torsdag 7 juli 2011

Örongodis och koskit i hagen




Summer in the city. Kopplar av. Igår gled vi ner till Loopen vid Liljeholmsbron vid halv två och sedan satt vi och gassade fram till halv fem när det var dags att dra hemåt.
Carina hamnade på gåslever- och champagneparty igår.  Inte det sämsta. Hon skulle träffa sin svensk-franska kompis hemma hos henne. I SolnaHaga Norra. Mina gamla jaktmarker. På 80 talet bodde jag och min dåvarande sambo på Hagavägen som går parallellt med Haga Norra kyrkogård. På den tiden var man ugn och rask och hade en tävlingscykel. Först cyklade man till krogen, sedan drack man en del och till sist cyklade man hem. Vet inte var min dåvarande var just den där kvällen som jag nu drar mig till minnes men hon var nog hemma för jag berättade det rätt omedelbart. Det första som hände på hemvägen var att jag kom lite för fort på min racer i svängen till gångbron och rasade av vägen och ut i geografin. Mjuk i kroppen av alla öl landade jag som alla idioter mjukt. Det värsta jag har hört i den stilen är en bekant som stod och pissade dyngrak på tunnelbanespåret. Blir påkörd av tåget och kastas upp på perrongen. Han skadades ordentligt men överlevde och har numera slutar att pissa på spåren.
I varje fall så kravlade jag mig upp och fortsatte en lätt darrande cykelfärd. I vårt hus fanns ett underjordiskt garage i två eller tre plan. Längst nere fanns cykelkällaren. Klockan är väl halv fem på morgonen.
När jag hoppar av cykeln dyker det fram en långhårig snubbe mellan två bilar. I handen har han den största jaktkniv jag någonsin sett. Bladet måste ha varit minst trettio centimeter. Hög som en julgran och allmänt förvirrad ovanpå det är ingen bra kombination. Vi kan säga att han var mycket irriterad över livet i största allmänhet.
Det var en trevlig tid där på Haga Norra. Speciellt minns jag när det var Alla Helgons dag på höstarna eller vid juletid när hela kyrkogården var översvämmad av levande ljus.
OK, tillbaka till verkligheten. Medan Carina förlustade sig på sitt håll så följde jag V64. Min list i första gick inte in. Nettan Palema vann hur enkelt som helst. I sista hade vi två hästar. Medan jag var ute med hunden blev Åkes häst struken och den andra vann inte. Men den här dagen var turen på vår sida och Åkes andra häst Gidde T.H. gick in på turordningen. Men utdelningen blev sorglig. Idag på V65 har vi något slags teori om en massa spikar, gångerrad och lite variationer i stayern. Vi får se.
Jo, en sak till. Var de inte lite snåla när Torvald vann i söndags. I studion. Jo, Rapid Lebel galopperade. Ja, den gjorde det. Det är en fantastisk prestation av en tioårig häst.
Ikväll är det livekonsert med AdeleITunes(via app). Hon är väldigt bra tycker jag. Med på hennes konsert är också en ny stjärna inom tja, retro-soul  tror jag det kallas på fikonspråket, så jag var tvungen att kolla upp kilen. Han är en ung spoling på 23 och heter Michael Kiwanuka. Men vad bra han är. Han har bara hunnit med en EP som kom för en kort tid sedan men det är coolt och coolt kallar han en annan artist på sin blogg som jag också harvade lite i. David Axelrod en märklig jazzkille som fick sitt genombrott på sextiotalet. Kiwanuka rekommenderar ”Poison tree” på sin hemsida. Finns på ITunes och säkert också på Spottan men jag har inte kollat. Jag gjorde som han sa och blev positivt överraskad av David Axelrod som inte ska förväxlas med Obamas rådgivare. Ingen skugga över Obamas  David Axelrod men den här är very good och en kille som sjunger som Michael Kiwanuka kan det nästan aldrig gå fel för här i livet.
Adele drar igång 22.30 ikvällITunes app.
En annan tjänst som man istället för app med fördel kan kalla mupp är ATG:s sändningspolitik. Igår ville inte TV4 sända V64. De hade annat på gång. Normalt säger jag efter viss erfarenhet från förhandlingar , kontrakt och affärsliv så ser man till att garanteras vissa saker i ett avtal eller kontrakt.
Hur löste ATG den saken. Jo, deras egen Lennart Hy, Niclas Andersson fick aldrig något sådant inskrivet i avtalet vilket väl med stor sannolikhet innebär att TV4 sänder trav när de vill och ATG betalar 150 millar årligt 100+50(det sistnämnda är reklam som de lovat köpa) för tja, just ingenting.
Men ATG:s skarpslipade marknadföringsteam hade varit på kurs och gick direkt på offensiven igår. Jo, de ville minsann garantera spelarna och de sportintresserade tillgång. Oj, tänkte man, det blir öppning av TV4 Science som ändå brukar skicka Star Trek på sin kanal som får flytta sitt vetenskapsprogram nån timma och sedan öppnar TV4 kanalen efter hårda påtryckningar från ATG. Jag menar Star Trek är ju visserligen science men Science Fiction och nobelpriset delas ju inte ut än så några timmar kunde man väl skjuta fram Dr Spock, Picard, Janeway och vad de nu heter.
Nej, istället hade ATG kommit på den lysande idén att öppna ATG Live för alla som har konto hos ATG. Nu har vi konto men jaha, och resten då? Tja, de fick väl sitta och skaka av spänning framför text teven.
Tjatig? Faktiskt inte. Jag har aldrig varit med om något fräckare än det ATG sysslar med månad efter månad utan att någon tar i med hårdhandskarna. Enda hoppet är nu att politikerna tar ATG i örat för sitt slöseri med spelintäkterna. Spelarna borde uppvakta regeringen inför de stundande förhandlingarna och vis sig solidariska med sporten mot koryféerna i silvergrisen.
Kasta ut dem. Nu har de suttit och petat näsan alldeles för länge. Kasta ut dem!
Om man skulle gå ner på Loopen och ta en bira om en stund, känna vågorna klucka mot bryggan och den milda sommarbrisen fladdra i kvällens travprogram.
Som en sexåring med ADHD diagnos jag var resurslärare åt för många år sedan brukade säga vid den tiden på året:
-Nu är det sommar, nu är det sol, nu är det koskit i hagen!
Bara en sådan sak.

Inga kommentarer: