lördag 31 januari 2009

Drömmar, förr och nu och Örebro




Jonas har fler äss i rockärmen, Alex!

Jag vaknar. Jag lever.

Ibland för några sekunder blandar man någon mindre eller för del delen mer angenäm dröm med verkligheten. Som i morse. Vi var på äventyr. Spiken och jag alltså.

Om jag påstår att det är februariväder så ljuger jag och det vill jag helst inte göra. Jag blir rätt så irriterad av sådant som är fel. Men jag är ingen petröv.

Kilade ut med Spiken som har hamnat i ett tiklöpstim. Han är helt groggy när vi kommer in och nu vilar han ut efter en bit rökt skinka och en ostskiva. Det får han varje morgon. Ibland leverpastej. Nu ska jag smussla in hans medicin och då är leverpastej utmärkt.

Ingo är död. Jag minns faktiskt en av hans matcher. Jag satt tillsammans med min farbror Leif framför farmor och farfars gigantiska radioapparat. Det var ingen Ipod, det kan jag försäkra. Den måste ha vägt minst femtio kilo.

Min första reaktion när jag såg löpen i morse var dock: Är inte han död?

Jag vet inte hur det är med er men jag brukar regelbundet ta död på och återuppliva en del människor.

Strunt samma Ingemar Johansson var och är en av Sveriges främsta idrottsmän genom tiderna. Han blev 76 år gammal. Vila i frid Ingo!

Nu över till något mindre ärofyllt.

Den ständigt flinande Alex ”Bill” Schulman har tillfälligtvis(48 timmar?) ändrat inriktning.
Istället för att stalka Börje Salming tillsammans med sin också lika flinande lillebror eller att oinbjuden försöka ta sig in på Bindefelds sorgliga tillställningar så agerar den unge arge tevekritiker och sågar TV4:s morgonprogram som han tydligen tidigare detaljstuderat och gjort till en av sina mediala rikslikare ungefär som lasermetern i Borås.

Nu har Mr Alex värld rasat eller i varje fall en betydande del. Beroende på ifall hans värld är liten eller stor kan en sådan sak inverka menligt på hans tillvaro.

Man får hoppas att Sir Alex tillhör den ironiska generationen och att hela artikeln är ett skämt från början till slut.

Han börjar med att tala om vad som var bra med ”Nyhetsmorgon” och nu talar jag om Alex Schulmans krönika i kvällstidningen Aftonbladet.

1. Malou von Sivers var bra för hon var lika gäspigt morgontrött som Alex själv.
2. Bengt Magnusson för hans amatörsmygande stil mellan soffan och nyhetsdesken
3. Jonas Wahlström för han satte skräck i…Alex med sina små djur.

Nu är allting dåligt och idealen svikna för Nyhetsmorgon sysslar bara med att proma sina egna program och så hackas det på kvällspressen.

Steffo och Jenny får sig en slägga av den alltid lika undersökande reportern Alex S.

Slutsatsen från Mr Alex är ungefär att svenska folket inte är dumma i huvudet och att vi kommer att tröttna på ” den skit de håller på med”.

Jo, Alex gillar också den uppsminkade tanten som skrapade triss och blev illa dolt besviken för hon bara vann 50 000.

Förr i tiden alltså. Nu har hela Alex ungdomsvärld rasat samman tydligen.

Tiderna förändras Alex. Dessutom har jag nyheter. Malous sluddrande som du älskade när du satt storögd i dina bomullsjammisar med Bamsemotiv och sörplade Oboy med Carl bredvid berodde inte på att hon nyss stigit upp.

Bengans amatörmässiga smygande kanske var mysigt och lite frigjort för dig vars pappa jobbade på riktiga teven där man fortfarande hade råd med två kameror. Men vi andra reagerade inte direkt och gjorde inte vågen ens på den tiden eftersom vi visste att det var just ägnat åt att förena ekonomi och vilseledande av ungdomar som du själv; "Vi i fyran". Det blev nästan som Fem-böckerna och sedan kom Lasse med hunden och då var det komplett. Vem påminde mest om George? Var det inte Annika Hagström?

Jonas kommer fortfarande med sina små otrevligheter. Det är inte Jonas som förvunnit ur rutan Alex. Det är du som vuxit upp, blivit äldre. Du kanske inte bajar i brallan lika lätt för en hasselsnok som rymmer över studiobordet ackompanjerad av en spattig och skrikane Annika Dopping.

Det var inte bättre förr Alex.

Uppsminkade tanter blir ledsna för att de bara får femtiotusen på skrapet. Det blir de fortfarande. Anledningen är att ifall de fått 5 000 000 istället så hade deras liv kunnat bli ett riktigt bra liv. Men det är sådant som du också kommer att lära dig lite längre fram i livet.

Du tror säkert att lösgodisbitarna har blivit mindre också. Så är det inte Alex. Det är dina händer som vuxit.

Dessutom finns det en liten men dock knapp till vänster(eller höger) på teven som går att trycka på. Be brorsan hålla Oboyen medan du provar!

Nu är det hästdags. Örebro. Orso och Excallibur verkar var två rediga drag denna vecka.

Inga kommentarer: