fredag 19 februari 2010

Slanans Nyckelservice!




Händer det något roligt i världen? Eller? Carina ringde. Det är sjutton grader i norra Irak. Plus alltså! Jag kunde berätta om en klass 2 varning och tjugo centimeter nysnö och det nöp i näsan när jag var ute.

Dränkpumpar kommer att bli en av årets vinnare. I Sverige alltså!

Väntar på Amir som har en reservnyckel. Undrar var min egen tagit vägen. Snödriva.
Fallit emellan. Många teorier men ingen nyckel.

Ibland stöter man på dåtidens vingslag. Läser Mikael Nyberg som skrivit om USA och Afghanistan i Aftonbladet idag. Jodå, USA är ute efter enorma gastillgångar i Afghanistan.

Det var samma med Irak. Där var det oljan som hägrade. Det är det här med gamla radikaler? Det kommer att ta bra många år innan Irak och Afghanistan kan stå på egna ben och samtidigt producera olja och gas så att USA kan få tillbaka något av de 1000 miljarder dollar som USA satsat för att få bort kvinnoförtryckare och en som matare sina lejon med levande människor.

Återigen hör man utrikeskorrespondenter sitta och svamla om att USA är där svenskarna är i Afghanistan och det ställer till problem. För vem? För afghanerna? Eller för utrikeskorrespondenternas flummiga världsbild.

Jsg tycker Sverige ska säga ifrån. Antingen deltar vi i Afghanistan och slutat tjafsa om USA hit och dit. Det börjar låta som ett slitet yogamantra. Eller också drar vi oss ur och håller truten när andra försöker lösa konflikter och göra det lite bättre för folk att leva.

Sverige har en väldigt lång och fin tradition av att både vilja ha kakan kvar och samtidigt äta upp den.

Om omvärlden ska uppfatta oss som seriösa och inte en samling opportunister måste vi nog ta ett och annat beslut som inte kan omtolkas halvvägs.

Som en start alltså.

Jo, nu fick jag tag på nyckeln. Gick till nyckelmannen i Hornstull eftersom den butiken såg välsorterad ut. En slanig 20-åring som såg ut som han hade lärt sig yrket från andra sidan stod och petade bland ämnena en god stund. Sedan mumlade han något om att ämnet var för smalt och petade med sitt skjutmått. Skulle vi hoppa. Nä, han hade det rätta nu sa han och vässade till kopian. Sedan höll han en obegripligt utvikning om varför hans analys var korrekt och sedan tog Spiken och jag tunnelbanan hem. Vi har en nyckelman vid Zinken också som vi brukar gå till. Naturligtvis passade inte nyckeln.

Varför sa han inte: Jag vet inte. Gå till nästa! Låt någon annan göra det som kan!

Nu måste jag ner och tampas med slanan vi Hornstull i morgon igen. Då hade jag tänkt kolla på V75.

7 kommentarer:

ML sa...

Stefan, du har inte rätta knycket!

Var med om en nyckelhistoria i sommras!
Hade ett arbete i en villa i underbara Saltsjöbaden,snickaren hade kopierat upp nycklar till varje hantverkargrupp,för husinnehavarna skulle vara bortresta hela sommaren och det skulle underlätta allas arbetsupplägg.

Jag fick min nyckel och bestämde mig för att jobba över den kvällen, körde väl till 8 innan jag tyckte det var dags att packa ihop!
Larmade på och skulle låsa...Bergfast,nyckeln gick inte att vrida runt..vad i H#####e,jag tryckte,lyfte prövade allt samtidigt som jag vred mina fingrar ömma 10 långa minutrar och paniken började krypa.
Ringde snickare, och efter ett antal uppringningar svarade han, och sa att han bara hade testat en av nycklarna och att den gått lite trögt..Lite Trögt!!?

Du måste bara ha det rätta knycket..Rätta Knycket!!?
Jag kan ju faan inte lämna ett hus olåst!
Snickaren bor i Sollentuna och hade denna sköna sommarkväll tagit ett par öl till maten!

Så det var bara att inse inte allt för hoppfull eller övertygad om att jag måste hitta det rätta knycket..
Höll väl på 10 långa min till och slet mina fördärvade fingrar blodiga innan jag fick tanken på en Polygrip...det får bära eller brista..kan det bli värre än att nyckeln går av!
Testade lite försiktigt någgra gånger,innan jag gjorde ett kraftfullare knyck..KLICK!!
Där satt den!!:)Och efter det hade jag polygripen tillgänglig varje gång jag skulle låsa den dörren!

Så med det rätta knycket och en polygrip tillhands kanske även Slanans nyckel passar!;)

Nä nu måste jag plugga in mig på några spikar till Bergsåker...Min tur att göra storsystemet!

God nattsömn!

Stefan Hagberg sa...

Till ML: Underbar historia! MIn plan är att dra Slanan och hans maskin från Hornstull uppför Hornsgatan så får han pula utanför porten till han slipat till nyckeln så den passar. Det är Plan A.

Det där med nycklar och grupp fick mig att tänka på en annan gammal historia. Lillan var en kompis till mig. Hon var rätt nykläckt och det var i början av 70-talet. Hon hade fått något extrajobb på en långvårdsklinik och som på de flesta arbetsplatser så får man borsta sig uppåt. Det blev nu hennes uppgift bokstavligen. Mång aav de senildementa hade lösgommar och dessa skulle tas ut och borstas. Lillan fick borstningsuppdraget under denna sin första arbetsdags slut. Nu är Lillan en praktiskt lagd kvinna så hon samlade in allesammans på en bricka och skred till verket...

Sen började problemen.

Hörde att det verkar funka med barfota fram om det är någon som spelar. By the way!

ulf sa...

Långt fram på 1800 diskuterades på fullt allvar om det var rätt att döda en människa som offentligt tagit heder och ära av någon. Man hade åsikten att(grundat på 2 Mos 22:2) bara man inte gjorde det av hämndbegär utan i syfte att återupprätta sin förlorade heder så var det OK. Vi får väl vara glada att man till slut enades om att det inte går att döda folk som tar heder och ära av sina medmänniskor. Tänk hur lama och mesiga våra bloggkommentarer skulle bli, men en lugnande hand på vissa journalister vore nog inte helt fel. Lås i V75 6 och 7. avd6 2.4. avd7 2.7. Lycka Till

ML sa...

Haha skrattar mig harmynt!:)

ulf
Kan tänka mig att den sista kända häxbränningen i Sverige skedde någonstans på Skaraslätten.

Tidningsbranschen är ett sjunkande skepp hörde jag på ekonominyheterna,det är bara skvaller som säljer,kanske därav den höga nivån på journalistiken idag..!? Stefan du la av i rättan tid!:)

Mina spikar blev nr1 Ljusnetroll i avd4
och nr7 King of Lace avd7
Lås i avd3: 7,9

Vi håller tummarna för 7an i sista då Uffe ,och inga kuskmickar på mina spikar!

Hörde talas om att Meuldnes de Corta hade kamera på sig i PdA...där ser man hur det gick!!;)

Lyycka till

Stefan Hagberg sa...

Till Ulf & ML: Hej! Tack för funderingar till pensionsföräskringen. Ja, det ser inte så enkelt ut. Go On Pale tycker jag känns säker och fin innan loppet i varje fall. Ska man snåla i första så kanske 8 o. 11 kan vara en lösning. Lycka till!

ML sa...

Jaha, man ligger på stadiga 4rätt på V75!
Mitt försvar är att de få gångerna Nybrink sätter V75 då är jag ute ur leken..man får hoppas att han iaf lira på bara 7rätts potten!!
340kr var bra betalt för den rätta raden!
Gläds åt dubbeljackpott!

Senare på kvällen fick man ju ståpäls/glädjas åt skidlandslagets framgångar istället!

Sport när den är som bäst, så oförutsägbart spännande med en utgång som man inte ens kunde drömma om!!
Säger som Erik Adielsson, Ruggigt!!

Låt oss inspireras och glädjas av dessa hjältar!

Ha det bäst!

Stefan Hagberg sa...

Till ML: Vi spelar för pensionsförsäkringen eller hur;-))