fredag 9 januari 2009

När nätet fick sig en törn!


Så här ska det se ut...egentligen!




Whiplashskadorna ökar i hela Stockholm sedan Djurgården Hockey vunnit en match. Så kan man sammanfatta början på idrottsåret.

Inom IT-området rör det på sig.

Har man Internet och inte pillar på inställningarna för mycket så brukar det fungera till dess något händer. Nu har det hänt något!

För något år sedan ringde en inställsam typ från Glocalnet. Vi hade tidigare Bahnhof men det abonnemanget var knutet till ett hopplöst föråldrat modem. Så när jag kom tillbaka till Sverige för två år sedan drygt så var jag mer mottaglig än jag brukar för försäljningsargument.

Så jag slog till med ett upp till 24 Mbits/sek alternativ. Bara så där och sedan fick man köpa ett modem för 700 spänn. Jag berättar det eftersom jag stirrade på Speedtouch routerns logga på min webbläsare halva natten. Bredvid stod det NÄTVERKSFEL…med röda bokstäver och kryss över kabeln.

Hur som helst. Från början alltså. För några dagar sedan fick Carina problem med sin dator. Hennes trådlösa visade sorgliga en pinne. Då måste man ringa Glocalnet. Först fick hon prata med en kille och sedan fick jag prata med den killen eftersom han hade en LIX som klöv alla kända tabeller. LIX kan väl översättas med läsbarhet slash förståelse och är ett slags undesökningsverktyg för att ta reda på ifall en text är förståelig.

Jag skulle gärna förklara mer men som sagt NÄTVERKSFEL…

Medan jag kopplade upp mig på Glocalnets vid tillfället inte alltför snabba nät med min egen dator som har en kabel till Speedtouchmodemet så bad kundtjänstkillen mig att vänta. Efter tio minuters väntan blev jag bortkopplad. Känner ni igen det. Det är då man ångrar att man inte gick med i den där kundundersökningen efter samtalet. Då hade man garanterat inte blivit bortkopplad.

OK, nytt samtal, ny Glocalkille, ny förklaring. Jodå, efter många om och men och lite IKEA pul där man själv skulle prova olika kanaler så kom alla fram till samma sak. Nämligen att det måste vara något fel på signalen.

Nu var det nog ett nytt modem som gällde.

-Jaha, sa undertecknad.

-Då får du hyra ett av oss för 500 kronor, sa den serviceinriktade killen i andra änden.

-Hyra, svarade undertecknad en smula förvirrat. Jag köpte ju ett modem när jag tecknade abonnemanget.

-Jo, men du har kanske fått ett måndagsex och nu har det gått mer än två år och garantin…
Ja, jag ska inte trötta ut er men det blev till att köpa ett nytt. Eller hyra. Jag ilsknade till lite för det där med hyra för femhundra kronor. Sedan ska man då skicka tillbaka det för tvåhundra spänn om man slutar prenna på Glocalnet. Hyra???

Så efter lite tuggande fick jag ner priset med en tvåhundring eller också kostade det 300 någonting. Jag har ingen aning hur dom jobbar nuförtiden. Men det börjar likna Irak faktiskt.

Anyway. I förrgår kom ett meddelande att det finns ett paket på Rosenlundsgatan. Eftersom Posten lagts ner och övergått i Svensk Kassaservice som också lagts ner och blivit Nordbanken så hämtas numera posten i tobiken innan den... Man kan gissa att det ligger ett modem i det paketet. Nu har jag haft annat att göra så jag har inte hunnit hämta det där nya modemet. Jag ska komma till det. Min Internetförbindelse funkar och Carinas är långsamt men går att använda.

Men nu i morse stod det alltså ett stort jävla rött kryss över min förbindelse. NÄTVERKSFEL…Det är möjligt att dom kör något slags systembackup på nätterna på Glocalnet men jag är luttrad och ännu mera misstänksam. Troligen har de bankat in koden för det nya modemet och spärrat mitt gamla. Det rimliga hade ju varit att spärra min gamla när det nya kopplades in!

Medan jag övermannas av olika konspirationsteorier så gryr morgonen så sakta.

Hunden gäspar.

Klockan nio kommer det en papplåda innehållande ett modem som Caina hämtat på Sara tobiken vid Rosenlundsgatan. Demontering av gammalt modem och montering av nytt vidtar.

Puh!

Nu uppenbaras nästa överraskning. Internet noden lyser inte.

Ringer Glocalnet.

-Du har nummer 21 i kön. Vi jobbar stenhårt för att hjälpa dig…

Till sist tar även denna kö slut.

Jo, ny kille, ny sammafattning av all turer. Men nu får jag mig till livs en helt ny och mera spännade berättelse.

-Hur länge har du haft problem????

-Ja, i varje fall sedan i natt vid fem. Och innan alltså men de var...

-Jaha… får se...

-Jo, i och för sig sedan ett par dagar och vi har precis installerad ett nytt modem…

-Ja, det ser ut som om vi har fått bekräftat att en station fått sig en törn.

-”Fått sig en törn”?

-Ja, den skickar inte ut IP-addresser.

-Nä, så det kan ha att göra med våra tidigare problem?

-Ja, det är möjligt.

-Du, det är inte så att ni sålt ovanligt många nya modem i mitt område de senaste dagarna?

-Ha ha…

-Så när är det här färdigt?

-Vi kan SMS:a dig.

Så jag väntar på att mitt nät ska återvända från de döda. Antar att det finns en person på STC som gör det också. Någon skickade en fil igår som jag verkligen inte skulle ha. Men den som skulle ha den hette Stefan. Det slår det mig att ifall man inte har två sändlistor så kan detta lilla misstag ha skett tidigare, typ för fyra år sedan. Eller som Britney uttrycker saken; Oops! I did it again!

Och där kom nätet som ni förstår och som vanligt hade jag ingen som helst nytta av installations CD:n och något SMS har jag inte fått.

Inga kommentarer: