söndag 19 oktober 2008

Söder

Adams Hall och Svanen

Det här med spel är en märkvärdig sak.

Påminner mig återigen hur Margaretha Winberg stod och skanderade ute på Valla mot prostitution. Jag har frågat hororna på ”Söder”. Den ena Rita ena är ändå jämngammal med Maggan. Hon har aldrig hört talas om några avsugningar på kongressens toalett. Däremot en hel del avsugningar med olika ministrar inblandade.

Det är så med livet ibland. Det drabbar alla. Man tar fel. I veckan var jag säker på att vissa hästar skulle vinna på Hagmyren.

Jag hade fel. Salem hade fel. Men Dennis på Stall Rosa hade rätt. Han pratade inte om olika för och nackdelar. Jo, kanske lite, men han tyckte Bosse Eklöf hade lugnat ner sig och kunde vinna i avdelning två med en 36 oddsare.

Hatten av för Dennis. Den där kamelen slutade på 90 gånger pengarna. Mitt drag i guld Adams Hall skötte sig perfekt. Sedan fick inte Stefan Söderqvist av ryckhuvan på upploppet och så kom jävla Erik Adielsson. Nu efteråt har jag teorier om allt. Erik vann tre lopp. Erik är förstekusk åt Stig Henry Johansson. Hagmyren var den första banan som Stig besökte som liten får man förmoda.

Det var tur att han tyckte om Hagmyren.

Så det var kval till storlopp i fredags på Axevalla. Erik skulle köra en häst för Stickan. Paper Moon. I samma lopp skulle pappa Hans Adielsson försöka få med Ambrosie. Dennis brukar dela ut blyhandskar. Erik går fram och sedan backar han sig sist i ungefär tjugo sekunder innan han går fram igen . Vann Paper Moon? Knappast. Pappas häst vann.

Kan det vara så att Stickan ställde en fråga och Erik fick lite dåligt samvete. Stickan var på plats på Hagmyren dagens efter. Tre raka!

Det är så. Man får för sig saker och ting. Får det i huvudet. Som Maggan.

I går var det uppsamling och gravöl för veckans V75 på ”Söder”. Salem deppade. Han hade spikat Claes Sjöströms, Pine Brook. Den hade vi med men en spik är ändå en spik. Så Jim Frick rusar fram med Locksley F H efter halva loppet. Far direkt till ledningen och får total soppatorsk fyrahundra kvar. Då ligger Sjöström i rygg på Frick och får såklart backa, backa, backa. Till sist och det är just ordet så kommer han ut och påbörjar en heroisk resa för att runda hela fältet på utsidan. Blir trea! Nästa gång Mr Sjöström.

Efter några maltsmörgåsar hade Salem repat sig så pass att han självmant återvände till gårdagens tema med Mosul terroristen. Salem är en ordentlig kille som säger ja, när DN vill sälja pappersvara. Så nu hade DN:s ledarskribent Jönsson, Per Jönsson hakat på terroristtåget. Det var ju väldigt konstigt att en vanlig kille från Brandbergen. Tvivel, tvivel. Jönsson är ett typexempel på en journalist som drömmer sig kvar i en tid kring 1975 när USA fick ett rättvist dingel i Indokina.

Med Jönsson är det lite som med romtjejen som sitter utanför Systemet på Brommaplan. Hon lirar fem toner i en slinga på sitt dragspel. Hon är den mest oengagerade gatumusikant jag har stött på i hela mitt liv. För två veckor sedan väntade jag på min svåger som skulle plocka upp mig med bilen. Det var värre än vattentortyr.

Men hon fick pengar. Samma melodi, varje dag, varje vecka. Kan ni förklara det.
Jönsson kör också en truddelutt som har en trogen publik bland gamla radikaler som inte orkat vidare i livet.

– Dom är farliga dom här som låtsas att det inte finns några terrorister, sa Salem.

– Tycker du, sa jag. När de blir spränga i luften så är förvåning det sista man ser i deras ansikten. En jävla stor förvåning att det överhuvudtaget kunde ske. Ungefär som när halva ryckhuvan satt kvar på Adams Hall.

– Äh, sa Salem. Jag spikade Passionate Kemp.

– Se där. Du höll på en annan häst och därför var inte den detaljen viktig för dig. För oss som spelade Adams Hall var den avgörande. Han hade vunnit annars.

– Kanske, sa Salem. Kanske…
Tycker ändå att Dennis borde dela ut en blyhandske i Stall Rosas namn till Erik. Man kan skriva och föreslå det. Men det verkar som om man hade svårt att ta en motgång ifall man drar hela storyn. Äh, här är länken i varje fall: http://www.stallrosa.se/

Inga kommentarer: