fredag 25 september 2009

Badtemperaturen sjunker



Det är rätt mycket nu.

På alla fronter. Så postningarna här har väl tyvärr fått stryka en smula på foten. Men jag har för avsikt att reparera mig inom kort.

Hösten kryper över en.

Jag gillar hösten. Nästan mer än sommaren. Ta det här med bad. Vad föredrar man? Uppväxt i de södra delarna av vårt land kan jag jämföra nöjet att hoppa i från en brygga en varm sommardag när det ligger en blank film av olja blandad med glasspapper skränande snorungar som hoppar “bomb” medan man själv undrar över hur många som pissat i vattnet.

Detta, pulsen, skriken, det jolmiga sommarvattnet är nu några månader en tyst badstrand med några äldre i badrockar som sakta går ut på bryggorna, knyter fast och badrockarna hoppar beslutsamt i det saltmättade klara vattnet med ett frustande. Det fräser om vattnet. Badarna vänder sig i ryggläge och flyter runt en stund innan de kliver upp tar på sig morgonrockarna.
Det är en annan harmoni över septemberhösten.

Nu ska vi gå ner till vår kompis Amir som är kock en bit längre ner mot Hornstull. Sedan blir det en sväng ner mot Loopen, några glas vin och en räkmacka.

Nu vet vi att det bara finns sex polishelikoptrar i Sverige. Polisen talade om det i ett debattprogram igår. Det var bra. Härom dagen trodde vi inte att det fanns en enda.

Den fråga som jag och möjligen andra saknade i gårdagens debatt om rånet av depån i Västberga var nog varför inte militären ingrep. Eller var det ingen som hade telefonnumret? De borde ju har bestyckade helikoptrar som borde kunna tvinga den en liten sketen rånarhelikopter. Eller varför inte skicka upp Sveriges dyraste hobbyprojekt JAS 39Gripen. En perfekt övning. De ska ju kunna både jaga och spana läste jag någonstans.

Påminner mig om Chuck Yeagers självbiografi när han drev rådjur med ett jaktplan så takpannorna blåste av hans farbrors kåk.

Yaeger hette visst Anna innan hon blev Anka. Undrar om... Nej, det hoppas jag inte.

Annars tror jag att större delen av Svenska folket är lite kluvna när det gäller den här typen av stötar. En majoritet tycker nog innerst inne att det var en rätt skön stöt. Åtminstone till de kommer fram till den stängda bankomaten.

Nu ska jag försöka förstå vilka höstar som vinner i morgondagens V75 tävlingar.

Inga kommentarer: