När Muhammed debatten rasade som värst bodde jag i Irak. Jag visade den bild som väckt mest uppseende bland vissa muslimer för vår ekonomichef som är shiamuslim från Bagdad. Bilden av Muhammed med en bomb formad som en turban på huvudet.
Nu ska jag tillägga att min före detta kollega dels inte är speciellt religiös och ganska grov i munnen när han är på det humöret. Som jag själv ungefär.
Hans flinade och förstod inte riktigt vad det hela handlade om. Alltså varför man inte kunde publicera karikatyren. Dessutom visade han runt bilden för alla som ville se och några till. Under tiden eldades dansk ost upp.
Min shiamuslimske kollega brukade själv gärna frottera sig och omgivningen med historier om Muhammad som pedofil. En av hans hustrur var nio. En annan av profeten hustrur var å andra sidan inte direkt ung så någon tydlig tendens är svår att skönja.
Nu ska jag tillägga att min före detta kollega dels inte är speciellt religiös och ganska grov i munnen när han är på det humöret. Som jag själv ungefär.
Hans flinade och förstod inte riktigt vad det hela handlade om. Alltså varför man inte kunde publicera karikatyren. Dessutom visade han runt bilden för alla som ville se och några till. Under tiden eldades dansk ost upp.
Min shiamuslimske kollega brukade själv gärna frottera sig och omgivningen med historier om Muhammad som pedofil. En av hans hustrur var nio. En annan av profeten hustrur var å andra sidan inte direkt ung så någon tydlig tendens är svår att skönja.
Annars kunde vår shiamuslimske ekonomichef uppträda som spränglärd i frågor som gällde skillnaderna mellan kvinnors arvrätt i sunni och shia riktningarna eller varför Guillous hjälte kurden Salahaddin bland många kurder anses vara skitstövel som offrade en massa människor i meningslösa krig.
Smaken är som baken.
I chassidiska judiska böcker som jag just läser skriver man inte Gud utan regelmässigt G-d.
En del blir upprörda ifall andra talar nedsättande om Jesus, Rabbi Löf, Abraham eller Noa. Andra tror men har ett avslappnat förhållande till bokstavstroende och personkult.
I dagens New York Times tas en ny bok utgiven av Yale University Press upp. Boken ska ligga i bokhandlarna i november med har redan rört upp en ordentlig och tilltagande tromb i den akademiska och litterära världen.
Jytte Klausen som skrivit boken ”The Cartoons That Shook The World” stötte på oväntad patrull när hon arbetade med boken. Inte från några hysteriska muslimer utan ifrån Yale University Press ledning.
Jytte Klausen, danskfödd och professor i statskunskap vid Brandeis Universitetet i Waltham, Massachusetts, USA har skrivit en akademisk bok, för akademiker utgiven på ett akademiskt förlag.
Nu har Yale University Press som är ett av världens största bokförlag för akademisk litteratur beslutat att inte publicera de danska skämtteckningarna i boken som handlar just om dessa.
En till förlaget rådgivande grupp har kommit fram till detta. Enhälligt.
Men det var inte detta beslut som upprörde professor Klausen. Utan två andra krav från förlaget och dess rådgivare.
Hon skulle skriva under en försäkran att hon inte skulle diskutera den skriftliga rekommendationen utåt. Det vägrade hon.
Dessutom och värre så kom den rådgivande gruppen fram till att hon inte heller skulle få publicera andra bilder där Muhammed förekom.
Det gällde bilder av Gustave Doré, Blake, Botticelli Salvador Dali, Auguste Rhodin bl a. Alltså historiska bilder ända tillbaka till 1300 -talet.
Bilder som bland annat illustrerar Dantes Inferno där Muhammed förekommer.
John Donnatich, vd för Yale University Press säger att beslutet var svårt men enhälligt.
En av rådgivarna i gruppen, Ibrahim Gambari, rådgivare till FN:s generalsekreterare och före detta minister i Nigeria säger så här:
“-You can count on violence if any illustration of the prophet is published. It will cause riots, I predict, from Indonesia to Nigeria.”
Och?
Så mycket för den akademiska friheten 2009.
Vad blir nästa steg. Ska vi börja skriva G-d istället för Gud. Skriva om bibeln och lägga till Muhammeds insatser utlysa tveksamheter ifallJesus var Messias eller börja odla korkskruvlockar för att inte sticka ut.
Ove Säntling! Kom tillbaka!
Nu hör det till saken att det i muslimska länder förekommer ymnigt med satiriska attacker både i text och bild i olika media. Företrädesvis mot judendomen och sionismen men också mot kristendomen, västorienterad filosofi, Europa och USA.
Ska vi bränna Koranen eller bilder av muslimska ledare för det?
När världssamfundets företrädare böjer rygg för ett gäng extremistiska våldsorienterade dårar minskar inte motsättningarna t ex mellan kristna och muslimer – de ökar.
Nu hör det till saken att det i muslimska länder förekommer ymnigt med satiriska attacker både i text och bild i olika media. Företrädesvis mot judendomen och sionismen men också mot kristendomen, västorienterad filosofi, Europa och USA.
Ska vi bränna Koranen eller bilder av muslimska ledare för det?
När världssamfundets företrädare böjer rygg för ett gäng extremistiska våldsorienterade dårar minskar inte motsättningarna t ex mellan kristna och muslimer – de ökar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar