torsdag 10 juni 2010

Betyg



Spiken och jag gick upp på Skinnarviksberget i morse.

Av någon anledning samlas det varje år en del studenter därmed champagneglas morgonen efter utruset.

Idag var det rätt kyligt så jag hoppas att de hade gott om champagne i bagaget.

Det är något lätt rörande med dessa unga solbrända ungdomar som klätt sig i fina kläder och antagligen förhoppningsvis just under dessa dagar ser framtiden som oändlig, ljus och möjlig för alla möjliga och omöjliga uppgifter.

På ett granitblock strax intill vägen vi brukar gå varje morgon satt två unga studentskor och drack champagne.

-När jag öppnade mina betyg så hade jag fått VG i en kurs jag inte ens gått, hörde jag den ena säga medan vi passerade.

Det där var ju en delikat historia och väckte en del tankar.

Ett problem är ju att ifall man påpekar det och för övrigt är nöjd med betyget så kan det ju tänka sig att man fått höjt i andra ämnen som man inte borde fått höjt i.

Jag minns mitt eget glada 70-tal. Jag hade väl alltid under skolgången fått hyfsade betyg i teckning. Inte så att jag var jätteintresserad av ämnet.

Man kan säga att jag brukade få siffran fem i kolumnen utan att slita ihjäl mig i ämnet.

När gymnasiebetygen skulle fördelas sa min konstlärare att en kille som tänkte söka till en speciell konstskola fått en femma eftersom han behövde det bättre.

Jag har ibland funderat över hur hon kunde veta att jag inte skulle söka till en konstskola.

Så jag fick en fyra och det var förmodligen rättvist med tanke på det nedlagda arbetet. Jag brukade väl ungefär som nu sitta och snacka skit på lektionerna och sedan rafsa ihop några teckningar till slutet av terminen.

Min klasskamrat däremot var hängiven redan på den tiden. Torrnålsgravyrer var det han ville lära sig på den där skolan.

Eller när min far som var biologilärare på en annan skola och i den egenskapen haft en annan kollegas barn som elev några år tidigare, fick följande underbara replik av samma kollega när en av mina syrror skulle få slutbetyg.

-Ja, du gav ju en femma till min dotter så din får det också.

Man kan säga en hel del om min far men att han skulle dela ut femmor för att någon var dotter eller son till någon tror jag inte ingick och dessutom så var det han själv som berättade historien.

Hur det nu är med flickan vid morgonens hundrunda som fick betyg i ett ämne hon inte haft och den eventuella nytta som hon får i sin förhoppningsvis ljusa framtid av just detta betyg vet jag inte, men den klasskamraten som sökte till konstskolan 1974 kom in kan jag meddela är idag en skicklig och erkänd konstnär som bl a finns representerad på Nationalmuseum.

Så jag är väldigt glad för att han kom in om nu betyget hade något med det att göra.

Inga kommentarer: