onsdag 12 november 2008

Soupy Sales, barn och barn.

Soupy Sales!

Styrelsen hade möte idag.

Det var Spiken och undertecknad. Efter att ha tagit upp några rutinfrågor som rörde världsekonomin och Månas möjligheter 2010 så märkte jag att Spiken satt och klämde på något.

Spiken är ”hands on” när det gäller saker och ting. Om man ska vara lite kritisk så är han en liten egoist och det har jag kritiserat honom på allvar för flera gånger.

En kompis till mig som också är hundägare fick frågan vad hundar tänker på.

– Äta, skita, knulla, sova blev det kärnfulla svaret.

Det är en klar överdrift. Lite förklenande faktiskt. På samma sätt som att tjejer inte är som anda killar, är inte heller hundpojkar som andra grabbar.


Eller vem har inte den här klassikern ingraverad i hjärnbarken:


– Pappa, varför slickar hundar sig själva?


– Därför att dom kan, min son.


Jag hade just tänkt prata om ett roligare ämne nämligen ”Judiska Singlars Kväll” på Long Island där Steve Lazarus uppträder för 15 dollar i inträde och då ingår till och med kaffe och någon bulle om jag fattat saken rätt. Ni kan studera Steve mer på hans hemsida i botten av den här drapan.


Annonsen hittade jag i husorganet Jerusalem Post.


Medan jag försökte lista ut om det handlade om en galning och om han verkligen träffat Påven med en bira i handen eller överhuvudtaget sålt öl på Yankee Stadium så snubblade jag in på Steves bok som man kan läsa första kapitlet i gratis. Tack Steve! Säg inte att judar är snåla!

Där stod det svart på vitt att han; ”LJUGER” men det antar jag är för att inte bli stämd på skjortan i advokaternas land. Rätt kul skrivet faktiskt och jag fastnade för en klart citerbar karaktär han nämnde, nämligen ”Soupy Sales”. Han finns på riktigt. Alltså Soupy. Han ledde under många år ett barnprogram i amerikansk teve. Där gjorde han en massa gags och vart och ett avslutades med att Soupy fick en paj i nian. Enligt Steve Lazarus som alltså själv påstår sig vara en lögnare så har Soupy totalt fått smaka på 25 000 pajer under alla decennier av Soupy Sales. Det är ganska många.


De här programmen gick alltid tidigt på morgnarna när många föräldrar låg och snarkade och nyårsdagsprogrammet 1965 lära ha varit en höjdpunkt när Soupy Sales uppmanade småttingarna kila in i sina föräldrars sovrum och befria fickor och plånböcker från ” "funny green pieces of paper with pictures of U.S. Presidents". Enligt Soupy skulle de sedan skicka vad de kommit över till Soupy som lovade skicka barnen ett vykort från Puerto Rico. Ja, ni förstår själva. Soupy blev avstängd en tid och det utbröt viss oro.


De som hade skrivit adress fick pengarna tillbaka och resten gick till välgörenhet.


Jag ser på Spiken att han är på hugget. Han lyssnar inte ett smack på min otroligt rafflande utredning om Soupy Sales och Steve Lazarus. 15 dollar är ju ingenting för den här typen av historier.

– Risken för att man sätter på en släkting kommer att öka i framtiden, säger Spiken plötsligt dystert.


Där hoppade jag till ordentligt måste jag säga. Morgonkaffet skvimpar över och det blir rörigt i sängen.


Det tar alltid viss tid att dra ur honom saker och ting. Det kommer ofta lite osorterat och gärna med honom själv i centrum. När han vill ha vatten på krogen så hoppar han upp på bordet och sniffar på blomvasen. Man tror han tycker om blommor. Komplicerad natur! Inget lätt fall!


Först trodde jag att han menade hundavel. Det var någon artikel för en månad sedan om någon som klonat sin hund i Syd Korea.


Men Spiken tror alltid att om något händer människor så blir det mycket sämre för hundar. Det har jag förklarat en gång när vi bytte däck i Irak och det spöregnade. Han satt inne och jag stod ute och skruvade med vändkorset. Eller när vi körde genom vattnet till Ainkawa och nivån kröp över rutan och vi hade en mamma med sitt barn i som skulle över floden. Inte fan hade han simmat iväg med ungen i munnen om bilen stannat i mitten av det där eländet jag gett mig in i. Nej han skulle bara snarkat vidare med jag tagit simborgarmärket. Olika villkor för olika raser. Människa eller hund, stor skillnad.


Jo, saken handlade inte ens om hundar utan om människor och dessutom britter. I dagens The Guardian går man igenom det faktum att allt färre britter lämnar sperma så man behöver 193 snorrar till.


Idag får en donator vara pappa till maximalt tio. Anledningen och där måste jag säga att Spiken förstått saken ganska på pricken, är att man inte av misstag ska sätta på sig själv i framtiden.


Nu funderar man på att öka kvoten till 20. I Frankrike är siffran 5 och de verkliga problemen finns i Holland med 25 på en fjärdedel av det brittiska befolkningsunderlaget.


Regeringen utreder. Den brittiska alltså!


Nu ligger Spiken på toppen av en resväska och viftar med sina ben medan han gör nummer fyra. Antagligen har han glömt alltsammans och jagar just nu nya tikar utan ID-kort

http://www.stevelazarus.com/


Inga kommentarer: