tisdag 7 juni 2011

Läget


Sommarvärmen kom till sist. Både Spiken och jag har varit överens om att avbryta hundrundan med ett besök på ”Loppan”, ”Loopen” eller ”Carib” som ligger nere vid Liljeholmsbron. Där förväntar sig Spiken en hundtallrik och husse tar en öl eller två.
Matte har tillfälligtvis avvikit till Irak för ett jobb. Hon var i Halabja idag och besökte bl a ett sjukhus som Qandil byggde för många år sedan. Det verkar fungera bra och var till och med rent och snyggt. Roligt med biståndsprojekt som fungerar.
Det är en del som vänligen hört av sig och undrar hur det står till eftersom jag har skrivit rätt sparsamt på bloggen på senare tid. Ett skäl är att jag har jobbat en hel del som lärare vilket suger musten ur en lite till och från. You Bet! Ett annat är att jag ägnat mer tid åt annat. I sommar ska jag försöka avsluta ett bokprojekt så jag kan inte garantera några omedelbara förbättringar.
Annars är allt bra.
Inga märkbara krämpor i varje fall.
Jag har den senaste veckan målat en del och är på väg att slutföra en målning som jag påbörjade förra året. Spiken dök plötsligt upp med en massa gul oljefärg i pälsen i går så han har varit påtaglig delaktig i det hela och hejar på på sitt sätt.
På travfronten har det varit rätt OK. Inga högvinster direkt men vi lyckades lira lite vinnare och plats på Rakas och Brioni. Två verkligt starka insatser i Elitloppet men det har andra redan penetrerat.
Jag ska inte tjata om ATG:s direktspel men en funktion av det är i varje fall att man inte vågar vänta med inlämningen och skorycket i första i helgen som gick fick följaktligen inte plats på kupongen.
Vinnarpesten är nerlagd. Sörjd och saknad av ingen.
Enda orosmolnet är att Niclas A dragit slutsatsen att man ska göra något mittemellan till hösten.
Blir väl några maskslukare eller också så får Brolle återkomma och sjunga Gamle Svarten iförd hästdräkt. Jessica kan ju köra bakdelen.  
Annars har jag lirat lite musik på Hålet på fredagar. Det är både avkopplande och kul. Jag kan också rekommendera några skivor för er som vill ha lite bra musik till hängmattan.
Min gamle favorit Robbie Robertson, f d The Band kom ut med en platta nyligen med titeln ”How to Become a Clairvoyant”. Passar alla travtippare. Han har hjälp av bl a Eric Clapton och Stevie Winwood och det gör inte saken sämre. En annan som tillhör det gamla gardet är Stevie Nicks som många känner igen från Fleetwood Mac. Hennes nya ”In Your Dreams” är en helgjuten platta ifall man har tröttnat på ”Absolute Music 34”. En brittisk soulkille vid namn Wayne Beckford går inte heller av för hackor med albumet ”Alpha Omega”. Adeles senaste ”21” slår också det mesta liksom Imelda May i olika former.
Åt jazzfunkhållet ligger Mop Mops ”Jazzdancer” bra till och ifall man gillar Miles Davies så kan man inte missa Tutu revisted med Marcus Miller, Christian Scott, Alex Han m fl.
En annan favorit är Chinese Man, ett franskt hip hop kollektiv som rör sig fritt över musikgenrer. Deras nya ”Racing in the Sun” är mycket spännande.
Brittiska The Vaccines har också kommit ut med en helgjuten platta med lite, tja powerrock eller vad man ska kalla det. Albumet har det illustrativa namnet ”What Did You Expect from The Vaccines”.
Den sitter direkt.
En annan brittisk låt I den lättare klassen som förmodligen kommer att bli en sommarplåga I Europa heter “Pumped up Kicks” och gruppen heter “Foster the People”. Bara en sådan sak.
Andra enskilda låter värda att nämna är Roy Rogers och Ray Manzareks ”Hurricane” från deras nya album. Manzarek som lirade med inte helt obekanta ”The Doors”. Roy Rogers har inget med den ridande filmhjälten att göra. Han är en gitarrist som spelat med många stora bl a John Lee Hooker.
För oss som gillar hästjazz så kan jag nämna Steve Earles ”Waitin’ in the Sky”. Där gungar det präktigt.
Svenskt då? Sahara Hotnights senaste album är bra och jag kan rekommendera ”Let you Down” for a start.
Jag har försökt lyssna på Mauro Scocco men det går inte så bra. Petter har gjort en halvrolig remix på 80-talets landsplåga Adolphson & Falks ”Krafter”. Då föredrar jag A&F:s egen ”Blinkar Blå”.
A&E heter en grupp som gjort en bra låt ”Morning Parade”.
Ja det finns mer beroende på vad man har för preferenser. Men jag stannar här.  Jag borde sova lite så jag kommer upp i morgon. Tavlan är lite kladdig så jag får skriva istället. Om Harry. HSpiken har redan gett upp och ligger på rygg och fladdrar lyckligt ovetande om livets… eller vad vet jag. Ibland tror jag att han förstår allt och lite till.
Allt och lite till är alltså dagens lösenord.
Men allvarligt talat ska jag försöka… Alltså… kan en kung som inte är krönt abdikera.
Nu ser vi fram emot Jämtlands Stora Pris och på fredag slutar skolorna. Bara en sådan sak.

Inga kommentarer: