onsdag 21 april 2010

A Change is gonna come!



Jag blev väldigt glad när jag hörde att Jim Fricks återhämtning från den otäcka olyckan på Solvalla för sex veckor sedan går framåt och han har börjat prata så smått igen.

Läste också på Twitter att Erik Adielsson inte var alltför ledsen över att bli tvåa i loppet som Jims häst Master Växus vann den 14 april på Eskilstuna med Håkan ”Hockey” Eriksson i sulkyn.

Erik A. tillhör tydligen de som lyssnar på ljudböcker under sina resor till och ifrån olika travbanor. Enda problemet, enligt Erik är att man blir sittande på parkeringen i en halvtimme när man kommer fram ifall boken är bra.

Vilket osökt får mig att svanhoppa till en särskilt intressant artikel om bokbranschen i senare numret av The New Yorker.

Det är raffel på högsta nivå.

Som de flesta som läser böcker vet så finns det idag alternativ till bokhandlare och till och med pappersböcker.

Dels sådana som passar Eriks yrke där det är långa bilresor.

Men sedan några år har man också kunnat köpa olika läsplattor, Sony Reader, Sony Touch Reader, Sony Pocket Reader,Nook, NUUT, Cybook, BeBook, COOL-ER Reader, Iriver, Irex och Amazon Kindle och nu senast Apples Ipad.

Faktum är att hela bokbranschen för tillfället står på kant och ingen vet riktigt vad som kommer att hända i framtiden.

Det är tunga släggor som svingas. Så pass kan man förstå av artikeln i The New Yorker.

I ena ringhörnan är internet och onlinedistributören Amazon.com som för något år sedan lanserade läsplattan Kindle.

Jeff Bezos Amazon.com som idag säljer produkter på nätet för svindlande 25 miljarder dollar per år vilket vid en snabb omräkning skulle betyda cirka 175 miljarder per år.
I andra ringhörnan Steve Jobs Apple och förlagsbranschen.

Mitt emellan författare, bokhandlare och allt som har med boken att göra.

Alla veta att Amazon.com säljer billiga böcker. För billiga enligt en del. Den har köpt många titlar för 14 dollar och sedan sålt dem för 9.99, enbart för att marknadsföra sin läsplatta Kindle och skaffa marknad.

Vänjer man bokköpare att en bok kostar 10 dollar är vi döda mumlar bokförlagen.

Steve Jobs har skrivit avtal med 6 stora bokförlag att sälja sina böcker genom Apple. Passar bra till lanseringen av Ipad.

Macmillan ett av USA:S stora bokförlag ställde nyligen ultimatum på Amazon.com
Antingen högre priser eller inga böcker. Trodde att det skulle ta skruv.

Amazon.com kontrade med att ta bort Macmillans böcker från Amazon.com
Då kom nästa dyngare från de sex stora bokförlagen. Flera var på gång. De sex skulle hålla ihop.

Brev med ursäkt från Bezos Amazon.com och avtal.

Men ingen tror att detta är sista ordet...

Hela branschen är i gungning och det diskuteras mängder av olika affärsmodeller.

Bokförlagen ser en risk med att företag som Amazon.com och kanske Apples ITunes säljer böcker som enbart finns som ljudböcker och/eller bara går att läsa med en läsplatta som Amazons Kindle eller Apples Ipad som sålde fantastiska 300 000 första dagen.

Läsplattorna har genom Apples intåg på marknaden förvandlats till ett multiverktyg som vi bara sett början på. Nu är väl Ipad snarare en pekdator än en renodlad läsplatta om man ska vara ärlig. Men detta faktum försämrar inte Apples möjligheter.

Vem blir vinnaren?

Inte bokhandlarna, knappast bokförlagen såvida de inte finner en helt ny roll. Det talas om en ny sorts avtal.

Distributörerna som använder internet som Amazon.com och Apple. Troligen.

Bokköparen. Troligen.

Författaren. Möjligen. Kanske till och med troligen.

Amazon.com har redan skrivit flera unika ensamrättskontrakt med ett anta författare som bara distribuerar sina böcker digitalt mot att de får 70 procent av försäljningspriset mot att det accepterar att priset ligger mellan 2.99 - 9.99 dollar. Men 70 procent av 2.99 är mer än vad en svensk författare i allmänhet får för en pocketbok.

Jobs vill åtminstone denna månad se en lösning som involverar förlagen och där de blir ett slags agenter.

Jobs affärsfilosofi har beskrivit som en I win/You win lösning i förhållande till branschen medan Jeff Bezos snarare skulle vara en I win/You Loose. Där you i det här fallet skulle vara bokförlagen.

Men det kan skifta snabbt.

Vad man kan tänka sig är att en del av de stora förlagen köper in sig i Amazon.com och Apple. Men dessa båda bolag är idag kapitalstarka och stora och i Amazons fall så säljer de allt möjligt idag. Böcker, film och musik står bara för 52 procent av intäkterna.

Apple har redan mycket goda erfarenheter av sin musikförsäljning via ITunes. Där kan de dessutom sälja Ipod och det finns vidare synergieffekter med datorer och IPhone.

En sak är säker. Den digitala distributionen har gjort att folk som använder läsplattor köper många fler böcker. Läsandet ökar. Det brukar vara en indikation på att det är här pengarna finns i framtiden.

Russ Grandinetti, Amazon.com:s vice vd säger att de 3 miljoner läsare som använder läsplattan Kindle, en Amazonprodukt idag köper 3,1 gånger så många böcker som de gjorde för tolv månader sedan.

Kanske har vi digitala böcker i form av text och ljud i framtiden som kompletteras med billiga och exklusivare book-on-demand lösningar i upplaga 1 där vi kan printa ut ett ex av vår bok för bokhyllan på en print-on-demand shop där man också kan välja hur pass lyxig man vill ha boken.

Men läs gärna hela artikeln i The New Yorker. Den är i alla fall gratis.

Inga kommentarer: