tisdag 23 februari 2010

Da Capo!



Det är rätt intressant det här med vintern.

Den har kommit varje år så länge jag kan minnas. I Stockholm där jag har tillbringat de senaste 28 åren minus tre år när jag arbetade i Irak, så brukar det snöa en skvätt i november som sedan töar bort och sedan kommer det ett gäng nu snö i slutet av januari och en bit inte i februari. Påsken brukar var svinkall och då kan det snöa lite till och sedan är Valborg en klassiker. Men då har man i varje fall en brasa.

Sedan kommer det vissa år när det är mycket snö och svinkallt. Ungefär var tionde år.

Vi vet att det här händer. På 80-talet finns det en bild på Zigge som står och hackar is på pendeltågen. Nu har Zigge slutat på Älvsjöhallen där servicearbetena gjordes men jag är helt säker på att det fortfarande hackas is.

Det var lite diskussion igår om det här med snökaoset som det så vackert heter.

Kan vi inte för enkelhetens skull dela upp kaoset i lösliga problem och olösliga.

Till de lösliga skulle då enligt min uppfattning höra tennishallar där taket rasar in. Det är bara att skotta taken så rasar de inte in. Tåg, pendeltåg och tunnelbanor. Frusna växlar tror jag går att fixa. Värmereglering kanske kunde vara en idé. Lok som inte klarar av snön. Se over konstruktionen och skaffa några biffiga röjarlok från Sibirien som kan hålla öppet framför de svenska Cindi loken.

Istappar och brutna lårben. Föreslår utvidgade befogenheter för lapplisorna. Lappa hus där värden inte sköter sig. 20 000 i vite inom 24 timmar.

Sedan kan ju myndigheterna komma med vettiga tips. Hur ska man göra med en strejkande värmepump, bilbatterier, kläder, hundar, m m. Killians arapapegoja te x gillar att sitta ute i kylan.

Olösliga problem är ifall det snöar en meter över natten. Då blir det rörigt innan Jockes Snöslunga hinner lösa problemen.

Olösliga problem är snåla politiker som alltid funderar över att tillsätta en utredning som aldrig lyckas komma fram till något.

Såja, nu känns det bra igen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stefan

Det är en gammal pensionerad snickare som jag brukar tala med och han sade så här då ett tak på en sporthall i Sundsvall rasat in för ett antal år sedan: Jävla idioter, en enkel tumregel man fick lära sig som grabb är, ju längre norrut ju brantare takvinkel, ju större yta ett tak har desto mer åtkomligt och lättröjt måste man göra, men inte ens småskolekunskaper kan de där moderna jävlarna hantera vinter blir det ju varje år och vi bor ju för fan i Sverige!!!
Erätt politiker, byggherrar och "modernitetsoptimister" med lite pragmatiker. Det kan ju inte göra problemen värre i varje fall.
MVH
Roger

Stefan Hagberg sa...

Till Roger: Hej! Antagligen är det lite dyrare att värma upp en byggnad som har ett vinklat tak och då är det bättre att chansa.

Men som du säger; Det är inte "Rocket Science"!

Stefan Hagberg sa...

Till Roger: Jo, igår så var det en kille som tyckte att att ordna så välarna inte fryser skulle kosta en massa pengar.

300 000 stockholmare som blir försenade till jobbet i två timmar x = plus att boalget får betala en massa pengar. Vi har lyckats kartlägga hela det mänskliga genomet men sketna tågväxlar måste frysa. Vad händer om mna lägger en värmeslinga inuti växeln. Dör den då?

Anonym sa...

Hej Stefan

Det skulle gå alldeles utmärkt att bygga in i rälen, små kanaler som det cirkulerar varmvatten samt dito i marken vid växeln. Det är ju få dagar per år de behövs värmas och detta kan göras med automatik, ställer man kostnader mot varandra är det inte otroligt om det skulle löna sig, det skulle då inte förvåna mig om det var så. Småsnålhet är ju sällan lönsam.
MVH
Roger

Stefan Hagberg sa...

Till Roger: Det är skönt att veta att man inte måste ta livet av sig genast... att det trots allt finns hopp för mänskligheten;-)

Anonym sa...

Hej Stefan

Såg i dagen Nätexpressen att kostnaderna för Tågkaoset är 150 miljoner per dag. Värmeslingor vid en växel kostar 100000-150000 kronor(håller minst 20-25 år) och 20 dagars uppvärmning per år kostar c:a 6000 kronor. Men på bangårdar och stationer där växlarna ligger tätt blir priset lägre per växel. Som sagt var Dumsnålhet lönar sig sällan.
MVH
Roger