måndag 3 augusti 2009

Fred eller Sjukvård...




Elisabeth Hoglund tycker att vi ska ta hem svenskarna från krigföringen i Afghanistan.

Ja, hon heter så nu för tiden. Digitalanpassad som hon blivit i sin krönika i Expressen.

Höglund eller Hoglund som hon tydligen heter nuförtiden var en bra politisk reporter och hon rotade upp en hel del intressanta frågeställningar i EU.

Elisabeth Hoglund är före detta elitcyklist.

När jag flyttade till Irak i november 2003 så bodde jag i Salahaddin som ligger i de norra delarna på cirka 1 500 meters höjd. Varje dag åkte jag bil ner till kontoret i Erbil. En färd som tog cirka 40-45 minuter.

Det var på våren 2004 jag såg dem för första gången på vägen till jobbet.

Åtta eller tio irakiska tävlingscyklister i spandexbrallor och vattenflaskor. Carina trodde att jag ljög men hon såg själv dem ett halvår senare.

Mitt bland sprängladdningar och självmordsbombare cyklade ett gäng tävlingscyklister som om ingenting hänt.

Jag vet inte ifall det finns några afghanska tävlingscyklister där den svenska styrkan finns. Men jag antar att de cyklar ifall de känner sig tillräckligt trygga för det i så fall. Om svenskarna åker hem så blir det nog ingen cykling.

Hoglund skriver att svenskarnas ursprungliga uppdrag var att skydda civilbefolkningen och bygga upp en afghansk politisk struktur.

Nu är det uppdraget inte längre genomförbart enligt samma Hoglund. Nu är det krig och då ska vi åka hem.

Elisabeth som vad jag vet aldrig rört sig i någon krigszon med eller utan cykel har nu lyssnat på folkets röst genom telefonslussen på SR:s ”Ring P1”.

Det mullrar i folkdjupet enligt Hoglund som varit vikarierande programledare under sommaren.

Hur hon fått denna idé i sitt huvud redogör hon inte vidare för.

Den svenske befälhavaren för den svenska styrkan kallas av Hoglund för Rambo därför att han tillstår att man tvingats döda för att slå tillbaka en attack mot den svenska fredsbevarande styrkan.

Hoglund vet inte ett skit om krig. Hennes främsta uppgift som reporter har varit att läsa PM, propositioner och rapporter. Det värsta som kunnat hända Hoglund under hennes karriär är att hon skurit sig på ett A4.

Jag har sett Rambo flera gånger men det tvivlar jag på att Hoglund gjort. Det finns inga likheter.

Nu ska vi ta hem den svenska truppen och satsa på sjukvård istället för pengarna.

Hennes egen då, eller?

Jag tvivlar inte på att det ringt ett gäng till P1:s ”Ring P1”. Annars faller ju liksom hela programidén.

Jag bara väntar på att någon av slasktrattarna på kvällstidningssidan ska starta en namninsamling under parollen ”Ta hem våra soldater”.

Sverige tog via dåvarande FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld initiativet 1956 till bildandet av FN:s fredsbevarande styrkor; United Nations Emergency Force (UNEF). Då med anledning av Suezkrisen.

Om man tittar tillbaka så är fredsbevarande insatser alltid riskfyllda.

Om krig är politikens fortsättning men med andra medel så gäller det omvända. Vi har ett ansvar tillsammans med andra för att upprätthålla hoppet för det afghanska folket om fred och stabilitet.

Hur fan skulle det se ut och vi som ordförande i EU fegade ut för att några lokala banditer hyrts in för att höja temperaturen inför valen.

Vad världen behöver är inte färre internationella insatser för att skapa fred och förutsättningar för en demokratisk utveckling i olika delar av världen utan flera, bättre och större.

Elisabeth Höglund blandar ihop sjukvård och fredsbevarande insatser på ett sätt som skulle göra SD gröna av avund.

Mer än 4000 amerikaner har dött i Irak. Om det var värt det får framtiden utvisa. Enligt Maj Wechselman hade kvinnorna det bättre förr i Irak. Speciellt under Saddam och före 1991!

Jag var i en by 1991 där det inte fanns en enda man. Tiotusen kvinnor och barn. En rätt kuslig upplevelse. Nu hedersmördas det hej vilt,enligt Wechselman. När ingen annan vet något, när det saknas statistik och tillförlitlighet dyker alltid de här som vet allt upp. Det är riktigt att Irak var mer sekulariserat under 70 och delar av 80-talet. Det gällde f ö för hela världen. Vem brydde sig om Magdalena Ribbing 1972.

Nu sitter en om än svag afgansk regering som vill stärka kvinnors rätt. Nu ska Hoglund ha fler knäoperationer på Södersjukhuset istället.

Nu finns det en folkvald regering i Irak. Hur kan demokrati vara underordnat det politiska styrets innehåll. I Wechselmans förvirrade värld spelar styrelseskicket ingen roll så länge det inte är amerikanskt.


Men det är med Wechselman som med Höglund; Enkla svar på svåra frågor! Intellektuell pyspunka skulle jag kalla det!

5 kommentarer:

Björne sa...

Ärligt talat så är jag glad att jag har döttrar och inte behöver skicka ut några söner till så hopplösa uppdrag.

Jag fattar inte vitsen med att skicka soldater, fredbevarande eller ej när vi inte längre har någon respekt med oss som svenskar.

Förr, så vitt jag kan förstå, så stod svenskarna som någon sorts garant för att det gick rätt till och enligt FN-soldater som varit ute (möjligen skrönor) så sköt man aldrig efter, eller mot svenskar eftersom de sågs som rättvisans tjänare eller något sånt.

Nu för tiden ses man överallt som USA:s lakejer och det är ju aldrig bra i den här delen av världen.

Men å andra sidan har jag givit upp hoppet om världen för länge sedan...

Jag ägnar mig åt trav istället.

Nebraska Stable sa...

Björne,välkommen till 2009. Det finns många svenska kvinnor i Afghanistan och Kosovo.

Björne sa...

Grejen är ju att tjejer inte behöver ut i militärtjänst om dom inte vill.

Och tjejer brukar ju vara smartare än killar överlag, så jag hoppas och tror mina avstår från såna här uppdrag.

Dessutom är jag helt ointresserad av att hjälpa såna som inte vill ha hjälp.

Det har alltid varit meningslöst.

Jag ingen typ av mansgris som du antyder. Jag tycker bara det är meningslöst att skicka folk dit när det ändå inte förändrar något i längden.

I det stora hela är vi ett litet jävla skitland i en stor jävla värld där vi inte längre räknas som någon.

Det är fakta enligt mig.

Då är det bättre att reda ut missförhållandena här hemma istället.

De där trupperna skulle göra större nytta genom att skydda brandkåren i exempelvis Rosengård än sitta som levande måltavlor i Afghanistan och Kosovo till lite nytta för vare sig Sverige eller världen.

Men det är ju bara MIN åsikt.

Nebraska Stable sa...

Ingen MÅSTE åka på utlandsuppdrag. Det är helt på frivillig basis. En del åker säkert för att de är korkade,för kicken. Andra för pengarna,det är riktigt bra betalt. Andra för att de tycker eller tror sig göra nytta.
Jag känner mig lite kluven över att vi är just i Afghaistan. Det kanske finns andra ställen i världen vi borde vara? Att Afghaistan borde USA lösa.
De militära insatserna ses väl nu mera som vårat biståndsbidrag?
Jag hade hellre sett svenska styrkor då i vissa delar av Afrika. Men det hade också medfört ännu större risker-och det tror jag inte fungerar med opionen.

Men inte vill vi ha militären agera i Rosengård? Tänk om,tänk rätt!

Stefan Hagberg sa...

Till Björne: Hej! Trav är bättre än krig. Utan tvekan!

Sverige har som land varit inblandad i en lång rad fredsbevarande insatser. En del har inte lyckats så bra som i Kongo på 60-talet.

Andra har tagit lång tid som på Cypern.

När FN stod och tittade på slakten av civila i Bosnien berodde det inte på att det var för mycket insats utanför lite.

Jag vet inte om man tidigare ansett svenska FN soldater som rättvisa. Vi kan ju hoppas det.

Det är inte så att militära insatser enbart löser problem.Det är i praktiken nästan aldrig fallet. Jag känner inte till något sådant exempel.

Det första valet ifall vi ska delta eller inte. När vi skickade trupp till Afghanistan hade al-Qaida som det uppfattades av världen skickat iväg ett antal passagerarplan mot olika byggnader i USA. Stora delar av världen tyckte att det var fel och spåren ledde bl a till Afghanistan som då styrdes av talibanerna.

Vi kunde naturligtvis struntat i det och sagt att det var upp till USA att reda ut sina problem.

Det vore möjligen rakare att säga att vi struntar i vad andra länder har för problem.

Det är riktigt att vi kan blandas ihop med USA eftersom deras insats är så oerhört mycket mer omfattande i Afhanistan. Med vår insats hade talibanerna suttit kvar och förtryckt kvinnor i ännu större utsträckning än vad som sker idag.

Man kan vara pessimistisk om vad som ger resultat. Det håller jag med om. Men vår insats är verkligen inte speciellt omfattande i Afghanistan. Dessutom har vi möjlighet att påverka var vi finns. Vi blir inte skickade att röja i Tora Bora, i talibannästena eller bland droghandlarna. Den saken sköter USA, Storbritannien m fl om.

Ingen vill bli av med sina barn i krig och kan man undvika strider och krig så är det i alla lägen bättre.

Sverige tvingar inte ut någon i krig vad jag vet.

Men ifall något är hopplöst är väldigt svårt att veta från början.

Sverige vill gärna vara med i en massa internationella sammanhang bara det inte kostar något.

Förra gulfkriget var vi med i kriget. Vi satte upp ett fältsjukhus i öknen som ingen använde.


I detta kriget var vi inte med. Idag har det irakiska folket en demokratisk konstitution som folket röstat om och har genomfört flera demokratiska val. Är det perfekt? Nej,långt därifrån.

Men ifall du frågar irakierna ifall de villha tillbaka Saddam så är nog svaret rätt entydligt.

Utan att några,i det här fallet USA mfl offrat tusentals miljarder, och tusentals män och kvinnor hade detta aldrig varit verklighet för irakierna.

Hade Hans Blix och resten av den slaka svensak opionionen fått bestämma så hade Saddam suttit kvar, oppositionen hade varit avrättad och Amnesty hade fått lite flera brev i lådan.

Samma sak med afghanerna.

Men vad man gör måste vara utav personlig övertygelse. Där finns en likhet med travet. Man måste tro på sina spikar!

Till Nebraska: Hej! Det är frivilligt att åka men en politisk fråga ifall Sverige bidrar för att vi ska delta.

Utan pengar ingen insats.

Om vi ska delta EU,FN,Världsbanken mfl institutioner så bör Sverige delta där det finns stora problem och medverka försöka utveckla fred och demokrati.

Att stå vid sidan av och säga Voine,Voine är visserligen en gammal fin svensk paradgren från andra världskriget men idag krävs det precis som alltid ett långsiktigt engagemang.

Sverige har av olika skäl haft ett långvarigt arbete i Afghanistan och det ska vi bygga vidare på.

Afrika? Vardå? Sudan? Sierra Leone?

Fråga Eliasson och Schori hur enkelt det är att kliva in där.

Nu vill Schori ha ut oss från Afganistan. Schori har aldrig kommit längre än till att tycka att USA är dåliga vad de än gör utrikespolitiskt.

Vietnamkriget var fel.USA hade inte där att göra. USA borde aldrig stött Saddam, contras i Nicaragua,Pinochet i Chile mfl.

Men de gjorde helt rätt ifråga om Irak och Afghanistan.

Islamister och diktatorer som Saddam förstår en enda sak.En rak höger mitt på näsan så den trillar av.