måndag 26 januari 2009

En dramatisk hundpromenad, flashback och

Så var det dags igen.

Gick en längre promenad med Herr S. Han har varit lite seg av sin infektion i tassen, antibiotika m m men nu var han på hugget igen.

Gick nere vid Hornstulls strand alldeles innan Långholmen. En grusstig alldeles intill vattnet.

Det kommer en hund emot oss. Först tror jag att den är lös eftersom den går sex eller sju meter framför en ung tjej som jag uppfattar som ägaren. Men sedan ser jag att hon har ett fluglinekoppel. Samtidigt ser jag att hon också har en Pitbull i andra änden. En tik men en Pitbull och jag hatar den typen av hundar. Min egen Parson Jack Russsel är alldeles fullt tillräckligt.

Min grundsyn när det gäller, Pitbull, Amstaff m fl är att vid något tillfälle så har alla idioter samlats i ett gathörn och bestämt att dom ska köpa hundar som liknar dom själva. Så måste det ha gått till.

Så jag stannar så att fluglineägaren ska hinna veva in sin hund. Jo, jag glömde att unga fröken slug höll på att knappa in ett mess samtidigt till någon kompis. Perfekt läge för multitasking!

– Det är ingen fara, säger hon segt, fortfarande med mobilen i hand och börjar lite håglöst veva in fluglinan medan jag väntar.

Men det var det.

Plötsligt far det nämligen en Pitbull genom luften vildsint morrande med sikte på Herr S som inte är sen att visa staketet.

Messbruden har nu vevat sig fram så hon är tre meter ifrån sin hund.

Tiken far i en båge genom luften och jag sliter Herr S en meter upp i luften snett till höger där han stannar hängandes arg som ett bi. Just när tiken precis ska klippa honom på sin färd genom luften suger jag tag i Pitbullens halsband. Det var ungefär två centimeter mellan deras käftar och fluglineägaren har nu faktiskt ökat takten en smula.

– Oj, hon brukar inte… ursäkta… säger hon och bestämmer sig äntligen för att stoppa ner mobilen.

– Åo1+eg i9598t588848twq&

Man har inte en Pitbull i en fluglina. Man har den i kort koppel och intill sig när man passerar en annan hund som man inte känner och man bör ha grundläggande kännedom och trigonometri innan man pissar sin hund på en två meter bred stig.

Jag tänkte slänga hunden i sjön men sedan ångrade jag mig och gav tillbaka den till en lätt skakande frk mess.

Händelsen förde mig tillbaka till förra veckans knarkdebatter i SVT och TV4 där flumhögen Christian Gergils i den senare kanalen tyckte att istället för polis och batonger kunde man krama knarkare.

Hans sköna hundblandning består av Rotweiler, Amstaff och Christian Gergils. Han har tre sådana blandrashundar alltså om det var någon som missförstod föregående mening.

En skön kille Farmen-Christian. F d polare med millesbombaren, kräft- och parkeringsbotkungen Hinze. Sin sambo ansåg i varje fall rätten inte att han kramat tillräckligt mycket 2005. Sedan stämde han Expressen och fallet är överklagat till HD. Ekdals börjar bättre än någonsin 2009.

Fackföreningsmannen Björn Söderbergs mördare Hampus Hellekant ska visst bli läkare igen. I Uppsala denna gång. Kom igen Ekdal. Ge grabben en chans!

Nu ska jag gå ut i verkstan och tillverka ett ordentligt självförsvar. Det ser ut att bli ett stökigt år.

En planka, två järnspikar(koppar går lika bra), en 220 volt sladd av valfri längd, kontakt till vägguttaget. Spika i spikarna i plankan, koppla sladden till eluttaget i väggen, Mycket bättre effekt än t ex maze för att inte tala om pepparspray. Placeras lämpligen i hallen i händelse av inbrott eller obehagligt besök från tvättstugemaffian. Något för AB att testa kanske. Kan färdigställas i mobil version med bilbatteri(på ryggen). Fritt efter en idé från Rolig Teknik 1987.

Lycka till!

2 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Det är inte hundarna,det är hunägarna.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Det är också min grundteori.

Problemet är att det inte är ägarna som hugger din hund, ditt barn eller dig själv.

När det gäller vissa raser anser jag att det ska införas restriktioner. Man får helt enkelt skaffa körkort för vissa hundar hos en brukshundsklubb. Alterntivt så får man bara använda dessa hundar som vakthundar i sluten verksamhet, typ bevakning.

Det finns lite Pitbull i alla Jack Russel. Det blandades in för cirka hundra år sedan. Varje Jack Russelägare vet exakt vad jag talar om.

Tillbaka till vad som nu hände.

Tikar anfaller normalt inte äldre hanhundar oprovocerat. Det svajar ytterst lätt i hjärnbarken på Pitbull, Amstaff m fl och det är som regel helt fel människor i andra änden av kopplet.