fredag 7 november 2008

Inget för Vänsterhänta

Apspelet med Halalbrudarna fortsatte ikväll i ett program som heter Debatt. Jan Josefsson försökte sätta tänderna i frågan. Janne Josefsson har gjort många bra reportage. Men det ligger något i det Adaktusson sa. Han festar gärna på andra.

Ibland kommer det fram sidor som är mest pinsamma. Som när Carl Hamilton försökte freda sig och tog som exempel att vissa stammar hälsar på varandra genom att pissa på varandra. Då försökte Josefsson distansera sig på ett ganska obehagligt sätt. Janne Josefsson är ingen man vill ha med sig i skyttegraven om det blir krig. Inte jag i varje fall.

Carl Hamilton försökte förklara men det var pajkastning precis som det är i sådana där Kalle Anka program.

Kielan var där med sin röda mössa och En chassidjude fick säga att man får göra som man vill så länge man inte stör någon annan.

Några slöjhöns försökte övertyga oss om att Gud har sagt att man inte ska skaka hand med främmande män.

En miljöpartist tyckte att man hälsar genom att pussas på kinden i Frankrike och att alla får göra som de vill.

På slutet fick Abd al Haqq Kielan, före detta Leif Karlsson, den avgörande frågan om det står i Koranen att man inte får skaka hand. Då visade han varför man inte heller bör ha honom med i skyttegraven om det blir krig. Han svarade att det är en del av den muslimska traditionen. En del av den svenska kristna traditionen var för några hundra år sedan att bränna kvinnor på bål. Det står inget om att Ignatius Loyola i Bibeln heller.

Jag är inte ett dugg imponerade av att det sitter några slöjhöns och säger att Gud är störst och att det är gud som sagt att de ska bära slöja och inte skaka hand med främmande män.

Handskakningsgrejen är ett traditionspåfund liksom steningen finns inte i Koranen. Steningen försökte Kalifen Omar få in som en vers i Koranen men misslyckades.

Koranen anses vara Guds ord medan resten är hadith, enkelt uttryckt berättelser om Mohammeds sätt att leva.

Men de flesta muslimer lever inte efter Koranens exakta ord, liksom de flesta kristna inte gör det som tur är. Man plockar lite olika delar och blandar med tradition, kultur etc.

När jag växte upp fick jag inte spela fotboll på långfredagen. Då skulle man tänka på Jesus och hur det var för honom på korset. Men det var inte alla som inte spelade fotboll. Men musiken i radion var inte så kul. Så samhället och människorna samverkade där. Så är det inte längre.

Om några muslimska kvinnor bär huvudduk och vägrar skaka hand i Sverige så får de låta bli att göra det för mig. De stör inte mig. Men jag har inget gemensamt med deras Gud. En Gud som sitter och tittar med kikaren efter vilka som har slöjor eller inte är ingen Gud som man behöver respektera. Det kan också vara därför som en massa av de här tokerierna inte hamnade i Koranen från början utan var mäns sätt att förtrycka kvinnorna.

När vi talar om stening, huvudduk, burka eller handskakning så är det uteslutande kvinnor som utsätts för dessa inskränkningar under förespegling att de tjänar sin Gud på bästa sätt.

Någon verklig jämställdhet kommer det inte att bli mellan man och kvinna så länge muslimska kvinnor inte klarar av att skaka hand i officiella sammanhang. Jag brukade köra handen på hjärtat rutinen i Irak när jag märkte att en kvinna var tveksam. Det fungerar. Men det hindrar inte att jag tycker det är reaktionärt eftersom hon inte kan hälsa på mig därför att jag är en främmande man. Det är inte av respekt utan av rädsla för att jag ska få erotiska tankar av att ta en skrynklig gammal kvinnas hand. Det kommer inte att hända. Jag lovar.

Att unga muslimska kvinnor födda i Sverige inte kan ta en svensk eller muslimsk man i handen är bara löjligt. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit erotiskt påverkad av att skaka hand med vare sig kvinnor eller män. För mig är det uteslutande en artighet och gest av respekt. Det borde muslimska kvinnor lära sig som lever i Sverige. Om de vill bli respekterade.

Sen var det någon som sa att en av halalbrudarna hade gossat med en hund och den betraktas som oren i Islam. Hon menade att om halalbruden kunde gossa hund så kunde hon ta Carl i handen.

Det är riktigt att det i många muslimska länder finns en idé om att hundar är orena. Det tror jag har att göra med vildhundar och rabies. Fårhundar är uppskattade familjemedlemmar.

Dessutom står det i Koranen att alla djur har fribiljett till paradiset så det är dessutom fel.

Makt.

Kan det vara så enkelt att bråket mellan Carl Hamilton och halalbrudarna handlade om makt. Muslimska flickor har begränsad makt inom familjen även i Sverige. Dessutom har ju inte integrationen gått så lysande överlag. Att inte hälsa på Carl skänkte möjligen dem en kortvarig men skön känsla av makt. Carl skulle komma dit och diskutera klassamhället med dem. Det var hans ingång. Istället fick han finna sig i att bli förödmjukad av tre snorungar som kunde varit hans barn.

Det mest pinsamma var dock den puckade ansvarige utgivaren som anklagade Hamilton för att Cherin Awad(det var juristen och halalbruden som trodde på stening men ångrade sig) hade fått problem. Hennes problem verkar vara att hon inte vet vad hon egentligen tror på, vilket är ett allmänt problem inte bara bland muslimska tjejer och killar.

När jag bodde i Salahaddin så var det en Imam som stod och tjatade på fredagarna om flickor som hade jeans. Det var inte bra. När en bekant träffade hans fru på hårfriseringen där Imamens fru hade beställt full renovering så påpekade bekanten det här med jeansen.

-Hörrdu, han snackar en sån massa skit. Jag lyssnar aldrig på honom, sa Imamens fru ointresserat och kollade istället sina nyfilade naglar.

Hur gammal var Mohammed fru? Nio år, eller hur. Hade Gud sagt det också? Och Suran om palmerna. Blandade han inte lite där?

Inga kommentarer: