tisdag 29 september 2009

Flapp, flapp



Den serbiska polisen berättade för den svenska polisen för en månad sedan att en grupp planerade ett stort rån i Sverige. Ja, det är väl antar man ett normalt utbyte mellan olika polismyndigheter.

Om det inte varit för en sak.

Serberna berättade enligt egen uppgift om att rånet skulle innehålla en helikopter.

Om detta stämmer så borde vi se en avgången Säpo chef och en avgången rikspolischef innan veckan är slut.

Ett slughuvud till polisbefärl talade om för svenska folket och den samlade brottsligheten att svensk polis förfogar över sammanlagt sex polishelikoptrar i hela landet.

Det låter ju väldigt lite.

Jag antar att det är bara att gå in i anslagen för att kontrollera saken.

Att rånarna lyckades placera ut en bombattrapp som neutraliserade en insats mot rånarna är mot den bakgrunden helt obegripligt.

Vi ahr sedan ett antal år något som kallas den nationella insatsstyrkan. Vad sägs om att placera ut några sådana specialutbildade poliser runt helikopterdepåer eftersom det fanns en hotbild.

Man behöver ju inte vara överintelligent för att förstå att ifall ett stort rån genomförs med helikopter så kommer rånarna att försöka att neutralisera just helikoptrarna. Dessutom finns det tidigare brott där tankegångarna funnits. Bl a postrånet i Göteborg.

Återigen framstår svensk polis och svenskt polisunderättelsearbete som patetiskt.

Fortsättning lär följa.

I söndags tittade jag på Kalla fakta. Jag har inte gjort det sedan deras katastrofprogram förra året som gällde svensk travsport. Men jag var tvungen eftersom kvällens reportage gällde något som jag faktiskt en gång i tiden ägnade flera år åt att försöka få klarhet i. Det gällde fallet med den för spioneri dömde överstelöjtnanten Bertil Ströberg.

1983 dömdes han för grovt spioneri till sex års fängelse.

Svensk media jammade med som den brukar. Allt som Säpo och åklagaren framförde rapade upp i spaltkilometer efter spaltkilometer.

Man jämförde med Stig Bergling och Stig Wennerström.

En kompis kom tillbaka från Polen samma år. Vi delade lägenhet och polaren såg rätt skakig ut när han dunkade ner sin blå kanvasbag innanför dörren på Råsundavägen i Solna.

Det var så det började.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sicken jäfla Cliff Hanger.....

Ang. Myttinge och helikoptrar så har jag tillbringat åtskilliga veckor på det där satans skjutfältet tidigt 80-tal. Nu har jag inte haft vägarna förbi på länge, men det kan inte vara speciellt svårt att bevaka något där.

Trav. Bläddrar lite förstrött i auktionskatalogen för Kriteriet. Har också kollat dagens hästar på Trav.tv. Fy fan. Bokos hästar ser ut som en annan ras. Min favorit är Birka Boko (62). Så hade man $$ så.

Det mest spännande inför söndagens huvudlöpning blir väl vad rikskupongs-Frank skall leverera för kommentar efter segern med Red Hot Dynamite.

/Stigge

Stefan Hagberg sa...

Till Stigge: Hej! Ja, det är ju öppet runt om så det lär väl inte vara problemet. Nej men jag tror den här historien är mera komplicerad. Det känns så.

Vi får sätta den på lördag.

Apropå Frank så håller han till i mitt kvarter vid Zinken från och till. Hans nuvarande jobbade på vårt f d stamhak. För några månader sedan stötte jag ihop med barkillen. Jodå, visste jag vad Frank blivit erbjuden för Red Hot D.Nä, sa jag för det visste jag inte. Tio miljoner! Säg åt Frank och grabbarna att sälja den direkt, sa jag.

Tio miljoner!

Ja, du Stigge vi får väl sätta en 7-5:a på lördag och shoppa loss lite.

Anonym sa...

Eftersom vi föder upp och äger en del hmmmm dugliga hästar så vet jag att det är satans svårt att göra sig av med dom. Även om jag lyckats i några enstaka fall.

MEN. 10 miljoner är mycket pengar för en lönearbetare och ger möjlighet till att välja vilken som helst på Kriterieauktionen och ändå få en hel säck med pengar till annat. Hade hästen varit storfavorit i Derbyt kanske man tänkt till även på 10 millar. Men som 3-åring kan i stort sett vad som helst hända. Typ som för Marquis Du Pommeau, för att ta en Nurmos-häst.

Ser fram emot forts på helikopterdebaclet.

V7an sätter man väl alltid :P Iaf på onsdagen.

/Stigge

Nebraska Stable sa...

Så där kan du väl inte skriva!
Vi vill ha historien nu =))!!

Jag har ju själv en dräktig märr nu, och började räkna lite igår.
Jag behöver få ca 100 000 för fölungen bara för att få det hela att bara gå ihop. Känns ju rätt hopplöst redan nu faktiskt. Man blir gråtfärdig.

Stefan Hagberg sa...

Till Stigge: Hej! Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Jag vill minnas att priset för Victory Tilly och Triton Sund låg under fyra miljoner.

Så tio miljoner ligger helt utanför min bild av ett pris på en häst som RHD.

Men man kan ju köpa häst av andra skäl än att den ska springa in vad man gett för den.

Så har man råd med att betala tio miljoner så har man antagligen råd med att köpa näsdukar till tårarna ifall den inte springer in en krona till.

Jag såg f ö att någon i Frankrike betalat fem miljoner för en ettåring.

Där skulle jag gardera med en bingolott.

Helikopter fortsätter.

Till Nebraska: Hej! Vadå? Menar du om Ströberg? Coming up!

När det gäller uppfödare är det svårt att veta hur man ska lösa det faktum att priserna sällan täcker kostnaderna.

Antar att de flesta som föder upp hästar har annat som täcker kostnaderna. En rik farmor, ett företag som säljer takpannor eller något i den stilen.

Anonym sa...

Stefan: Vill någon betala 10 millar för RHD så är det bara att gratulera - säljarna. Dessutom brukar det bli dyra läropengar om man köper en(tävlings)häst som investering. Om man siktar på att att det "nästan" skall gå runt och att det viktiga är att ha kul på vägen så har man lagt sig på en hygglig nivå, tycker jag iaf.

Uppfödare: Vi använder långt ifrån exklusiva hingstar till våra ston (vi testade Express Ride ett år, men den kom felvänd och både mor & föl dog). Och eftersom vi använder "på-hyllan-hingstar" så är det inte ens lönt att prova sälja (om vi skulle vilja) på åringsauktionerna. Och då spelar det ingen roll hur rättställd eller villken utstrålning hästen har. Det är iskallt.

Stigge