måndag 22 februari 2010

Återbesök hos Slanan!




Eftermiddagspromenaden gick över Tantolunden ner mot Årstaviken och vidare förbi Loopen och upp mot Hornstull. Spiken gick ganska snabbt. Jag förstår honom. När det är riktigt kallt töltar han liksom. Ett par intressanta kissfläckar fångade dock hans uppmärksamhet innan jag fick dra iväg honom. Men han luktade bara på de dyra vinerna idag om man säger så.

Precis när jag undrade ifall jag förfrusit en fingertopp eller två och såg dem svartgröna ramla av i handsken så hörde jag ett välbekant ljud. Glassbilen!
Det var nog dagens mest absurda ljud.

När vi kommit till Hornstull visade det sig att Spiken hade tänkt fortsätta.
Efter löften om allt möjligt valde han att följa med ner i underjorden där Slanan kunde hålla hus.

För de av er som inte följer mina spridda reflektioner så är Slanan den unge man i nyckel och skobutiken vid Hornstull som kapitalt misslyckades med att göra en nyckel som passade. I fredags var det. Han höll på och grejade med sitt skjutmått och vräkte ur sig att det var en RE-nyckel.

När jag kom in i Slanans skrymsle höll han på att sy i en dragkedja och verkade inte vilja komma fram så jag harklade mig och då fortsatte han en stund till. Fast jag såg att han kikade.

Till sist var han tvungen att komma fram bakom skoputsningsmaskinen.

-Du får nog hugga till den här lite bättre, inledde jag lite frejdligt. Fast jag ångrade mig snabbt. Egentligen borde jag tagit ett kraftigt stryptag på honom och skakat lite vett i honom.

-Äh, det var väldigt vad stoppet sitter långt inne, började han granskande och jonglerade sedan lite nonchalant med nyckeln precis som om det varit någon annan som slipat den förra gången.

-Hm, sa jag och tittade ut genom fönstret.

Wroi, wroi, lät det sekunden efter och sen:

-Nu har jag kapat till den, sa han ännu självsäkrare än förra gången. Nu ska den passa!

-Fina fisken sa jag utan att ta ögonen från fönstret.

Tio minuter senare stod jag utanför dörren hemma. Inte fan passade den!

JÄVLA, JÄVLA SLANAN!!!

Nu blir det pengarna tillbaka om han har tur!

Hade jag bara haft adaptern så hade jag laddat min JSJ-609 och gjort en nyckel av Slanan själv.

3 kommentarer:

Björne sa...

Ha, ha, ha. Det är inte lätt det där med nycklar...

Krister sa...

Södermalms Lås på Götgatan kan rekommenderas. Där har dom fina ämnen i AIK-färger!!

Stefan Hagberg sa...

Till Björne: Hej Björne. Nycklar är komplicerade saker.

Till Krister: Hej Krsiter! Brr! Måste vara en felleverans. Vi har en grön kille som kan sina saker på Zinken. Tyvärr chansade jag på att nyckelkunnandet hade nått ändå ner till Hornstull. Men nu är Slanan ute ur bilden.