onsdag 21 april 2010

Är en naken kacklande höna...




Ska människor få ha vilka religiösa symboler som helst, alternativt tillämpa en livsåskådning på vilket sätt som helt.

Är det just precis religiös frihet.

Ifall min religion är att gå omkring naken och kackla som en höna så…

Kanske inte just i Riyad.

Eller i Kabul eller Teheran. Men var kan jag gå omkring naken och kackla som en höna då?

Faktum är att det troligtvis är så sorgligt att jag inte alls kan tillämpa en
religion där ett av fundamenten är att gå omkring naken och kackla som en höna…
ifall jag inte är en höna förstås. Då vet ingen att jag praktiserar min religion.

Religiösa symboler då?

Ett Niqabförbud är på gång i hela Frankrike. Sarkozy tänker pröva saken fullt ut.

Tidigare har han förbjudit slöja i skolan. Det var kontroversiellt men inte så kontroversiellt eftersom han förbjöd alla religiösa symboler, inklusive kors.

Sedan kom steg två förbud att ha täckt ansikte i anläggningar som tillhör staten, som flygplatser, statliga myndigheter och nu ska han driva igenom ett förbud mot Niqab i all offentlig miljö.

Det lär bli domstol och ett möjligt bakslag men frågan om Niqab är diskriminerande för kvinnor får i alla fall sitt avgörande.

I Frankrike är det cirka 2000 kvinnor som bär niqab.

Inga kommentarer: