fredag 16 januari 2009

Marklund uteblev men Osama kom


Pålmarkssyndromet?

Monica Antonsson skrev en artikel om ”Gömda” i Allas 2006 och blev uppringd av Levi som är ex till den som kallats för Mia i boken ”Gömda”.

Levi har också en son Michael som idag är 23 år. Honom lämnade Mia och han har ingen kontakt med sin mamma sedan han var sex. Han umgås med sina morföräldrar och har sin pappa Levi och en styvmor Mi. Mia är hemma regelbundet men träffar inte honom och hans morföräldrar berättar inte för honom att hon varit på besök. Han har sett flera videos från dessa besök.

Levi, Michaels pappa var enligt Antonsson förbannad på alla lögner som spreds och tyckte att det fick var nog.

Han berättade historien i stora drag för Monica Antonsson som jobbar på veckotidningen Allas.
Monica åkte till Oxelösund för att träffa alla inblandade och intervjua dem.

Anders från Norrland heter alltså Luis egentligen och är ifrån Chile.

Det andra som upprörde var att Luis försökt mörda Osama Awad som mannen med de svarta ögonen egentligen heter. Två gånger och han anklagades för mordförsök och dömdes till ett års fängelse. Nu pratar jag om Luis och inte Awad. Den som i boken kallas Anders dömdes alltså till fängelse i ett år för misshandel av mannen med de svarta ögonen, Awad.

Enligt Antonsson så var det Luis som var jagad och inte Mia. Antingen av araberna eftersom Luis hade misshandlat Awad. Eller av sina landsmän av politiska skäl.

Hursomhelst så kunde inte Luis bo på flyktingförläggningen. Han bodde i andra änden av stan enligt Monica Antonsson. Här undrar man om inte Marklund delat Luis(Anders) i två delar. En del blev Anders från Norrland och en del familjen G från Chile där mannen jobbat som militär. Antingen Marklund eller Mia eller båda.

Många som kom då till Sverige var hitskickade av Pinochet. Jag umgicks med en del chilenare under den tiden och jag vet att det förekom många sådana rykten bland flyktingar. Att diktatorn Pinochet skickade hit polisspioner. Så det fanns sådana resonemang bland flyktingar i Sverige i mitten av 80-talet. Om det var sant vet jag inte.

Antonsson menar att det kan förklara varför paret fick asyl i USA trots att Luis hade en misshandelsdom mot Awad på sig. Du måste visa ett fläckfritt belastningsregister för att få uppehållstillstånd i USA. Det kan passa med att paret bodde i Chile under tre år innan de flyttade till USA. Det var på den tiden mycket goda förbindelser mellan USA och Chile. USA var delaktiga i kuppen 1973 då Allende störtades.

Enligt Antonsson lyfter Mia fortfarande pengar från försäkringskassan på cirka 100 000 varje år. Grunden för detta är oklar. Hon är enligt egen uppgift mångmiljonär och gift med en likadan.
Än Award då: Gav han Mia stryk?

Så här skriver han själv på Newmills :

”Sant är att jag vid tre tillfällen misshandlade “Mia”. Det är brott som jag ångrar djupt. Jag blev också dömd för dessa och har avtjänat mitt straff. Men de lögner som Liza Marklund och Maria Eriksson genom sin bok spridit om mig i alla dessa år är ett straff som jag inte förtjänar.”

Awad berättar att han efter SFI fick först jobb som elektriker och senare svetsare. Idag är han omgift och har tre söner sjutton, femton och tio år gamla. Staden är liten och det är jobbigt för hans söner att veta att han är mannen med de svarta ögonen.

Han har enligt egen uppgift skrivit till Marklund för att få ge sin version men hon har inte svarat.
Awad uppträdde idag i Debatt med Josefsson i SVT. Där sa han samma sak. En sak som slog mig är att Osama Awad som i mitt tyckte har ett alldeles utmärkt muslimskt namn faktiskt idag tjugoett år senare inte talar särskilt bra svenska. Med tanke på den mycket omfattande dialogen och att Mia inte talade arabiska så stärker det misstanken att Marklund och Mia extrapolerat dialogen kraftigt även om Mia skulle ha råkat föra dagbok vilken ingen hävdat.

Priset i debatten tog (s) och Inger Segelström som på länk bestämt hävdade att det spelar ingen roll om det som stod i boken var sant eller ej. Det var budskapet som var det viktiga. Absolut Kerstin! Därför växer föraktet mot politiker vilket underströks av den stora Demokratiutredningen.

Det är nog så att vare sig Marklund vill eller ej så lär den här saken petas i till bitarna faller på plats. Antonsson har gjort ett gott jobb som jag kan bedöma och hon är öppen med sina källor till skillnad från Liza Marklund.

Det vore intressant att få veta lite mer om Mias man chilenaren Luis. Där tror jag nyckel till det hela finns.

Sedan skulle jag vilja veta vilket gäng Awad tillhörde i Libanon. Han säger själv att han bar vapen för att skydda sitt område och det kan mycket väl stämma. Jag forskade rätt mycket kring just den tiden för några kapitel i en roman för ett tag sedan och skrev om Beirut och de olika grupperna 1982. De var inte få det kan jag försäkra. Osama Awad säger att han aldrig dödat någon. Han säger att han inte läst boken och jag är beredd att tro honom. Det han skrivit på nätet har han hundra procent fått hjälp med om ni frågar mig. Jag menar då stavning och meningsbyggnad. Det har jag inga synpunkter på.

Awad betyder lutspelare och är mycket riktigt ett arabiskt namn. Att Osama är det känner nog de flesta till. Det är han med skägget. I boken är Osama Awad inte ett namn som låter arabiskt.

Man slår inte kvinnor. Men Awad har en prick i belastningsregistret enligt Antonsson. Det gäller att han kört utan bälte.

Den där storyn om östtyska ambassaden och säkerheten börjar få en ny dimension. Nej,fast ändå inte. Faktiskt inte. Det är det där med hur man mår i själen när man sitter där på sin ålders höst och sätter krokben för ungdomar med käppen. Då hjälper inte Losec.


Newsmill och Osama:
http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/19/det-ar-jag-som-ar-det-verkliga-offret-i-historien-om-gomda-0

Jerrys utmärkta sammanfattning av Antonssons bok:

http://jerbaz.wordpress.com/2008/12/21/mia-sanningen-om-gmda-2008/


Monica Antonssons egen Blogg där du kan följa utvecklingen i frågan:

http://monicaantonsson.blogspot.com/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Du skriver i texten
Så här skriver han själv på Newmills The Witch
och
The Witch och Osama:
http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/19/det-ar-jag-som-ar-det-verkliga-offret-i-historien-om-gomda-0

Vad menar du med det?
Inte för att det väl egentligen spelar någon roll, men jag förstår inte var du menar att jag kommer in i sammanhanget.

Allt väl.

Stefan Hagberg sa...

Till the Witch: Den fanns länkad från din blogg eller också var det Antonssons sida som länkade till din.Jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag antog möjligen felaktigt att du hade något med upplägget att göra eftersom jag inte uppfattade Osama själv som en inbiten bloggare. Men av länkningskejan ser jag nu att det är en separat blogg så jag har tagit bort syftningen på din blogg. Det var väl ungefär så. Ha det!