fredag 19 december 2008

Julstäda

Carina på pass i Beirut

Så där ja.

Nu ska jag julstäda. När Spiken och jag sitter hemma och sippar på julglöggen så händer det att en och annan d-råtta far under soffan.

Men nu kommer Carina hem och då är det roligt för henne om det är lite fint. Spiken är mest intresserad av dammsugaren. Hans hjälp består i att han suger tag i munstycket.

Nu ligger han och snarkar på resväskan, djupt okunnig om vad som komma skall. Det var någon på baren i kvarteret som undrade hur långt jag kommit med julförberedelserna och svärmor hörde av sig i samma ärende.

Inte så långt, sa jag blygsamt och det var ett understatement. Julstjärnan hänger visserligen uppe i ett centralt fönster sedan förra året.

Men vissa saker är jag noga med. Antingen ingen gran eller en fin gran. Nu verkar det bli jul i Kungsberga i år och då gör olika julfirare lite olika saker. Brunkålen och den hemmagjorda gravlaxen ligger på min to-do-lista. Carina får med sig lite sprit och Chateau Musar från Irak.

Musaren letade hon fram i Libanon men det var jag inne på igår.

Gran eller inte gran. Om vi ska var på landet så är det ju lite overkill med en gran som står och barrar hemma.

Vi har ett blinkande plastmonster från Irak som Carina släpade hem 2006. Där finns det inga riktiga granar utan man får hålla till godo med en plastare eller pynta till en tuja eller palm.

2004 ville vi vara hyggliga mot amerikanerna på basen i Kirkuk. De hade hyrt en massa bilar av vårt företag och det ena och det andra så kunde vi bidra med en julgran till killarna så ville vi gärna göra det.

De sa att det var snällt men det skulle nog inte vara någon julgran. På vägen hem satt vi och rökte i bilen och funderade över det där med granen till vi förstod att en lysande gran utanför HQ var väl ungefär vad killarna med Toyota Pick Up bilarna som for runt basen och skickade in raketer nattetid behövde som riktmärke.

Ja, ja. Tanken var god.

Städa var det ja. Är det tråkigt eller?

Jag ska bara spela en skiva först. Lite Chris Rea. Nej, inte ”Road to Hell” utan den andra.

”Driving Home for Christmas”. Jag hörde att han var sjuk. Undrar vad det kan vara. Rea har jag gillat sedan 80-talet när jag seglade. Han var perfekt ljumma sommarkvällar på Kanholmsfjärden med sikte på lite nattliv i Sandhamn. Sen blir det väl lite Hives och Cyndi L.

Chet Baker kanske…eller kanske…
Om ni ska resa till Libanon någon gång vilket rekommenderas. Läs gärna Thomas Friedmans "From Beirut to Jerusalem". Då blir allt mycket mera spännande. Se bara till att inte åka dit samtidigt som israeliska armén eller för den delen den syriska. Friedman jobbar fortfarande på New York Times där hans nyare alster finns att läsa. Eller också lyssna på musik eller måla en tavla. Det är ju jul för fan.
Ett sista råd innan alla försvinner i julstöket. Köp lackstången i tid. De blir alltid bristvaror när man behöver dem!

Inga kommentarer: