tisdag 18 augusti 2009

Att göra något mera av något mindre!



Igår var det halvkväll på Hålet.

Det blev lite sent. Fick låna Salvador Dalis kokbok av Danne. Det är precis som det låter. Helt utanför ramarna. Men maten är faktiskt verklig och går dessutom att laga. Fast ibland blir man brydd. Först står det 1tsk curry och sedan några andra ingredienser och sedan 2 tsk curry. Sånt spänner hjärnsträngarna till bristningsgränsen. Men det var väl meningen. Hur som helst är boken en upplevelse på alla sätt.

Idag är Uptown Funk Empire som gäller.

Spiken är ute och spatserar med matte.

Tre skedar curry är inte lika spännande.

John Henry, The Fireman, Fleet Foxes, Felix Cavalier & Steve Cropper, Charlotte Hatherley, Ox, She Keep Bees, Thlahoun Gessesse och lite hederlig Cream och lite Pink tar mig igenom ett par kapitel text. Som en ljudkuliss som låter orden flyta i medvetandet på ett annat och mera levande sätt.

”En afton i Saulieu sa Monsieur Dumaine till mig : ´Ser ni de där dimsjoken vid popplarnas halva höjd? Ovanför lövverket är himlen genomskinlig och stjärnorna klara. Man skulle kunna räkna klöverbladen under träden. – Ta er samman bara. Det är i aftnar som denna, når dimman drar fram exakt på den här höjden som denna inbakade pastej, vilken jag nu ska tillaga åt er, lyckas mej bäst´

Jag satte mig till bords, betraktade landskapet och min gastronomiska njutning var superb. Om han inte sagt vad han sa, skulle jag ha slukat samma pastej utan vidare eftertanke.”

…skriver Salvador Dali i förordet till kokboken ”Dinéra med Gala”

3 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Jag snabbkollade i en kokbok på jobbet idag."Lyxlagat hemma" av Fredik Zäll(han spelar i Eskobar).
Den såg väldigt bra ut! Både läckra recept,vintips och inte minst musiktips.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Hej! Tack för tipset!

Mat, vin och musik. Kan det bli bättre?

http://blogg.alltommat.se/lyxlagat/2009/06/29/tv4-utlottning-av-kokbocker/

Nebraska Stable sa...

Den är lagd till favoriter.