fredag 11 december 2009

Det börjar bli lite stämning!



Det har varit en ansträngande vecka.

Men rolig och intressant. Träffade flera gamla kompisar som jag inte sett på åratal.

Det är alltid skojigt att se hur mycket magarna växt hur mycket hår som finns kvar högst uppe osv.

Vid sidan av skrivandet har det varit en hel del mycket roliga historier som dykt upp. Ibland och det kan jag försäkra så överträffar verkligheten dikten med hästlängder.

Jag får se när jag kan återkomma till detta.

I travets värld har det hänt en del tråkigt men också en hel del roligt. Ludde den evige spolingen fyller femtio år. Grattis! Åke Svanstedt har raderat Stig H Johanssons gamla fina rekord som gäller mest intjänat som tränare under ett år alla tider.

Det ser ut att sluta på över 43 miljoner kronor, en smått fantastiskt summa.
Den absoluta lejonparten av dessa pengar går till hästägarna och blir en fin sporre att fortsätta ha travhästar.

Stor Grattis! Att prestera en sådan sak när man är satt under press från både media och domstol och till och med tidvis sin egen branschorganisation är inte lätt.

Det har varit ett väldigt fint travår. Många fina prestationer som man kommer att minnas länge.

Men det kan man kanske återkomma till. Året är ju inte slut än men fort gick det.

Det börjar dra ihop sig till jul. Carina ringde. Hon besökte våra gamla trakter i Salahaddin uppe i bergen en bit från Erbil.

Handelsmannen är kvar. Det är lika stökigt i hans butik som vanligt och hans bröder blir bara fler och fler. Filtbutiken var stängd. Spiken ska få ett nytt tjockt fleecetäcke i julklapp eftersom husse har kvaddat den gamla i tvättmaskinen.

Men hon hittade saffran. Sex amerikanska för fyra gram. Det ni!

Så nu blir det lussebullar, fiskgrytor och vad man nu kan göra och så ger vi bort lite till folk.

Idag såg jag de första släpvagnarna med julgranar komma slirande nerför Hornsgatan. Ett par snöflingor kom samtidigt så än är inte hoppet ute om en vit jul men visst ser det dassigt ut.

En kompis ringde från Aspudden. Han var förbannad eftersom det flög in ett pärlband av Learjet(dom flyger över oss). Klimatkonferensen är starkt misstänkt. Nu har politikerna snackat skit om att man måste tänka på klimatet då gasar de hem i sina privatflyg över helgen. Det kan ju ha varit några popstjärnor också men vi eldade upp oss ordentligt.

Sedan tog sig kompisen tydligen in för när jag kom tillbaka från sena kvällsrundan med Trisse så vankades det först biff och sedan kyckling så nu får det blir snabbantning.

I veckan kommer Skogshögskolan med sina nyhuggna granar och sedan smäller Hammarby upp sitt stånd utanför Zinkens Idrottsplats. Då börjar det bli lite julstämning.

Grandoft.

Blossa med konjakssmak fick jag tips om härom… igår var det faktiskt.

Äh, jag tror det blir en fin jul i år också. Erlandsson påminner lite om Lagrell kom jag på. Det kanske är dialekten men det är det här naturliga klämmiga småbluffandet och dialekten som gör dom så opålitliga.

Nu sa Erlandsson att han höppades att folk skulle köpa griskött i en gårdsbutik så di kunde se me egna ögon hur grisarna hade det i levande livet.

Det lät himla fint med det närmaste jag hittade på nätet var en strutsfarm i Rinkeby så de där sprättgrisarna och gårdsbutikerna verkar inte var så utbredda i våra trakter. Men det lät himla fint när han sa det, den gode Erlandsson. Det var nästan så man fick tårar i ögonen, gårdsbutiken. Fast nu har de smällt upp en ostbutik på Hornsgatan så det kanske blir en gammal hederlig slakteributik som det luktar kött och rökta skinkor i framöver.

Det tror jag att jag önskar mig en sån i julklapp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur mycket hår har du kvar då?
;-)