fredag 14 november 2008

Kör bara Kör!

Det verkar helt omöjligt att få in i skallen fildelarlobbyn att de lägger fingrarna på en annan människas arbete.

Så här säger Henrik Alexandersson:

”De som fildelar stjäl inte. De kopierar. Det är en våldsam skillnad. Att stjäla är att ta ifrån någon annan dennes egendom. Att kopiera är att duplicera utan att lägga beslag på originalet.”

Så ifall jag ser något på gatan som jag gillar så kan jag kopiera det. En Volvo, Losec, Coca Cola burk eller Office paketet.

Alexanderssons argumentation är sanslös.

Orginalet!!!

Om alla produktion av varor skulle inskränkas till äganderätten av originalet så skulle Bill Gates och Paul Allen suttit på dårhuset och funderat på varför de överhuvudtaget lyfte på luren när IBM ringde.

Jag går till bokhyllan. För ca åtta år sedan höll vi på med en webbplats för osignade band. I Alexanderssons värd skulle banden bara lagt ut sina låter och sedan skulle folk kunnat kopiera dem och sedan hade allt varit frid och fröjd.

Boken ”Musikjuridik” skriven av Stannow. Åkerberg och Hillerström kom 1999 och är nästan 400 sidor tjock. Den innehåller alla de regelverk, avtal och problem som en musiker kan stöta på samt tips och vägledning för kompositörer, musiker m fl så det inte berövas sina skapelser.

Jag kan försäkra er att det inte alls är så enkelt. Många, många har blivit blåsta i musikbranschen och många flera kommer att bli det. Det är också helt riktigt att många skivbolag och artister tjänar en massa pengar. Men den stora majoriteten gör inte det. De försörjer sig på sina skapelser så pass att de kan göra ny musik.

För tretton år sedan förde jag fram förslaget att Sveriges Radio skulle undersöka möjligheterna att distribuera musik genom SR arkiv som då omfattade cirka en miljon skivor.

På så sätt kunde man under ordnade former betala artisterna för användandet av deras musik.

SR:s arkiv var då ett av världens tre största musikarkiv. Intresset var svalt kan jag säga.

Idag finns ITunes som fungerar alldeles utmärkt men problemet är att många artister inte finns listade, t ex Beatles för att ta ett bra exempel.

Nu försöker mobilbolagen att skapa egna ”communities”. Problemen är dock desamma att man inte har allt.

Jag tycker att Apple och Jobs har lyckats bra med ITunes. De skivor man har kan man ladda upp i datorns bibliotek och lyssna på tillsammans med de man köpt på ITunes.

Mitt eget bibliotek består huvudsakligen av köpta CD-skivor, ITunes köp och några kopierade skivor.

Kopierade skivor!!!

De kopierade skivorna bestå huvudsakligen av två kategorier. Dels skivor från min tid i Irak där det överhuvudtaget inte finns original att få tag i. Dels skivor jag fått från vänner.

Alla dessa är MP3 eller i varje fall komprimerad musik. Så själva musikupplevelsen är i vilket fall reducerad ungefär på samma sätt som när jag brukade banda Tio i Topp på 60-talet.

IPRED motståndarna utlovar att Nisse Andersson ska bli stämd på 25 miljoner för han lagt ut sex låtar på nätet.

Först och främst så vet Nisse att han begår ett brott om än ringa ifall han lägger ut annans musik. Sen är frågan hur Nisses sida ser ut. Är det en gratis blogg där Nisse har kommersiella annonser som han tjänar pengar på eller är det en privat sida utan vidare ambitioner.

Det går ju i de flesta fall att länka till olika kommersiella och lagliga sajter där man dessutom kan lyssna på en del av låten. Så vad är problemet? Jo, för IPRED maffian så är det att någon överhuvudtaget vågar ifrågasätta deras rätt att stjärna andras verk.

De stödjer glatt all form av kopiering. Pirate Bay eller andra liknande. Om jag sitter vid min radio med en mikrofon framför högtalaren och spelar av musik eller rentav direkt in i datorn så är det en sak.

Pirate Bay har mer än 3 miljoner användare. Om alla dessa tycker Guns N´Roses nya album är bra och albumet läggs ut så har rockgruppen tappat 3 miljoner gånger den summa de skulle fått vid en försäljning. Om jag har förstått saken rätt å har de jobbat i 14 år med den här plattan och något idiot har redan lagt ut ett antal låtar från den på nätet. Om man vill kan man köpa en låt och lyssna gratis på cirka tjugo sekunder på ITunes. Plattan kommer den 21 eller 22 november.
Sen kan ju Alexandersson & Co säga att Guns N´Roses har originalet kvar. Jajemensan. Hela dagen!

Orimligt att jaga fildelare. Inte alls! Först och främst ska man stänga ner ställen som Pirate Bay. Jag vet inte vilken ögrupp de befinner sig på för tillfället men jag antar att sanktioner även biter på stamhövdingar på Ingua Ingua i Stilla Havet.

Rimligt är väl annars att unga pojkar och flickor får ett brev alternativ e-post, där de uppmanas ta bort musik, filmer, ljudböcker och annat på sina bloggar, hemsidor m m som har uppsåtet att undandra intäkter för upphovsmännen. Sedan får man väl göra en skattning av hur stor skada som skett.

Men man måste skilja mellan en person som lagt ut en låt på sin hemsida från den som lägger ut mängder av låtar för att öka det kommersiella värdet på sin sida. Pirate Bay är just vad det säger pirater som stjäl musik, filmer et c för att själva tjäna pengar på annonser som ligger på sidorna.

Om den principen sprids till resten av gruppen varor och tjänster så får vi inget annat än ett samhälle som bygger på anarki.

Om jag stjäl pengarna för Pirate Bay killarna(eller tjejerna) när de är på väg från banken så har de ju kopian kvar på sin webbplats. Allt är tilllåtet och bara en kul grej.

Det är samma sak som mina favorithatobjekt klottrarna. Jag tycker att vi kan åka hem till deras lägenheter och måla om väggarna på samma sätt som de målar om vår offentliga miljö. Nu har idioterna redan sprayat papperskorgarna i Skinnarviksparken som renoverats för flera miljoner.
Jag är gärna för riktig anarki. Men då startar jag ett företag som heter Bahnhof, hackar mig in på deras servrar och säljer bredbandsutrymme i deras system i nästa vecka utan att Oscar Swartz blir sur och ifall jag luftar Pirat Engströms VISA så tog jag bra något som han ändå inte ägde.

Inga kommentarer: