fredag 4 december 2009

Pandemi...Maybe...Baby!




Vad hände med 3 miljoner svenskar smittade av svininfluensan?

Sverige får nicken av den europeiska läkemedelsmyndigheten samtidigt som Mary Mårtensson är på kvällsblaskan är orolig för att vi ska strunta i vaccinet eftersom det nu börjar visa sig att många av de som fattat besluten runt den så kallade pandemin är djupt insyltade i olika läkemedelsbolag.

4 miljoner svenskar ska nu vara vaccinerade. I Europa har totalt 10 miljoner vaccinerats och 4 av dessa är alltså svenskar.

Så nu står vi där med ett vaccinberg på cirka tio miljoner doser värda en miljard plus 750 000 doser Tamiflu från fågelinfluensan.

Allt medan folk dör i operationsköerna.

Nu är influensan på väg att klinga ut precis som jag skrev för ett par veckor sedan. Den minskar i USA, Storbritannien och övriga Europa.

Samtidigt är det bara att vänta på hur biverkningarna kommer att gestalta sig. I Danmark kom det fram i förra månaden att Glaxo tvingat köparen, den danska staten att skriv på ett avtal som friskriver bolagen från ekonomiskt ansvar för biverkningarna. Samma som i USA men där kan man välja på flera olika vaccin. I Sverige säger Socialstyrelsens Anders Tegnell att deras avtal med Glaxo är hemligt.

Jag tror att det är på tiden att vi svenskar tar tag i en del bitar. Det är redan dumstrutvarning på oss men ifall vi inte ska bli helt utskrattade kanske vi ska skärpa till oss lite.

Jag skrev och ställde lite frågor till Socialstyrelsen som rörde upphandlingen, vilka som fick bjuda på vaccinpaketet för en två tre veckor sedan via en tjänst som Socialstyrelsen satt upp på sin hemsida.

Antagligen har de fattat beslut om att alla först ska vaccineras och sedan ska Socialstyrelsen besvara obekväma frågor.

Konspirationsteorier, pärmbärare, cellofanklädda husvagnar och stråldetektorer. Knappast!

Det handlar om integritet, skilda skott mellan känsliga verksamheter och som den gamle historikern Plutarchos antydde saken ”Ceasars hustru får inte ens misstänkas”.

Sir Roy Andersson är en av de brittiska akademiker och rådgivare åt regeringen och WHO som SvD nämner i sin artikel. Jag hittade hans CV på nätet.

Frågan är inte på vilka stolar han sitter utan på vilka han inte sitter, den gode Sir Roy som adlades 2006.

Vad hände med jäv, regler, oväld och lite personlig moral?

Till sist en annan folksjukdom. Allvarligare.

Jag råkade i språk med en kvinna i min egen ålder som jobbar på dagis. Hon hade en teori. Den gällde barnvagnar. För oss som bor på Söder och inte vill bli ihjälkörda av sönderstressade juppar som i 1000 meters tempo fräser över trottoarerna med skumpande barn för att hinna till dagiset innan första morgonmötet där chefen ska dra upp riktlinjerna för det nya Corporate Image Step II projektet Close Ecounter.

Puh!

Jag håller mig inne.

Teorin?

Jo, anknytningsproblem. Då menar jag inte mellan 4:an buss och tunnelbanans blå linje.

Eftersom jag inte har barn så finns det en del saker som man inte funderar på även om jag inte är helt okänslig för de som är lite mindre än oss som är lite större.

Men när hon säger det så låter det både intressant och skrämmande.

Har ni tänkt på att barnvagnarna vänt på sig.

När jag växte upp så satt barnet och tittade på sin mamma eller pappa. Idag sitter de och tittar på hundratals människor, hundar, bilar, ungar, hundar och händelser som flimrar förbi i staccato medan mamma eller pappa pratar bakom dem i lilla handsfreen om Close Encounter.

Det trodde kvinnan var dåligt och skulle ge problem framöver.

Anknytningsproblem.

Stabilt och inte för högt odds tycker jag.

En pandemi… maybe…baby.

9 kommentarer:

Jenny sa...

Intressant. Jag har själv funderat på det. När mina barn var små (början och mitten av 90-talet) var det fortfarande så att barn under en viss ålder (kommer inte ihåg vilken) mådde bäst av att sitta vända mot den som drog vagnen. Deras värld var ändå inte större än mamma och kanske pappa. Det var först senare de var mogna att sitta vända mot omvärlden.

Tror att mina satt vända mot mig till de började varva barnvagnsåkning med att gå själva. Då när man bara har vagnen för att ha den när barnets små ben blev trötta. Eller möjligen för att man hade lite brådis.

För nåt år sen var det ju lite skriverier om att barnen riskerar problem med ryggen också, eftersom de inte får sträcka ut sig som de behöver. Nu för tiden sitter ju var och varannan bebis i bilstolsliknande vagnar, trots att ryggarna inte alls är mogna för det, utan behöver få ligga i vanlig liggvagn - vänd mot föräldrarna.

Jenny sa...

Förresten. Har du läst/hört detta? http://www3.ridsport.se/Hast-och-Ryttare/Nyheter/Nyheter/2009/Sverigeleddemotstandetmotdennyalistan/

Det finns en protestlista här:
www.no-fei.com

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Hej! Nä, jag vet inte men dagisfröken som verkade ha en del erfarenhet och pedagogisk substans menade att det finns forskning som tyder på att småbarn ska ha sitmulans men rätt sort och att överdoser kan få effekter i en viss ålder.

Men jag har inte läst forskningen så, jag vet inte men det lät lite spännande. Det där med rygg hade jag inte heller hört.

När det gäller FEI så hittade jag det amerikanska uttalandet på www.horse.com men här är det för ibland blandar dom nyhetsbrev och första sidan så man hittar dåligt:

The USEF statement follows.


--------------------------------------------------------------------------------

The USEF is supportive of the rule change allowing certain non-steroidal medications included on the "Progressive List" passed at the FEI General Assembly in Copenhagen earlier this month. The list includes medications that would be allowed in FEI competitions and which are already permitted in USEF competitions.

These medications are not considered by [the World Anti-Doping Agency] to be performance-enhancing in human athletes and because of this distinction, they are not prohibited. While it is the human athlete that is solely responsible in making the decision to use these non-performance enhancing medications, it is the responsibility of the FEI to protect and ensure the welfare of our equine partners. By placing restrictions on the use of the NSAIDs to include low level administrations and continuing a rigorous program of veterinary examinations and inspections, the FEI is providing for equine welfare while still prohibiting the non-judicious use of these and other medications consistent with the Clean Sport initiative.

While fully supportive of this change, the USEF believes that the implementation of the rule on January 1, 2010 may be problematic.

The addition of certain NASIDs to the permitted medication list will be new to many [National Federations] and an education and communication plan needs to be implemented before the rule takes effect. FEI laboratories need to adopt standard identical protocols for testing so as to assure a level playing field for all athletes throughout the world.

The USEF is also concerned that the premature implementation of this new rule may impact team participation at the Alltech FEI World Equestrian Games in Kentucky in 2010. Without a carefully prepared education and communication program, a premature implementation of this rule is risky and has high potential of causing a series of unintended consequences.

The USEF believe the passage of the "Progressive List" is a step forward in a commitment to horse welfare. The General Assembly of the FEI has made its decision but, we strongly encourage the FEI to delay implementation until such time that the laboratory procedures are in place and a communication and education plan has been launched.


Ha en bra helg. Hälsa hundarna!

Spiken hälsar

Stefan

Jenny sa...

Den hade jag inte läst. Det ändrar i och för sig inte min ståndpunkt, men intressant att läsa andras synpunkter. Jag är helt emot allt tävlande med djur när djuret får någon form av medicinering. Visserligen är inte preparat som Fenylbutazon prestationshöjande som sådant. Men det är smärtlindrande och en häst (eller annat djur) som får det känner ju inte av en (lindrig) skada och det i sig blir ju prestationshöjande. Jag kan ju bara gå till min häst som var halt pga en skada. Han ville inte ens gå ut ur boxen. Men med Fenylbutazon gick han utan problem, utan att halta, ut i hagen och där brallade han till och med. Det säger en hel del tycker jag.

Och visst kan det vara okej för en människa att få tävla med liknande preparat i kroppen, de kan ju ändå fatta beslutet själva, till skillnad från djuren.

Sorry. Det var inte meningen att börja en diskussion i din blogg.

Hoppas att ni också får en härlig helg. Glöm inte att klia Spiken lite extra bakom örat och hälsa från mig. :)

Anonym sa...

Men varför knöla ihops sig i en storstaden?
När ni går ut i vinternatten och ser upp på stjärnorna, vad ser du då?
Set du Karlavagnen och alla andra stjärnbilderna?
Din miljö är förstörd av brus, ljus, avgaser m.m. och ändå bord du kvar.
Vad händer när man häller i massor av råttor i en lite låda?
Ni råttor som bor i en låda ni kallar för storstad har det inte bra.
Där risken att era barnvagnar blir överkörda av bilar, spårvagnar och nermejade av stressande föräldrar som hämta och lämna på dagis.
Inte undra på att ni blir sjuka och måste stänga in er i era statarlängor som står på högkant.
Ni har inte lärt er att njuta av livet.

Jenny sa...

Anonym: Det beror väl helt och hållet på vad man gillar och vad man vill få ut av livet. Eller hur? Alla gillar inte att knata ute i spenaten och lyssna på fåglarna. En del föredrar att sitta på puben och ta en öl med kompisarna. Och det går ju alltid att ta en promenad i parken om man vill se lite grönt, eller så tar man sig ut på landet. Lätt som en plätt. Och tänk så trångt det skulle bli om alla flyttade ut på landet. Nä, låt de som vill bo i stan göra det, så mina hästar får ha sina hagar i fred.

Anonym sa...

Jenny:
Du tror inte det finns öl och kompisar här ute? Är du rädd för tystnaden, stjärnorna (som du inte ser) Du måste vara storstadsmiljöskadad.
Råttor i en skokarton.

Jenny sa...

Anonym: Nä, du. Jag bor på landet, och inte har vi någon pub här. Jag får allt pallra mig in till stan om jag vill ta en öl på puben. Men jag är nöjd med att sitta hemma i soffan med min öl.

Och som jag skrev i mitt andra inlägg: det är tur att det finns folk som vill bo i stan, så att jag får ha mina hagar ifred. Tänk om alla de som bor i städerna skulle flytta ut på landet. Det skulle vara slut på den frid och det lugn du vurmar för.

Och det står ju dig fritt att bo var du vill. Eller?

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Hej! Tänkte bara tipsa.
Jag har inte läst på frågan med ska kollla i helgen. USA är rätt piller orienterade tyvärr.

De här sidorna är öppna för alla slags debatter. Kör på!

Hälsa furbeningarna!!

Till Anonym: Det är inte Lucia än så sluta smaska på de mörkbruna pepparkakorna!