tisdag 29 december 2009

Nödraketen!




När jag hade segelbåt brukade jag bränna alla gamla utrangerade nödraketer till nyår. En del så lite konstiga ut och effekterna blev ibland överraskande för att uttrycka saken milt.

Man skulle gärna vilja avsluta året lite mjukt. Men det blir svårt.

Slår upp dagens Aftonbladet och läser en Micke Nybrink i sitt esse. Jag vet inte vad som är fel på den killen. Man får skriva vad som helst i en krönika. Men då får man vara beredd att få vilket svar som helst.

Temat är självklart domen i tingsrätten mot Åke Svanstedt.

-Det är som när Ben Johnson dopade sig, trumpetar Micke Nybrink.

Det är tur man inte är med i Dumbo för då hade man störtat direkt. BEN JOHNSON!

Likheten skulle möjligen vara att några Lewis fans svamlat för Ljungqvist om att de sett Ben Johnson stoppa i sig något på 200-250 meters håll som kunde varit ett tuggummi men lika gärna ett piller och i så fall kunde det varit otillåtet.

Idag skulle Carl Lewis fans(Lewis blev tvåa 1988)förmodligen varit mindre pratsamma eftersom Lewis erkänt i efterhand att han använt otillåtna preparat under sin karriär.

Skillnaden är att Ben Johnson fälldes av ett urinprov. I det fallet fanns det bevis och inte bara en massa snack där folk tagit fel på årtal, hästar eller inte minns en enda häst, alterantivt blivit svikna i kärlek, fått dåliga vitsord, kritiserats för att vara elaka mot hästarna etc.

Frågan är ifall Nybrink blivit så dålig av julmaten att han skitit ut hjärnan också.

Antar att Nybrink ska sluta spela på Svanstedts hästar nu.

Saken är den att vi har överprövning i nästan varje tvist i svensk lagstiftning. Det är för att idioter som Nybrink ska få rätt att klaga när de får sparken från ett jobb.
Nu kan inte begåvningsreservisten Nybrink hålla sig. Istället för att diskutera VAD som fastslagits i domen och VAD tingrätten bortsett ifrån i förhållande till VAD som TV4 svamlade om så hakar Trall-Jesus(ursäkta den riktige)Nybrink på allt som heter populism och högaffelvälde i sin sorgliga betraktelse.

Men har man vuxit upp i snabbenkäternas tidevarv där rätt avgörs av hur många gånger man orkat klicka med musen i ruta ”JA” på AB:s enkät rörande om avrättning av Svanstedt är ett för milt straff efter tingsrättens dom, så kan man kanske inte förvänta sig något annat från en kille som Nybrink. Nästa vecka har han säkert fiskat upp Åke på banan igen. Sånt gör sig störtfint i dagens nerrötade mediaträsk.

Till Nybrink kan jag bar önska ett bättre år 2010 och se för fan till att tända raketen i rätt ände nästa gång!

24 kommentarer:

Bondmora med egna hästar sa...

God fortsättning på helgen! Måste erkänna att jag tog verkligt illa vid mig av Mickes krönika. Börjar det inte räcka nu snart med förföljelsen. Mediadrevet står i ingen som helst proportion till det han är anklagad för. Dessutom tror jag nog att andra har gjort samma sak. Detta har med all sannolikhet prövats på många träningsrundor runtom i landet under årens lopp. Jag undrar vad den egentliga orsaken är till att någon lagt igång denna röra? Motivet kanske finns att söka bland pengar, hat eller kärlek? Hur orkar folk hålla på, inte ens mördare eller pedofiler förföljs på detta sätt.

Kent sa...

Ja Bondmora det kan nog bara de "anonyma" svara på om det nu inte är samma personer som skriver krönikor i div tidningar och media.Här och på andra forum törs dom ta ut svängarna ännu mer.
Smaklöst är det iaf och jag lider verkligen med hans familj

Anonym sa...

Tack för "Nödraketen". Nu behöver jag inte ödsla intellektuell kraft på att själv skriva till Nybrink. Det är märkligt att den mannen inte förstår, att en dom som inte vunnit laga kraft, inte är värd mer än usla travtipps i en kvällstidning.
Aftonbladets hetsande, med anspeglingar på att "fusk" har varit systematisk och pågått under lång tid, kan inte ha något annat syfte än att försöka anspegla på "till dags dato". Några bevis för detta har man inte, svinaktigt det är vad det är!

ML sa...

Haha..ja Nybrink idiotförklarade alla som hyllade Åke och Torvald Palema i sin krönika efter elitloppssegern vill jag minnas...Vad vet Nybrink som ingen annan fått veta??
Eller var han bara besviken över ännu ett torsklir..

Johan Lindberg Kanal75 är visst oxå tvärsäker i sin blogg över vad som skett på Bjertorp..

För mindel kräver jag lite mer belägg för sådana anklagelser, Bjertorp är ingen taggtrådsinhängnad bunker vad jag förstår...hur svårt skulle det vara att styrka att grisfösning skett om det nu är det man är "ute efter"..???

Uno sa...

Härligt Bondmora! Att inte ens kunna ta avstånd från företeelsen grisfösare är oerhört svagt. Mer folk som dig så hade nog grisfösning varit mer använd så förlåtande du är mot såna metoder.

"Dessutom tror jag nog att andra har gjort samma sak. Detta har med all sannolikhet prövats på många träningsrundor runtom i landet under årens lopp."

Grisfösning är brott mot både djuskyddslag och STC:s reglemente. Sånt ska inte förekomma i dagens travsport. Anspelningar på fusk? Det är väl fusk om grisfösare används. Det står ju i reglementet att det inte är tillåtet!

Dom eller inte så fattar ju vem som helst att Åkes pojkar strömmat hästar 2002-

Uno så klart sa...

Observera att om man vill ha svar på frågan om det använts grisfösare av Åkes pojkar så finns det bara ett svar.

Men fortsätt hylla "Kung Åke" ni...


"Stark bevisning
(Advokaten) Ulrika Borg är inte förvånad över att de tre döms.
- Under hela rättegången har jag tyckt att åklagaren har haft stark bevisning. Samtidigt kan jag förstå att Leif Silbersky är lite nöjd när vissa punkter ogillas. Man har inte kunnat visa att vissa hästar har blivit utsatta för grisfösare."

Bondmora med egna hästar sa...

Bäste Uno,
Vad menar du? Visst tar jag avstånd från grisfösare, jag tar också avstånd från både slakt, jakt och fiske. Tycker att man skall leva och låta leva. Kan du förklara för mig varför det är rätt och riktigt att använda sagda manick på grisar, gör det inte ont åt dem? Hela saken har spårat ur och jag tycker fortfarande likadant som i mitt första inlägg.

Uno sa...

Men berätta då för mig varför det spelar nån roll att dessutom andra gjort samma sak? Skulle det mildra det på något vis? Spelar det i det här fallet någon roll om grisfösare används på grisar?

Har han använt grisfösare så ska han väl dömas enligt lag och sen enligt STC:s reglemente som han står under. Grisfösning på häst hamnar inte i samma fack som slakt, jakt och fiske.

Annars kan man ju göra hur man vill, låt gå mentaliteten du står för gör framförallt inte hästen väl.

Anders sa...

Håller med bondmoran om att det här börjar tappa alla proportioner, karln har väl ändå inte tagit livet av nån

Häromdan snackade jag med en granne som förfasade sig över Svanstedt och skrek om livstid, samtidigt som han hade bilen full med raketer och smällare som han förmodligen ska bränna av på nyårsafton, det är en märklig dubbelmoral en del har, man spyr galla över Svanstedt och tycker den eventuella grisfösningen borde straffas värre än mord men tvekar inte en sekund på att själv skrämma skiten ur en massa djur på nyårsafton

Uno sa...

Så om man bryter mot djurskyddslagen, ska man då alltså inte dömas för det?
Är det vad du menar Anders?

För övrigt dömde tingsrätten Svanstedt till dagsböter inte livstid.

Att som travtränare där man jobbar med hästar dagligen använder sig av en metod som bryter mot djurskyddslagen är ju hemskt! Jag vill inte ha sånt i svensk travsport.

ML sa...

Aftonbladet 2009-06-08

Så här skrev Nybrink i sin krönika
(alltså en dryg månad och några krönikor efter att elitloppet gått i mål kröp det fram hur han verkligen kände och upplevde det på Solvalla!)

En ”bad guy” går alltid hem
Åke Svanstedt kommer alltid att ha sin fan club. Det har jag märkt i de mejl jag fått. Vissa verkar vara beredda att (lätt överdrivet) dö för honom. På något sätt går en ”bad guy” alltid hem.
Själv trodde jag en hel del på Torvald Palema i Elitloppet. Jag gillar verkligen hästen! Att jag sedan inte kunde känna den där rätta glädjen när han vann är en annan sak. För att vara helt ärlig mådde jag illa av att se tusentals människor stå och hylla en misstänkt brottsling. Vad var det de hyllade/okejade egentligen? Grisföseriet?
Ja, jag vet, han är bara misstänkt, inte dömd. Men heller inte friad, eller hur?
Micke Nybrink

Jag var där,en helt fantastisk dag(vädermässigt),svenskarna var nederlagstippade i förhandssnacket av "experterna"
Att en svensk vann var ganska otroligt, och att Åke Svanstedt vann, än mer otroligt....vilken prestation!
Med en häst som Åke haft i träning sedan 2007!!
Det glada vinnaroddset 4.86 säger ganska mycket om hur många som egentligen trodde på det!
Och det som borde och bör hyllas som en fantastiskt vacker saga blev nog en kalldusch för tv4 studion...

"Bad guy" "Ben Johnson" Domare Nybrink har ännu inte förstått att Åke fortfarande inte är dömd mer än av Nybrink själv i skrivande stund 2009-12-29

UNO! sa...

Precis ML. Däremot kanske han fått en dom och läsa sen sist.

Fast visst, Nybrinks krönika var lite sisådär.

http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=47022&infoTyp=nyhet

Anders sa...

Nä Uno jag menar bara att det är en herrans massa hycklare bland dom som är skogstokiga på Svanstedt nu

Förutom en del anonyma här så har även media gått rätt hårt åt Svanstedt, är väl bara mördare och liknande som behövt löpa samma gatlopp

Uno sa...

Hej,

Nej mediebiten har gått lite överstyr, det är väl för att krönikor och bloggar där alla ska vara så ärliga och tycka vad de tänker får mycket större plats idag.

Jag tycker att dagsböter duger för Svanstedts brott, däremot har han sjunkit som förebild i mina ögon eftersom han jobbar med hästar.

Stefan Hagberg sa...

Till Bondmora med egna hästar m fl:

Hej! Tack och god fortsättning själv! Jag kan bara hålla med. Nybrinks krönika är ett lågvattenmärke som blir svårslaget.

Till Uno: Hej! Du har en förmåga att hänga upp dig på sådant som folk inte sagt, vilket är lite besvärande i en debatt.

Det råder väl ingen tvekan om att grisfösare använts i travsporten.

Hade metoden fungerat så hade den nog använts fortfarande oavsett om den varit förbjuden eller inte.

Bondmora skriver "prövats" vilket innebär imperfekt och kan innefatta allt från igår till på 1600-talet.

Jag tolkar det som något som skett för länge sedan 20-30 år sedan.

Det som har varit bra med grisfösardebatten är att de flesta nog fattat att metoden inte används idag och att den inte fungerar.

Det var vad Olle "Lappen" sa. Han hade inte vunnit ett enda lopp p g a att han använt grisfösare. Det kom han fram till ungefär när Åke kom fram till att den inte funkade.

Det var en annan tid när folk spöade sina ungar, barrerade hästar och klippte svansen av hundarna.

Ulrika Borg är AB:s husadvokat. Stark bevisning? I vilket avseende då? Det enda som bevisats är att vittnena arbetat hos Svanstedt och att flera av dem haft anledning att var förbannade på honom.

Sedan är du igång och snattrar om att Svanstedt skulle använt den här metoden dagligen. Det har inte ens Hans G Erikssons skarpa öga uppfattat. Var har du fått det ifrån?

Det är ingen som vill ha grisfösare i travträning och ifall det bevisas att Svanstedt använt det när den här saken avgjorts så bli det ett straff utmätt efter det oavsett ifall han är skyldig eller inte.

Men där är vi inte ännu, vilket du och Nybrink verkar ha svårt att förstå. Varför har vi överprövning Uno? Är det inte onödigt eftersom vi redan vet hur allt gått till?

Till Anders: Hej! När jag började peta i den här röran förra året så påpekade Göran Åkerström på Jordbruksverket att det säljs en massa elektriska hundhalsband i det här landet fast man inte får använda dem på hundar.

Frågan är vad folk gör med alla dessa halsband.

Jag har fortfarande inte sett en enda artikel om den saken.

Detta som ett tillägg till livstid och nyårsraketer.

ulf sa...

Undrar vad som gör att man kan stå och må illa, när en svenk tränare, kusk, och häst, vinner Elitloppet.
Jag mådde dock faktiskt mycket illa, när tre svenska hästar var först i mål i första Elitloppsförsöket, inte för det, givetvis, men för favoriten amerikanska Enoug Talk som felfri var 100 meter efter i mål!!! Utan
sin Lasixdos fungerade han inte. Som en knarkare utan sin fix. Men det var inget fånen Nybrink förstod, "han hade väl en dålig dag" har jag för mig att han skrev.

ML sa...

Man kan ju hoppas att tv4 med spypåsar bistått
till Nybrink med tanke på hur illa han mått
efter alla segrar"the bad guy"tagit året som gått!!

Att Nybrink spyr galla över Åke inklusive personal,hästägare ,oss som hyllade Åke och Torvald...är en rejäl käftsmäll mot hela travbranschen!

Nybrink (rubrikernas man,spelarnas representant)kastar mer bensin på brasan och undrar frustrerat varför branschfolket håller tyst..och frågar sig..är det Ingen som håller med??
Känner Nybrink sig utfryst månne?
För att citera Hans G Eriksson
"Det hade inte behövt gå så långt"

Nästa gång jag besöker en travbana och vill applådera en prestation på travovalen ska jag ringa Nybrink och fråga om det är okej först...vill ju inte riskera att utsätta honom för något onödigt lidande..

Vill passa på och tacka Stefan för intressant och saklig läsning!
Gott nytt år!

Uno sa...

Jag skrev att han jobbade dagligen med hästar, det här med att hänga sig för vad folk inte sagt verkar gälla oss båda.

Sen kan vi säkert räkna upp en massa brott mot djurskyddslagen. Men det är väl inga förmildrande omständigheter för de som bryter mot lagen.

ML sa...

Hej Stefan!
På ditt antagande om Nybrink skulle Sluta spela på Åke Svanstedts hästar Nu är svaret Nej!

Om man nu kan tro på vad som står i Aftonbladet..!?

Stefan Hagberg sa...

TilL ML: Ja, där ser man:-)

ML sa...

Ja vad säger man om Nybrink..Han verkar ha lika mycket otur när han skriver som när han ger travtips

Man kan ju bara spekulera i vad han gjort om han dragit in storvinsten på v75 i helgen på ett system uppbyggt på en spik från "Ben Johnsons" stall...
1:Hade han konsekvent fortsatt må illa och spytt ner sig själv??
2:Skänkt pengarna till någon Djurskyddsförening??

Nä ,Nybrink är inget annat än speltorsk,det finns hjälp att få, kanske kan börja med att byta arbetsmiljö, för hästarnas representant kan han inte lura i någon att han är!
Läs gärna Ulfs tidigare inlägg!

Till Stefan hoppas att du ursäktar att jag använder mig av din blogg för att ventilera mina tankar!

En annan omtalad kille Paw Mahony var ju ute och visade sina kusktalanger? på v75 i helgen...vilket ju inte tillhör vanligheterna och gjorde att man höll ett extra öga på honom..
Först in på upploppet ivrigt påhejandes,gungandes och viftandes i sin jakt på en förmodligen efterlängtad v75 seger slår den trötta hästen på en galopp och diskas därmed direkt, men Paw tar upp sin häst och försöker få den i trav istället för att mana den framåt..och bakom honom har han ingen aning om vad som sker..maken till orutin och olyckstillbud ser man sällan i högsta serien..
Det är ren tur att det inte ledde till en katastrof och det hade ju suttit fint för travsporten nu!
Kan ju tillägga att hans häst travade över mållinjen vilket några andra inte gjorde!

Sen läser man att han skyllde på att det var Banans fel...i Aftonbladet sa han till och med att Axevalla har Europas sämsta banpersonal(men ABs ord tar vi med en nypa salt)
Men jisses vilken Nisse,ska vi börja skylla på vägen när vi krockar oxå??
Nä sätt på Paw Mahony en övningskörningsskylt ett par veckor och utfärda mycket högre böter för sånt otyg.

ML sa...

Som av en liten rolig händelse hette Paw Mahonys häst The Good Guy efter the Bad Boy(Anders Lindqvists gamla vapendragare)

Nybrink kallade ju som bekant Åke Svanstedt för "the bad guy" i en krönika i sommras!!

ML sa...

Rättelse :
Paws häst hette The Good Boy och inte The Good Guy...förvillande likt!

Stefan Hagberg sa...

Till ML: Nickes kärlek växlar som årstiderna nu ska han spela Kari till islossningen sätter in i Sundsvall.

Det är många som haft synpunkter på Mahonys styrning. Den förhöjde inte värdet på min V75 kupong i varje fall. Jag är för dåligt insatt men Forsgren uttryckte sig tydligt i ATG. Om det var banans fel så borde alla hästar galopperat på samma ställe. Men en sak kan jag fundera över. Var det inte just på Axevalla för ugnefär ett år sedan som ÅS fällde klassikern: Ni behöver inte sladda banan. Det blir ändå inga märken efter hovarna.

Sedan utspann sig en mindre skottväxling om salt, när detta borde appliceras, skitiga kördräkter, stora tränare mm

Det kriget verkar fortsätta.