onsdag 26 augusti 2009

Tid för annat!




Hej och hå!

Jag har varit lite slapp med bloggandet. Dels har Carina varit hemma och det är roligt, dels har vi rört oss en del vilket är kul.

Man kan hänga upp en bloggsemesterskylt fast jag är väl som de flesta svenskar, en sådan där ”jag jobbar som vanligt”.

Nu åker Carina ner till Paradiset de första dagarna i september och då blir det väl ordning på torpet. Infaller precis samtidigt med min snarkutredning. Nu påstår Carina att jag snarkar lite mindre vilket är bra. Jag har gått ner sex kilo av någon anledning. Annars har jag två rätt ansenliga polyper i snoken som de antagligen kommer att överväga åtgärder mot. Utöver det ett kortisonpreparat som jag sprayar två gånger per dag. Vi får se. Men eftersom det är min enda sjukdom, peppar, peppar, ta i trä, så…

En som verkar tycka det är roligt att jobba är Reijo Liljendahl, Stig H Johanssons försteman. Stig är i fjällen och blir myggbiten och Reijo faller in som en stadig reservmålvakt. Reijo säger i sin krönika att det måste bli bättre för hästägarna och framför allt på Solvalla som han inte riktigt uppfattar som en Nationalarena längre.

Det måste komma folk till Solvalla. Så enkelt är det. Då räcker det inte med Tobbe Trollkarl. Varför inte 20 besök och du blir delägare i en häst. Gratis! Speciella lopp och vinster för besökarna. Platteve på entrébiljetten varje onsdag. Känd kock bjuder på wraps till alla besökare – känd matvaruleverantör betalarkalaset. Med dagens publiksiffror blir det en billig åtgärd.

Hundvattenskålar, hundhörna och grisöron till alla besökande hundar. Igen!

Det finns en miljon idéer. Tipslåda på plats med Hästenssäng till vinnande förslag i TV4 som jag antar har livstidsrättigheter på sändningarna. Eller också blir det som de korporativistiska friidrottssändningarna som just avslutats. Varannan Jannes och varannan Evas.

Jo, Reijo har haft fyra dagars semester. Och totalt brukar han ta två veckor och fyra dagar per år. Jag tror att Reijo har ett jobb som är hans hobby, ungefär som jag haft förmånen att ha under perioder av mitt liv. Men faktum är att två veckors semester lagstadgades 1938 och fyra veckor 1963, så Reijo lever i den frågan någonstans kring 1944 och andra världskriget är inte slut än.

Faktum är att de flesta behöver ladda batterierna ibland. Utan att veta om det.

Andra nyheter som fladdrat förbi. Mats Olsson tycker höjdhopparen Linus T. är en lallare. Det bevisar väl bara att Mats Olsson ständigt har det ämnet aktuellt i sin nuförtiden alltmer förvirrade skalle. Varför kliver du inte av och skriver om Stones och Springsteen istället. Dom slipper ju läsa dina sorgliga påhopp i varje fall. Om jag minns rätt var Linus den som gjorde det bäst av alla. Men för fan Olsson knäck nacken på alla som inte slår världsrekord innan de fyllt 24.

Min gamle arbetskamrat på SR, Björn Häger har skrivit en grundbok journalistik med den signifikanta titeln ”Reporter”. Den är helt färsk. Om jag känner Björn rätt står det något om ansvar i den boken.

Olsson stannade upp för några år sedan. Men inte tillräckligt längre. Uppenbarligen.

Han kanske skulle läsa den boken.

Det finns också ett annat skäl till att mitt bloggande varit skralt. Jag håller på och slutredigerar en bok och det kräver lite uppmärksamhet. På svenskt vis hoppas jag ni ursäktar att raderna glesnat en smula i kräftsörplandets vändkrets.

Till sist.

Svågern har lappar i sin plånbok. Jag har alltid undrat varför den är så tjock. Men nu vet jag att den innehåller små klipp.

I helgen var vi ute och ljög lite runt dunktrumman.

Då följande klipp hämtat från en av Sveriges största dagliga tidningar. Det påminner oss om att sommaren håller på att ta slut. Regnet plaskar och det är dags för förkovring och allmän uppryckning av befolkningsunderlaget.

Så här lyder annonsen och det är inget skämt:

Fladdermusnatt

Vi möts vid mörkrets inbrott för en promenad till Stora Skuggan. Batterierna är laddade i ultraljuddetektorer och strålkastare för att belysa fladdermössens liv.

Onsdag 19 augusti. Samling 20.30 utanför Universitetets T-banestation.

Bäversafari

Följ bävrar. Dessa nattarbetare på Järlasjöns stränder.

Onsdag den 26 augusti. Samling klockan 19.30. Storängens station. (Saltsjöbanan från Slussen).

Mer om dessa arrangemang kan man läsapå www.landell.se och www.abfstockholm.se.

Sååå. Tyvärr, är det bara bäversafarin kvar gott folk. Idag alltså. Det regnar ute så ta med pannlampa, gummistövlar och regnrock ifall ni vill agera strandraggare efter mörkrets inbrott.

Tänk om man stöter på...

3 kommentarer:

Björne sa...

Jag tyckte Olsson var riktigt bra förr.
Nu är han bara trött.

Eller så är det jag som är trött.

Det finns ingen riktigt läsvärd sportjournalist längre.

Möjligen Peter Wennmans fotbollsskriverier i Aftonbladet på onsdagar. Men inte ens han förmår mig till att köpa Aftonbladet mer än sporadiskt.

Det tycker jag är tråkigt eftersom jag gillar att läsa.

Björne sa...

För övrigt så skulle jag också behöva tappa 6 kilo.

Stefan Hagberg sa...

Till Björne: Hej! Wennman är klart bättre! Nu är inte sport mitt bästa område. Men jag kan inte riktigt förstå vitsen med att såga av en kille som möjligen fläckvis visat sviktande löpskalle jämsmed fotknölarna. Han har karriären framför sig. Hur kul kan det vara att veta att 500 000 fått vetaatt Expressens ledande sport krönikör anser en vara en lallare.dessutom vad exakt är en lallare som deltar bland defembästa i världen. jag menar vari mera bestämt består lallandet.

Håller med dig om att det är sällan man läser ett bra sportreportage. Det är för det mesta lite tabellrabbel och några övergångsrykten, lite gul rök och ett svagt pysande ljud i slutet;-)

Det där med vikten är en komplicerad historia. När man vill gå ner så går det inte men när man inte vill gå ner då går det hur enkelt som helst.