onsdag 2 december 2009

Om frost, fågelholkar, rätt och fel.



Spiken är på hugget direkt när vi vaknar. Han verkar kunna lista ut väderleken genom väggarna, ha en inbyggd barometer eller något liknande.

Idag är det sol, iskristaller på parkbänkarna och krispig kyla. Då trivs han perfekt. Luktisarna blir liksom klarare, ungefär som ett gammalt årsgångsvin. Han ligger som en rem längsmed parkgångarna.

Om det är så i verkligenheten vet jag inte. Men det spelar ingen roll. Det stör ingen. Ingen får sitt liv förstört i onödan ifall jag har fel.

Igår hörde jag en Carina-historia som jag missat. Carina är min sambo sedan 18 år tillbaka. I natt flög hon från Irak till Amman i Jordanien. Då gick planet en timme tidigare. Det kan bara hända i Irak.

Jo, jag träffade en annan hundägare som har en…fågelhund som Spiken lekte mycket med när han var yngre. Molly är 14 år nu och väldigt pigg. Fast hennes matte berättade att hon bara trillade ihop en dag för något år sedan. Dom stack till veterinären. Hunden bara hängde som en trasa och man fruktade en stroke. Veterinären röntgade, klämde och kollade. Hon verkade f ö i fin form, tyckte han och istället för insomning ordinerade doktorn hemtagning. Där piggnade Molly till och hon idag är oförskämt pigg.

Hur var det med… Så här var det. Innan Konsum blev en skitbutik med automatkassor så var den ett Konsum för sådana som hade en del skavanker från andra Konsum. Några hade lite yrkesskador och gick lugnt och städat till.Trivsamt kan man säga till och med. När vi fick Spiken 2000 efter jul var han bara några decimeter lång.

Både jag och Carina hade med honom överallt. På krogen, i affärerna på konditoriet.
Han fick följa med på Konsum innanför jackan och där brukade Tyskan som jag kallar henne spara lite rens från köttdisken.

Nu berättar Molly att hon stött på Carina en dag i kön till kassan. Spiken fanns innan för jackan och var väl som vanligt rätt nyfiken.

Då börjar en snipkärring bakom dem att tjafsa om att man inte får ha hundar i affärer eftersom de har smutsig päls etc.

Då vänder sig Carina om enligt Mollys matte, spänner ögonen i kärringen och säger följande:

-Och när tvättade du den där minkpälsen senast?

En gång när vi satt och åt på pizzerian i huset var det en självutnämnd allergiker som satt och malde på när hon såg att Spiken låg i min jacka på stolen bredvid och sov med benen i vädret.

Då ryckte ägaren Mustafa in.

-Han är delägare i krogen, sa Mustafa allvarligt.

Har ni sett en fågelholk någon gång?

Sensmoral: Man får inte rätt för man har rätt och man har inte rätt för man får rätt. Får får inte får och getter får inte getingar och allt är inte alltid vad det ser ut att vara. Nu ska jag ut och sälja knark till skolbarnen tvärs över gatan.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Fniss.
Jag kan inte låta bli att skratta lite åt detta. Känner igen mig lite i det gör jag också ...

Jag brukar ha lite roligt åt de som blänger ilsket på mig när jag går in på Maxi iklädd ridbyxor mm. De bryr sig inte om att kläderna kan vara nytvättade, nä det är ridkläder och då luktar de ... Men om jag kommer i mina slitna gamla jeans och en tröja så bryr de sig inte. Det är bara det att de jeansen brukar användas när jag inte ska rida utan bara mocka. Så bara för att jag inte ser ridklädd ut så är det okej, fast jag stinker häst. Men har jag ridkläder direkt från tvättmaskinen så luktar det illa/häst.

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Hej! När jag blir gammal ska jag kasa runt i en sliten morgonrock och ett par nerkippade rutiga tofflor här på Söder och be alla dra åt helvete om det inte passar.

Det är en sorts frihet. Ha det!