söndag 28 september 2008

Hej då, Konsum



Vår hund Spiken har stuckit in huvudet under täcket. Jag antar att han tycker att det är höst i Paradiset.

Det är hur som helst en vacker höstdag och jag älskar vackra höstdagar. Det river lite i luftrören och dofterna från multnade löv och mogna äpplen fyller luften när man går genom Tantolunden.

Stadsmissionens sociala projekt säljer fortfarande glass vid Zinkens Damms idrottplats. Kan dom inte sälja korv nu istället?

Jag har gjort slut med Konsum. Efter många och långa år har jag betämt mig för att aldrig sätta min fot där igen.

Det blir mer motion eftersom deras nyrenoverade paradaffär ligger tvärs över gatan. Jag kommer att sakna några i personalen, den trevliga tyskan som brukade spara slattar från charkuteridisken när Spiken var liten valp. Hårdrockaren med tatueringarna och en del av de andra.

Skälet är deras nya IKEA influerade betalsystem. Man ska vara sin egen kassör, stämpla in och betala. Så kul är det inte att skaffa mat.

Varför skulle jag vilja vara kassör i Stockholms dyraste affär?

Nej, nu blir det Vivo och Pris Extra och jag får lite motion.

Jag minns att min farmor som var född 1901 också slutade handla på Konsum i Helsingborg. Då var det fortfarande en konsumentkorporation med ordentlig återbäring. Man samlade kvitton och räknade. Det var något kött som var dåligt som hon ruttnade på. Då hade hon nog handlat där sedan 1938.

Så jag tar mina hundratusen och handlar någon annanstans. Jag arbetar med dator hela dagen och tänker inte stå och bläddra bland grönsaks menyerna på Konsums nya fina självbetjäningssystem. När jag handlar vill jag vara kund och inte data operatör och kassör.

Jag frågade tjejen som skulle hjälpa till eftersom systemet inte är stabilt ifall hon stod och höll på att avskaffa sig själv. Jodå fnittrade hon glatt. Men det skulle bli så fint. Hon har kanske fått en ”Anitra Steen”:are, men det betvivlar jag.

På måndag blir det arbetsförmedlingen för lilla instruktören.

Numera går jag glatt förbi och tittar in på slavarna som arbetar gratis för Konsum. Men det är påtagligt glest i butiken.

Så kan det gå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha Stefan:) Du är inte ensam om att sluta hansla där..hepp//Kent