måndag 29 mars 2010

Gråvalla




Fyrand bjöd på fest igår.

Amir ringde. Skulle vi åka ut på Solvalla. Förutom Elitloppet så har jag för länge sedan tröttnat på Solvalla. Av en miljon skäl.

Solvalla liknar något hämtat från Blade Runner. En jätteruin över något slags storstilat feltänk som tippat över och kraschlandat just på Solvalla.

Det är bara att sammanfatta planerna som skissats upp över de senaste åren så förstår man hur klen det är med tankeverksamheten.

Förra gången skulle vi ta en promenad och då kom vi inte fram för en massa avspärrningar mellan Sumpan och Solvalla. Den här gången har SL flyttat på 113 hållplatsen från Sundbybergs pendeltågsstation så man får gå en jävla bit innan man hittar bussfan. Sen är det i vanlig ordning en jättebit att gå från Maranatafästet till ingången.

OK, Spiken behövde skita så det var ju bra på så sätt.

Sen var vi då på Fyrands domän.

Det började jättebra – gratis inträde. Man tackar.

Men sedan var det slut i påskägget.

Frank Nilsson stod och huttrade med några OTW typer och uteplatserna var inte iordningställda. Man fick inte ta ut öl och korvmojen var stängd utåt banan så hade jag kommit dit ensam så hade man inte ens kunnat handla en korv eftersom Solvalla är extremt hundovänligt. Det enda ställe man kunde värma sig hjälpligt var i stora spelhallen men där hade man stängt kiosken också för att vara på den säkra sidan.

Men man ska inte skälla på norsken. Han var i alla fall ärlig från början och sa att han sket i publiken när det inte handlade om Elitloppet och andra stortävlingar.

Jag har sällan varit på en så värdelös sportarena.

Spiken tyckte också det var värdelöst.

Amir är snäll men han tyckte nog att det var värdelöst om han inte varit så snäll.

Sedan var det lite Cirkus Affe i ett montélopp där Affe Fager inte alls var på montéhumör och galopperade direkt. Istället för att ta ut Affe och en annan galoppör snabbt på stallbacken så fanns de kvar på banan när fältet kom upp till stallbacksingångarna sista varvet. Då ställde sig Affe på bakbenen och stack sedan iväg från ryttaren.

En sak tror jag i alla fall Fyrand kommer att lyckas med. Hålla nere kostnaderna.

Ett tips! Stäng av värmen också! Då blir det ännu billigare.

Om det blir någon nästa gång är jag väldigt osäker på.

Det skulle vara om Affe kommer dit.

7 kommentarer:

ulf sa...

Fan va tråkigt det låter att gå på valla nuförtiden, jag bor ju 27 mil från min fd hemmabana så det blir möjligtvis Elitloppet vart tredje år, och då är det ju åt helvete för mycket folk. På 70 talet missade jag en handfull tävlingsdagar per år, satt med klockargänget mitt för mållinjen från kl 16 på kvällstävlingarna, med bookisarna i ryggen, där man kunde lira 10 öres V5or med maxutbetalning på tio tusen, buljong och ostmacka för 10 spänn på "proffsläktarn" den där tiden är väl romantiserad av mig, eller var den så idyllisk och kravfri som jag minns den? En "Stickan är nöjd" värmning fick bli dagens spik, det var när han inte speedade något med hästen sista 500, då var det klart!

Stefan Hagberg sa...

Till Ulf: Hej! Nej, det är ingen hit. Alla vet väl innerst inne att den tiden aldrig kommer tillbaka som du beskriver. Den bygger på att det inte finns butiksspel, Kanal75, ATG Live m m.

Sedan är det nog så att man som du säger romantiserar, man kommer ihåg de fina dagarna men glömmer bort när det snålblåste och var minusgrader.

Jag tror dock att man kan få tillbaka publik till banorna. Det har andra sporter lyckats med.

Jag såg att Expressen numera har en sida i tidningen där man tipsar om YouTube klipp. Den sidan finns bara i tidningen om jag förstått saken rätt.

Spel över nätet, alla dessa travsajter och informationskällor gör att många föredrar soffan.

Ändå tror jag att en bana som Solvalla kan överleva. Men då måste anläggningen moderniseras, kommunikationerna förbättras. Det bästa vore att lägga en Pendeltågstation bortom borte långsidan med gång under innerplan rakt upp i anläggningen.

Men det måste göras trevligt för folk som kommer dit. De måste få något utöver fritt inträde.

Även om man inte kan ha samma organisation som på Elitloppet en V65 söndag så borde man kunna ordna lite gasolvärmare på uteplatsen,sittunderlag, filtar en ölkran och lite gott grilla. Då kan jag ta med jycken, ta en öleller ett gott glas vin eller vad man vill ta till grillat prata med min kompis Amir som jag inte ser så ofta och titta på loppen.

Det finns massor man kan göra utan att tjata detaljer.

ulf sa...

Stefan: jag tror Fyrand och Svensk travsport behöver oss, jag har också massor av ideer om hur travpublik/spelare ska känna sig välkomna. Röda mattan ska för fan rullas ut för oss, har jag sagt i 30 år nu, vad har hänt, ingenting! Restauranger som serverar skolmat till lyxkrogspris, hamburgare för 40 spänn och på toppen betalar man inträde för att få stödja travsporten i luckan!! Jag vann sista loppet på örebro en kväll för 20 år sen, det var inte en kotte ner till staketet och skrek bra Uffe och efter det har det väl blivit ännu tunnare på platserna. Nej friska ideer så vi får tillbaka stämningen även i vardagstravet.

Anonym sa...

Hej Stefan.
Håller med dig och det vore bra om du skickade storyn till Travronden så att alla får läsa.
Personligen klagade jag över att hästägare från annan bana måste betala inträde under vanliga V75 dagar.Det låter som att jag är snål men min plånbok är inte så tjock och dessutom så är Solvalla som du säger grått och tråkigt.
Vi hade med oss goda vänner, som inte vanligtvis besöker en travbana, i somras och jag lovar att dom inte gör det i fortsättningen heller.
Det fanns inte ens hamburgare att inhandla innan DD loppet började.
Tacka vet jag Eskilstuna ,Gävle och Bergsåker.
Hälsningar Gull-Maj

Stefan Hagberg sa...

Till Ulf: Hej! Det är bra att du är optimist. Det är inte jag.

Till Gull-Maj: Hej! Tack för tipset men jag skickar aldrig något utom mina manus någonstans nuförtiden.

Hästägare ska självfallet inte betala en krona i inträde och har de med sig några vänner ska de gå in gratis. Vilka är de bästa ambassadörerna för hästägande.

Det är ju glädjande att höra att det finns trevliga banor.

En sak är ju säker. Det finns 1,5 miljoner människor i Stockholm. Om 500 går på Valla en tävlingsdag så får man antingen byta ut 1,5 miljoner människor eller ledningen för Valla. Fyrand kan åka hem till Norge och meta torsk.

Anonym sa...

Okej så Fyrand har fått tre månader på sig, givmilt

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym 12:30: Hej! Ursäkta, jag glömde de skojiga löptävlingarna där hästar och människor tävlar mot varandra. Det kan kanske förändra hela publikbilden på tio-femton års sikt.