lördag 20 december 2008

Olle "Lappen" Lindqvists bekännelse

Är det en sådan här vi pratar om?

Mattias Karlsson är journalist på Aftonbladet.

Aftonbladet har fått Olle ”Lappen” Lindqvist att träda fram och berätta att han använt grisfösare som det så vackert heter. I en annan separat artikel uppmanas Karlsson fler att träda fram.

Det hoppas jag också.
Enligt Karlssons ingress så anser Karlsson att det som legendaren ”Lappen” säger tyder på att det används fortfarande:

”Med tanke på vad Olle ”Lappen” Lindqvist säger testas nog den förbjudna träningsmetoden fortfarande.”

Så vad är det då Olle ”Lappen” Lindqvist säger i Aftonbladet.

Först och främst är Lindqvist 71 år gammal. Han har vunnit smått makalösa 1600 lopp under sin karriär.

Lindqvist säger mycket riktigt att han har provat grisfösare på hästar som var tröga.

Han tror också att 100 andra tränare har gjort detsamma.

Det finns tre saker som är särskilt intressanta med Lindqvists vittnesmål i lördagens Aftonbladet och de artiklar som handlar om detta. Det ena är att han säger att han inte vunnit ett enda lopp på grund av grisfösare.

Det andra är att Lindqvist säger att grisfösare är värdelösa.

Det tredje kallas på psykologi jargong för ”selektiv perception”. Man väljer det som tjänar ens syften och nu pratar jag enbart om Aftonbladet och inte alls om Lindqvist.

När Aftonbladets Tord Westlund och Hans Abrahamsson skrev sin artikel ”glömde” de finurligt nog bort att redogöra för den väsentliga frågan, nämligen NÄR Olle ”Lappen” Lindqvist använt grisfösare och kommit fram till att de var värdelösa.

Stig H Johansson, 63 intervjuas och tar avstånd från Lindqvists uppfattning. Han ställer sig också frågande till att det skulle varit så utbrett som Lindqvist säger.

Så varför valde AB bort informationen när detta hände. Skälet är enkelt. Rubriken ”Jag har själv provat grisfösare” är en säljis, en rubrik som säljer. Rubriken ”Jag har själv provat grisfösare 1978” säljer inte ett enda nummer.

Lindqvist säger i artikeln att han har hållit på i 40 år som tränare och kusk. Det är bara att backa räkneverket. Han började alltså på 60-talet. Så någon gång mellan 1968 och 2008 har han använt grisfösare. Snack om grisfösare har pågått i 30 år minst. Så vissa tränare provade det säkert precis som Lindqvist säger. Metoden skvallrar också om att man inte behöver vänta länge för att lista ut om den metoden fungerar eller inte fungerar.

Jag vet inte om Sverige var först med att använda grisfösare på travhästar. Däremot var vi först i världen att förbjuda barnaga. Det skedde 1979 då jag var 24 år gammal. Då hade jag hunnit få stryk av mina båda föräldrar och omvridet tinningshår och öronvridningar av slöjdlärare Persson. Slöjdlärare Almqvist var en annan virtuos med furuplankan i virkesrummet. Min far rekommenderade min lärare att ge mig en smäll om jag var dum. Men alla spöade inte sina barn ens på 60-talet.

Så här stod det i den nya Föräldrabalken från 1979:

”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”.

Det var en annan tid där hela samhället förändrades. Redan i början av 70-talet när jag gick på högstadiet så hade vi en ganska brutal tillsynslärare som slängde en kille nedför en trappa. Killens skjorta hade dessförinnan går sönder när den hetlevrade tillsynsläraren hade tagit tag i killen. Det bestämdes att tillsynsläraren skulle sätta sig vid syskrinet med skjortan.

Det finns fortfarande föräldrar som misshandlar sina barn och det finns säkert travfolk som provar grisfösare. Den här debatten har det goda med sig att alla ungdomar som hört ryktena lugnt kan lägga grisfösaren på hyllan. Skillnaden mellan dem och Svanstedt är 30 år. Den tid som Svanstedt hållit på med trav själv och tidigare bl a hos Stig H Johansson.

Om Olle ”Lappen” Lindqvist kom på att grisfösaren inte fungerade i förra veckan så var artikeln relevant. Men det gjorde han nog redan för tjugo eller trettio år sedan. Men det fick vi inte reda på och därför kunde reportrar Westlund, Abrahamsson och Karlsson spinna lösnummer på den icke-ställda-frågan: NÄR!

I min skalle har ”Lappen” berättat att alla som varit och är framgångsrika tränare och kuskar vet att grisfösare inte fungerar. Det är hans erfarenhet.
Jag håller en femma på att Svanstedt redan som ung lärling kunde fråga "Lappen" och andra om det fungerade och fått svaret att det inte gjorde det.
Dessutom håller jag en tia på att Svanstedt redan för trettio år sedan hade klart för sig var som fungerade inom travet.
Dessutom är det strängt förbjudet idag. Licensen ryker och man kan böter och upp till två års fängelse. Det är dessutom sedan några år längre preskriptionstid för brott mot Djurskyddslagen. Istället för två år är det idag fem år.

Såg just V75:s första avdelning. En rörd farbror, ägare till Åke Svanstedt tränade Redford Tuna fick sin första och hittills enda seger efter trettio år i travsporten. I sulkyn satt Jorma Kontio eftersom Svanstedt är avstängd av STC.

Jag tror att loppet kördes för Svanstedt. Det kan jag inte bevisa men jag tror det och jag har sett bra många lopp. Redford Tuna var f ö vårt villkor på systemet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ang Bhengaali som pekas ut som en
häst som blivit "elad".

Kommenterar ju ägaren detta i expressen..
"Karl Lindberg, uppfödare av Bhengaali, säger:
- Den hästen har aldrig varit elad.
- Det gick inte att göra med honom, han var en trashank. Han hade problem med sina ben och skulle inte gå att pressa till att bli bättre, säger Karl Lindberg."

Sedan läser jag en kommentar av
Åke Svanstedt 2004-04-06(trav.cc) efter
att Bhengaali vunnit.

"Bhengaali gjorde ett bra lopp tycker jag. Han forcerades tufft till ledningen och vann lätt. Det är en mycket bra häst som tyvärr är svår att hålla fräsch. Tar han det här loppet på ett bra sätt siktar vi på V75 framöver, avslutade en belåten Åke Svanstedt"

hmm svår att hålla fräsch..
Visst låter väldigt logiskt
att man då skulle kört in ström
i hästen..hallejuja

http://www.trav.cc/news/news_pres.php3?nr=800029324&mark=Bhengaali

Stefan Hagberg sa...

Tack för tipset!

Nej, hela den här historien blir mer och mer märklig. Mysig var ett sto. Flera har vittnat om att ston är extra petiga och bara "lägger ner".

Det saknas logik helt enkelt.

Anonym sa...

Ja märklig är den..

Hörde Frank Nilsson på 4:an idag..går (02.00 nu..)
säga att han inte märkt att
något sådant skulle förekommit
under hans 3 år hos Åke.

Läste om ytterligare en intervjuad
f.d anställd, i norran.Som inte
märkt något konstigt.

Ja..nej jag vet inte historien
känns väldigt märklig.

http://norran.se/sport/travochspel/article223167.ece