söndag 13 december 2009

Mjafff och lite pyssel




Det var en fullständigt lysande dag på travbanan. Sju rätt och… ja. Vårt lilla tipsgäng som nu består av fyra personer hade ett rådsmöte. Om en av oss äter en god middag alternativt drar sex sju snabba bira och sedan berättar hur det känns för de andra så kan möjligen utdelningen kännas större än 305 spänn.

Örjan hade en bra dag och vår spik Zyrano Boko satt som en smäck. Det var Flashen som uppmärksammade mig på att den hästen kunde springa! Jag lovade att komma ihåg varifrån det kom och det gör jag. Den var ingen bluff.

Idag får Rydens Cindy och Dear Jackie göra oss glada och garderar ni Elindra Sånna med Björn Goop i tredje så glöm inte Mantua Lung med Örjan som verkar var i form. Örjan alltså. Lung har tre ägg i raden men verkar ha fina fartresurser när det stämmer.

Det var dagens hästfunderingar.

Lite musik. Jag köpte en skiva för några månader sedan. Fleet Foxes med Fleet Foxes. Den tror jag passar bra som julklapp.

Några tips till en liten julparad när skinkan ska griljeras och anden är villig.

Dylans hejiga Must Be Santa gör en glad. Chris Reas Driving Home For Christmas är given. A Christmas Duel med The Hives & Cyndi Lauper kom förra året och tillhör den minoritet av julmusik som man med fördel kan lyssna på två år i rad. Run Rudolph Run med Keith Richards från 1976 är också ett måste på plattlaggen. Sen när man blivit lite gråtmild och snorig så åker Judy Garland på med Have Yourself A Merry Little Christmas. Christmas Must Be Tonight med The Band är det heller inget fel på. Sen kan man smeta bort i dimman med Twelve Days of Christmas med The Vienna Boys Choir och till sist får det bli The Christmas Song med Andrea Bocelli och Natalie Cole.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Mary's Boychild med Boney M är ju inte helt fel heller. ,)

Anonym sa...

Fairytale of New York med Pouges är bara ett måste Stefan.
Mvh Sievert

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Absolut. Då finns den med!
Till Sievert: Det kommer att bli en bra julskiva. Det känner jag på mig!

Anonym sa...

Hej Stefan,

först och främst. Stort tack för en riktigt bra, läsvärd och rolig blogg. Det är banne mig inte vanligt. Ber att få travestera från en av mina favoritfilmer - Ford Fairlane - "I must say you're an island of reality in an ocean of diarrhea".

Ta det som en komplimang.

Skulle vara intressant att höra din åsikt om Kalla Faktas "neutrala" reportage från Svanstedts-rättegången. Maken till dynga var det länge sedan jag såg och hörde. Utelämnande av väsentliga fakta var i mina ögon mer eller mindre skandalösa.

Jag är ingen större "Kung-Åke-fan" men jag personligen anser att karln är hängd på så lösa grunder att det banne mig är en skandal. Den dynga som frodas bland stallpersonal är ingen nyhet och blanda det med avundsjuka och allmänt missnöje så...

Den viktigaste frågan som jag anser vara obesvarad i den här soppan är kort och gott - "Varför?" Var i hela friden skulle Åke riskera sitt rykte, sin ställning som den kanske mest framgångsrike tränaren och kusken inom sin sport genom att använda en "träningsmetod" som dels är olaglig men framför allt inte ger bättre och snabbare hästar? Jag kan för mitt liv inte få in det i min skalle.

Att det sedan är godkänt för grisar men inte för hästar är ju i sig helt förkastligt. Men det är en annan sida av julskinkan. En skinka som jag personligen för första gången på 40 år struntar i. Glada grisar, my ass.

Keep up the good work och trevlig jul på dig.

// David B

Stefan Hagberg sa...

Till David B: Hej och tack! HA! Den måste jag skaffa.

Jag var tvungen att ta några bira för att förbereda mig på att se reprisen på nätet.

Jag hoppades sänka tittarsiffrorna med några procent genom den manövern;-)

Jag skrev lite om programmet här intill.

Jag fattar inte heller varför han skulle riskera sin rörelse. Jag ska inte nämna några siffror för då får jag värderingsmaffian på mig men det vore ingen bra affär att strömma några hästar. Dessutom verkar det om man får tro "grannen" Hans G Eriksson ha skett varej onsdag i fulldagsljus framför snoken på Eriksson, veterinärer, hästägare om ett möjligt besök från STC. Ingen tog bilder och ingen anmälde.

Det ska bli mycket intressant att läsa domen men ändå intressanta att läsa domskälen.

Gris. Nej det bli nog en sprättgris ändå. Jag tror grisfösare är på väg att försvinna också för grisar. Man borde förbjuda det också. Det finns andra metoder, med tyg bl a och det sätter smak i köttet när grisar stressas.

Vi snodde ett par grisar av en bonde en gång som inte betalt semesterersättning och det tog väl ett tag innan vi fick in dom i baksätet på The Get Away Car efter att ha legat och tryckt med grisarna i ett dike i en halvtimme mitt i decembernatten. Så köttet var lite kryddat när det väl kom på bordet måste jag säga.

Jag tror som du att det går lika bra utan gris.

Ha det gott och ha en bra jul själv!