söndag 14 december 2008

Direktör Lyxbäck

Det här med namn är väldigt vikigt för vissa människor.

Nu har Aftonbladets namnbevakningsredaktion tagit upp ämnet.

Enligt AB:s källor får någon nu heta:

Adleburg, Bågenklint, Clintsol, Cyklist, Drömstedt, Gyllenväst, Knyckare, Liljelycka, Lyxbäck, Minnesstjärna, Ridderton, Ruskelöv, Silwerflyckt, Skogshjärta, Soldikt, Stiernhoff, Vindhjärta, Wargswärd.

Däremot, däremot får man inte heta Brunstägg och en del annat, typ Hela Härligheten.

Tacka vet jag gamla höjare som Anders Gurra Aktersnurra. Eller en son med ett udda efternamn som stod under farsan i telefonkatalogen med titeln ”Människa”. Pappa var ”Generalmajor” eller något i den stilen.

Fast enligt samma AB så ska det bli lättare att heta något som påminner om kända namn. Det sitter visst en utredning och funderar på den saken.

Vad skulle man kunna tänka sig då för något?

Bjernadotten, Bernadotter eller varför inte Bernadotcom.

Temat blir ju oändligt om man lägger till liberalisering i både för och efternamn. Tänka att se ut som fejkkungen i Kungahuset och slingra sig in på nobelmiddagen som Ålgustf Bärndått.

Eller Blåndinella Löwenknip. Det skulle man bara sätta AB efter och sälja damartiklar för äldre damer.

Visst är det kul med utveckling.

Jag kom ihåg att jag var helt säker på att namnet Natt och Dag var järntaget. Men det var det inte. Tvärtom så tillhörde det en av Sveriges äldsta adelssläkter.

Annat är det med A. Pan von Schulman som alltså skulle kunna bli legalt framöver.
Själv tänker jag byta till nått ovanligt Stefan Bin Landin och Spiken ska få heta Olle Råttweiler – om han vill förstås.

Enligt AB är också New Age namn poppis. ”Soldikt” och sånt. Där har man ju en rad affärsmässiga namn som Morgonstråle Mistelterapi eller Mjuka Dyningar.

När jag jobbade som blixt i Helsingborgs hamn på 70-talet så fanns det en kille där vi kallade Ljuset från Lund. Han skulle kunna byta för han gillade det smeknamnet tror jag. Det var såklart en del av killarna därnere som jag inte tror kommer att rusa till Namnbytarverket i första taget, typ Pisse-Gösta och Fittiknuda.

Men vi andra ser fram emot utredningen Utredningen.

Inga kommentarer: