fredag 11 december 2009

En solskenshistoria i decembermörkret!




Dagens tema måste ändå gå i kärlekens tecken.

Sven Otto Littorin har hittat ny livskamrat. Det gör inget att flickan är 20 år yngre. Grattis Sven Otto!

En kurdisk tjej.

Jag känner hennes pappa ganska bra. Nu var det ett tag sedan jag såg honom. Sist tror jag det var uppe i Shaqlawa i Kurdistan och då såg han lite stirrig ut. Det gällde någon varutransport om jag minns rätt.

I Sverige har pappa Khaffaf bland annat gjort sig en förmögenhet på lösgodis. Han är en riktig affärsman. Ständigt sugen på en liten eller för den delen en stor affär.

En av de bästa affärerna som Sven-Otto Littorins presumtive svärfar måste ha gjort var väl ändå när han jobbade i Bagdad 2004.

Det var då på hösten som jag träffade honom. Han var nog lite nervös då som sagt.

Det var ju lite rörigt i Bagdad på den tiden. Amerikanerna lämnade över kontoret och handkassan.

Bremer åkte hem.

Kvar fanns Sven Ottos blivande svärfar. Ja, han var inte ensam. Det var ett helt gäng men jag vet att han inte kokade kaffet till de andra på ministeriet direkt.

Den dåvarande försvarsministern Hazim Al-Shalaan och den person som Bremer utsåg till inköpschef, en polsk bil- och blomsterhandlare Ziad Tareq Cattan som i sin tur slog sig ihop med ett gäng kurder på ministeriet och sedan rullade kulorna i hög hastighet. Så hög att senare kom inte Paul Bremer ihåg att han anställt Cattan och Cattan gömde sig i Kurdistan och sedan blev det tjafs i gänget och det sista jag hörde var att Cattan varit upp i Kurdistan och biktat sig. Men det var det flera som hade gjort.

När röken skingrats saknades det 1,3 miljarder dollar. 1,1 miljarder gällde en affär med försvarsmateriel från bl a Polen som inte hade den främsta kvalitén. Sedan var det viss några hundra miljoner där de flesta kvitton saknades.

Ja, ja och det blev efterlysningar och domar i folks frånvaro. En del bytte pass och identitet.

Jag borde frågat Littorins möjlige svärfar exakt hur allt gick till, men sedan den tiden så blev han alltmer, vad ska vi säga… svårtillgänglig.

Så om det blir lite julnötter, glögg och mys framåt julkanten med svärfar så kan Sven Otto garanterat få höra både en och annan historia som borde få öronen att trilla av på Sven Otto själv och förmodligen också på Per Schlingman och resten av den moderata partiledningen.

Såg att Littorins förra fru vill ha 1,8 miljoner av honom och lite underhåll. Snacka med svärfarsan Littorin! Fast jag vill höja ett varningens pekfinger. Han vet hur man gör affärer.

4 kommentarer:

Anders Lindqvist ecurie.al09@orange.fr sa...

Hej Stefan.
Mycket trevlig historia.
Littorins blivande svärfar verkar vara en lämplig kandidat till ny hästägare.
Ha en trevlig Helg

Stefan Hagberg sa...

Till Anders: Hej! Jag ska absolut föreslå saken ifall kamrat Khaffaf dyker upp.

Ha en bra helg själv och jag såg att Bexipop tågar vidare. Grattis!

Ha en bra helg själv!

Anonym sa...

Men det är en gammal story du tar upp från 2006.
http://www.politikerbloggen.se/wp-content/uploads/2007/07/evin-khaffaf.jpg
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1052968!defaultImage/2691093659.jpg
Bättre kan du!!

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Säger du det? Då tror jag inte riktigt att du har...