fredag 9 april 2010

Lösgodis!



Efter två dagars videodebatt på Newsmill har jag upptäckt ett par väsentliga förhållanden.

Ibland kan man uppleva en del inlägg i travdebatten som inskränkta. Jag är också tillräckligt ödmjuk för att tillstå att andra säkert uppfattar mig som lika inskränkt.

Men jag har glada nyheter. De finns sådana debattörer i alla frågor som det verkar.

I söndags var det middag hos svärmor med gäster. En gäst var psykolog och jag berättade lite skrönor ur mitt fördomsregister, eller rättare sagt vilka karaktärer jag stött på i fr a Irak.

Psykologen tyckte att man borde forska på området.

Faktum är att det finns närmare områden och människor till hands. Mina egna landsmän gör mig ibland mörkrädd.

Jodå, den nuvarande regimen som ju då inte är något annat än nickedockor åt USA är 1000 gånger sämre än Saddam.

Så högt pris får vi betala i Sverige för yttrande och tryckfrihet.

I Kurdisk press kallade en kurd presidenten Massoud Barzani för pedofil och hallick.

Kurden som jag tror var från Österrike med hade eldat på Internet mot Barzanifamiljen och återvänt under sommaren för ett besök arresterades men benådades och man lät saken bero. Det var under tiden jag var där och jag förutspådde den där benådningen inför en människorättsaktivist med darrande underläpp.

Om man skrivit att Saddam var pedofil och hallick och sedan tagit planet till Bagdad före 2003 så tror jag resultatet hade blivit mera dramatiskt.

Så har det varit i den här sorgliga videofilmsdebatten.

Ändå blir man lite beklämd när någon som genomgått svensk skola och av namnet att döma är ursvensk om uttrycket tillåts, påstår att Saddams regim var 1000 gånger bättre än den nuvarande folkvalda, visserligen med fel och brister men dock med en grundläggande demokratisk konstitution, partier, opposition och parlament.

Sådant förstår jag inte. Dessutom anser sig samma person sig vara vänster. Vad är det för vänster att jämföra USA med nazisterna.

Sedan hade 2,7 miljoner människor dött p g a USA:s krig. En rent absurd siffra som inte har täckning någonstans.

Hur många dog under andra världskriget? Var det värt de allierades offer eller inte?

Bara för man kan använda Internet som en plattform behöver man inte hantera fakta som lösgodis. Jag menar det är ingen naturlag.

Obama har som bekant tecknat ett avtal om begränsning av kärnvapen med Ryssland. Samtidigt har han inbjudit 40 olika länder för att diskutera spridningen av kärnvapen till terrorister och den övergripande frågan om kärnvapennedrustning.

Däribland Israel.

Det var meningen att Israels premiärminister Benjamin Netanyahu skulle komma men enligt den israeliska dagstidningen Haaretz så skickar han istället sin underrättelse och atomenergi minister Dan Meridor. En markering eftersom Netanyahu misstänker att Turkiet, Egypten och andra muslimska länder kommer att kräva att Israel undertecknar icke-spridningsavtalet(NPT) från 1970 som 189 länder undertecknat. Dock inte Israel, Indien, Pakistan och Nord Korea.

Visst är världen underbar. Israel är dessutom ett av få länder som verkligen spridit kärnvapenteknologiskt kunnande tillsammans med Pakistan. Israel lärde Sydafrika att tillverka atombomber.

Själva vill de inte berätta hur det står till med deras eventuella kärnvapen men USA förre president Jimmy Carter avslöjade för ett par år sedan att Israel själva har 150 atombomber.

150!

Det räcker ett tag.

Underrättelse – och Atomenergi Minister… Festlig kombination! Indeed!

Inga kommentarer: