fredag 19 augusti 2011

87 hästar

Slowley but surley... Man börjar förnimma den lätta krispiga sensommarluften om mornarna som om bara några veckor ska förvandlas till höst.
Jag gillar hösten. Gärna lite högre luft, ett och annat gult löv. Det luktar godare om hösten. Tycker jag i varje fall. Svampar! Snart ska vi besöka vårt hemliga Karl Johan ställe.  My lips are sealed!
I morse fick jag lära mig hur man skiljer en amerikan från en kanadensare. Det handlar om ordet about. Det amerikanska uttalet låter b:et följas av ett tydligt ”a”; ”abaut” medan den kanadensiske varianten låter mer som ”abot”. Där ser man! Undrar om det gäller vid en jämförelse mellan Quebec och Dallas också?!!
Lyssnar på BBC1 och Fearne Cotton. Hon han en dialekt som inte heller går av för hackor. Precis som undertecknad. Inga tveksamheter där.
Läser i DI att snälla människor har sämre löner. Typ 18 procent. Visserligen en amerikansk undersökning men kan det verkligen skilja på snälla människor i USA och Sverige.  Det lönar sig alltså inte att vara snäll och det har man ju misstänkt en längre tid.
Försöker rädda min fiktiva aktieportfölj. Har gjort saftiga förluster den senaste tiden.  Just nu består den av  ett gentekniskt bolag med det spännande namnet Alpha Helix. Där har man losat några hundratusen men den ser jag som långsiktig så det spelar ingen roll. Jag trodde en del på stål men det gick inget vidare måste jag erkänna. Så nu har jag lite kurdisk olja i ett bolag som låter som en indiansk besvärjare samt fastighetsbolaget Wallenstam, riskkapitalbolaget Traction och lite gammal hederlig jord som jag tänker behålla under lång tid. Black Earth Farming som äger över trehundratusen hektar prima odlingsjord. Få se om denna strategi kan vara en livboj ur det våldsamt kokande aktieträsket. Vi får se.
Nu ska jag kolla lite hästar. Om man skulle? Nej, men va fan. Jag återkommer med en rapport. 
Jag har fått in lite dåligt med rätta svar på min lila tävling. Slöfockar! Amerikanska skådespelare verkar ha en faiblesse för musik. Nyligen kom både Russel Crowe och Jeff Bridges med nya plattor.
Jag lyssnade också på en platta jag önskat få lyssna på Sly Stone's första platta på typ trettio år. Hm, en del låter ju bra. Jeff Beck och en massa andra har ställt upp. Men det är inte mycket nytt och Sly själv har nog tillbringat lite för mycket tid med familjen. Han låter som något skrev, trött. Några remixar låter bättre.  Men…men…
Vill man höra lite skarp svart musik kan jag rekommendera Black Joe Lewis som kom med en ny platta ”Scandalous” i mars. Där ryker det om strängarna.
Annars har jag hittat lite attraktiv worldjazz i form av en EP med den etiopiske pianisten Samuel Yirga. Det är nog hans debut och det låter spännande. Dessutom kan det ju vara intresseant att höra att det också kommer högkvalitativa musikaliska produkter från en del av världen som annars mest gjort sig känd för att hamna i svält med jämna mellanrum.
Annars har jag fyllt på min Ipod med lite blandade rabarber i form av Iamsleepless med ”Holding Up The Sky”(bara en sådan sak), Nero och ”Promises  Little Dragon och ”Ritual Union”.
Ta...

Inga kommentarer: