torsdag 27 augusti 2009

Inte Rosa!




Minsta släktingen eller rättare sagt Den Yngsta fyller sju. Hon vill ha en Ipod men; ”INTE ROSA!!”

Man har sina perioder. Min rosa period inför i 17-18 årsåldern när jag färgade om mina squashkläder som var vita till en gräll rosa färg. Mycket uppskattat och förvirrande i större turneringar.

Picasso hade sin blå period, Kandinsky… och den minsta som nu vuxit och lämnat den rosa perioden bakom sig ska ha en Ipod.

Hennes äldre syster är lite skeptisk.

Det finns olika modeller. Carina har en som heter Classic. Den gillar jag bäst. Men den är nog lite för stor så jag tror att en Nano blir bra. De rymmer flera tusen låtar.

Jag har försökt klä mig i en sjuårings skinn under en dag.För att smälta in i rollen som musikläggare åt en sjuåring. Alltså lista ut vilken musik som borde finnas på maskinen när presentpapperet ryker på söndag.

Det är svårt. Töntighetsfaktorn kan bli betydande och reaktionen häftig eftersom jag per definition är uråldrig. Den Yngstas sju år äldre syster skulle slinga håret förra helgen. Jag vet inte hur snacket hade gått exakt. Men den yngre hade uppfattat förra slingningen som ett kapitalt misslyckande eftersom det såg grått ut på sina ställen. Inte så kul ifall man är fjorton.

Gråa slingor, sa Den Yngsta i baksätet och rös ljudligt medan hon skakade hela kroppen av skräck. Grått, sa hon en gång till för säkerhets skull och rös nu med ännu mer eftertryck.

Ja, ja hennes farbror(jag) är inte gråhårig längre. Det var jag i trettio års åldern. Nu är jag vithårig. Uhhhh!

Man är alltså per definition inte skickad att välja musik till någon som är 47 år yngre. Eller?

Vi får se. Som äldre måste man vara klokare. Annars är det ingen idé att vara äldre.
Så jag grep mig an verket men glatt mod.

Nu har jag petat in cirka hundra låtar.

Ska inte dra alla hundra men det börjar med Emilias bidrag till årets schlagerfestival You´re My World. En svensk bra up beat låt. Sedan blir det Golden Boys som Dag Vag en gång kallade Gyllene Tider. Sommartider.

Sedan har jag gjort en liten konstnärlig slamkrypare. Min Ponny med Agnetha Fältskog. Den borde vara från början av sextiotalet och handlar som man kan misstänka om en Ponny. Den Yngsta är en hängiven ponnyryttarinna och rider för närvarande på ponny som heter Nollan(sic!)

Jo, från låt elva ocn ett gäng låtar framåt kommer ABBA Gold med alla deras stora hits. Det är Mama Mia faktorn! Så jag tänkte förklara det här med ålder på ett snyggt sätt. Agnetha Fältskog sju år typ med Ponnyn och sedan tjugo eller vad det nu var när ABBA bildades och... när Mama Mia...

Men en grupp som sålt 400 miljoner skivor kan inte gå fel ens om man är sju och sedan blev det mina första ABBA skiva. Där ser man. 400 000 001!

Lite Big Big World och sedan O´Boy med P. Persson. Back Street Boys nya; Straight Through My Heart, French Navy med Camera Obscura, Larz Kristerz Jag Måste Ringa Carina, Sommaren är Kort med Ledin, Standing Strong med Sarah Dawn Finer, ABBA alltså, Coldplay, Mariah Carey, Kat de Luna… osv

Pink! Undrar om jag vågar ta med Pink? Hon är faktiskt bra.

Jag lovar att rapportera från detta gerontologiska experiment.

Min grundtes är att sju är en ålder där man har hört färdigt på många av barnvisorna men fortfarande har ett kluvet förhållande till dem och där man är öppen för musik som fastnar oavsett ålder.

Det är nu stålet ska härdas!

Nu är det upp till bevis. Frågan är bara under vilken färg?

Till Blogger: När jag försöker göra etiketter till denna postning och skriver Pink och komma, dyker det upp Pink Jesus hela tiden. Det går inte att komma ifrån så jag får skita i att skriva något efter Pink. Jag skrev för en tid sedan om Pink Jesus som var ett LSD-preparat min kompis Sven kan mera om. Pink är en popartist och det var henne jag menade i min etikett. Fixa!

4 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Själv tycker jag mig vara så duktig att jag förtjänar att belöna mig med en iPod(har ju ingen snäll person som gav mig någon i födelsepresent,så..). Den ska inte heller vara rosa,utan knallröd. Har jag fattat rätt går den färgen bara att beställa via Apples sida. Gravyren ska vara "Is a dream a lie,if it don´t come true?"
Vet du från vilken Brucelåt?

För övrigt säger min brorsdotter( nio år) att det är Hanna Montana som gäller. Inte för jag vet vem hon är,men det är säkert bra. Om man är nio vill säga.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Hej! Jag har just fått reda på att rött och ljusblått är den unga damens favoritfärg.

Jag vet inte om den röda bara går att beställa. Vi ska ut och ragga Ipod ieftermiddagså jag får återkomma. Det finns en Apple butik inne i stan.Där borde dom ha i varje fall. Gravyren måste man beställa över nätet.


Now those memories come back to haunt me, they haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don’t come true
Or is it something worse that sends me

Down to the river, though I know the river is dry
Down to the river, my baby and I
Oh, down to the river we ride


Hanna Montana. OK, note taken. Lite Milli V. alt The Monkees över HM:

Hannah Montana är en amerikansk TV-serie för barn och ungdomar som är producerad av och sänds på Disney Channel. Den handlar om tonårsflickan Miley Stewart (Miley Cyrus) som lever ett dubbelliv. På dagen är hon en vanlig skolflicka, och när kvällen kommer är hon en stor popstjärna. Hon går då under namnet Hannah Montana. Förutom hennes pappa, storebror, gudmor, farmor, livvakt och hennes kläddesigner, känner bara hennes bästa vänner Lilly och Oliver till hennes hemlighet. En film om Hannah Montana har också kommit Hannah Montana: The Movie.

Men det låter rätt OK, faktiskt.

Jenny sa...

Miley Cyrus (dotter till Billy Ray Cyrus, som förövrigt spelar pappan i program och film) sjunger riktigt bra. Och jag tror nog att det är något som en sjuåring gillar. Systerdottern är 10 och hon gillar henne. Och ABBA (Mamma Mia-syndromet du talade om ...)

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Hej! Tack för tipset! Det kom med ett par hits med MC.

Till Nebraska: På John Fogertys nya, Blue Ridge Rangers Rides Again sjungs det tillsammans med gissa vem på ett av spåren; When Will I Be Loved? En universell fråga!