tisdag 4 november 2008

Halalbrudarna

Så är vi där igen. Traditioner och religion.

Carl Hamilton. Han liksom jag en gammal maoist från 70-talet stöter på muslimska slöjhöns . En eller om det var två vägrar att ta i hand och Calle blir sur.

Calle borde inte blivit sur. Han borde i stället vägrar svara på frågor från den eller de som vägrade ta hans hand. Manifesterat ett slag ömsesidig "disrespect". Att skälla ut dem och snacka om att åka tillbaka var korkat.

Jag har bott i tre år i Irak och besökt en rad länder i området sedan 80-talet. Så jag har varit med om detta ett antal gånger förut och det ska jag berätta om men först ska jag dra en liten historia.

Sir Ian Blair är väl vad man skulle kunna kalla länspolismästare i London eller ”Greater London” som det formellt heter. Som sådan träffar han ofta poliser. I början av 2007 inträffade en incident som blev ungefär lika omskriven som Carl Hamiltons handskakning med slöjhönsen.

Blair besökte i tjänsten en polisenhet med vanliga konstaplar. När han gick utefter de uppställda konstaplarna och hälsade så vägrade en kvinna som också hade slöja att hälsa på honom. Hon vägrade dessutom att ställa upp på bild med honom eftersom hon menade att det skulle kunna användas i propagandasyfte. Händelsen finns bla beskriven på BBC s webbplats(se nedan).

Scotland Yard kommenterade händelsen så här ”personal beliefs must not be put above police duties”.

En muslim från Jemen som läst om händelsen slog fast att det inte finns något i islam som förbjuder kvinnor att ta män i handen. Dessutom undrade han hur den kvinnliga poliskonstapeln gjorde när hon satte handbojor på misstänkta män.

Jag såg trailern för det här SVT programmet och skakade på huvudet. Jag har en bekant som gick på gymnasiet i Baghdad på 70-talet. Han berättade att på hans klassfoto där ungefär hälften var kvinnor så bar en eller två huvudduk. Resten var barhuvade. Idag, sa han är det tvärtom. Så har kvinnorna i Irak blivit bättre muslimer sedan 70-talet?

Var i de islamska skrifterna står det för övrigt att kvinnor inte får lov att skaka hand med män?

Det finns en svensk, en till islam konverterad kristen,Leif Kielan som brukar uttala sig och som säger att handskakning är otillåten. Någon skulle kanske ställa frågan till honom.

Det ansågs inte fint att flickor pratade i sällskap förr i tiden i Sverige. De höll käften och väntade på att bli tilltalade. Är det den typen av seder och bruk som SVT vill premiera. En annan relevant fråga om man nu vill tydliggöra vad muslimer kan och inte kan är vilken idiot som har godkänt att samtliga tre flickor bär huvudduk. Det är knappast ens idag representativt för muslimska kvinnor.

SVT anställer tre muslimska flickor som ska intervjua folk och använda licensmedel så borde något ha frågor dem ifall de hade något emot att skaka hand med en 52 årig f d maoist. Den eller de som sagt ja skulle inte anställts, precis som Londons polisdistrikt aldrig borde anställt den aktuella kvinnan som vägrade skaka hand med Sir Ian Blair.

Men tillbaka till Irak. Jag har nog skakat hand med fler än femhundra muslimska kvinnor under den tid jag levde i Irak. Det har hänt mig totalt fem eller sex gånger att kvinnor vägrat ta i hand, ofta äldre kvinnor.

Kvinnor sitter också ofta på flaket till Toyota pick up bilarna medan männen sitter inne i värmen även om det är svinkallt ute. Varför? Jag vet varför och det kanske också är en fin tradition. Varför inte koppla på ett släp på SL bussarna där alla muslimska kvinnor kan sitta med sin heder i behåll.

Omskärelse är ju också en tradition. Vad exakt skiljer omskärelse från de muslimska kvinnor som inte vill ta främmande män i handen i jobbet. För ingen kan väl påstå att det skulle vara radikalt betingat att inte vilja ta män i handen. Jo, någon förvriden del av feminismen möjligen.

Nej, någon borde ta halal-brudarna på SVT och vrida om näsan på dem. Helst någon som läst Koranen bättre än de själva gjort.

No handshake for Sir Ian:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6284231.stm

Engelsk sökmotor för Koranen nedan:

Med sökordet "hands" får man 148 träffar. Jag har läst dem alla och noterar en viss fördel och respekt för den högra handen framför den vänstra. Så enligt Koranen borde den högra handen vara en tecken på respekt. Däremot ingenting om att kvinnor inte får ta främmande män i handen. Men jag kan ha missat något så:

http://quod.lib.umich.edu/k/koran/simple.html

PS. Meddela gärna om ni hittar något. Väntar med spänning! DS

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig, det står faktist ingenstans i koranen att kvinnor INTE får skaka hand med män, och du har rätt i att muslimska världen har förändrats senaste 10-20 års perioden speciellt detta med att framhäva sin religion på ett eller ett annat sätt. Personligen som sekulär muslim tror jag inte på detta, min religion är för mig själv och ingen annan.

Men man borde samtidigt respektera andras vägval och om dessa tjejer vägrar ta i hand med någon kan dom väl slippa. Det behöver inte bli såna rabalder, rubrikerna blir väl inte lika stora när dessa 2 världar har gemensamma intressen, te x kungens besök till bahrain elle va d va, där vägra dom väl skaka hand med drotningen om jag inte minns helt fel...

Islam o koranen kan egentligen tolkas på olika sätt, imamer sultaner, skriftlärda mm tolkar alla på sitt eget sätt efter egna intressen ibland. Detta medför extrema lögner och föder väldigt mycket styrd fientlighet oftast mot Israel eller USA.

Den islam JAG har lärt mig placerar kvinnan på en pedestal där kvinnor är väldigt självstyrda. Detta kan jag tacka Ataturk och mina föräldrar(läs för övrigt Ataturks syn på kvinnor)