fredag 16 september 2011

När illusioner raseras!




Dilema!
Sitter och lyssnar på BBC1 med Chris Moyles. Högklassigt.
Det är fredag och jag funderar på ifall jag ska förmedla min besvikelse över Sherlock Holmes…bilden eller pigga upp mig själv om möjliga delar av omgivningen.
Solen skiner, det är fredag. Just som jag ska börja skriva om denna av allt att döma trevliga dag så får jag kontakt med Carina över Skypen. Hon är i Irak ett par veckor och kom just tillbaka från Halabja igår. Vi pratar lite skit och försöker analysera morgondagens V75 omgång på Åby. 10 000 kronors frågan verkar vara Rapid Lebel x 2 eller inte. Vad rensar bäst i loppen. Rapid som spik och möjliga skrällar i de övriga typ lopp ett och två där det finns favoriter. Eller, eller. Samtidigt vill jag uttrycka viss aktning för Tommy Berggrens, d v s Hultmans tips förra veckan. Klockrena inklusive Daro Later som inte ens var deras häst.
Jag har övergett Björklunds fabrik idag. Lite annat på gång så att säga. Solen sken och Spiken var sugen redan klockan sju. Efter en uppfriskande tur till Skinnarviksberget och hundgården där tog vi en sväng om Gamla Bysis och vidare in till Toni och Gabriel där två kvällstidningar inhandlades samt en Kalles Kaviar. Sedan gick vi runt hörnet och besökte konditori Eclair. Ugnen var visst lagad igen för nu fanns det kavring. De har en god kavring där. Säkrast på torsdagar. Jag vet inte varför de bara bakar då. En croissant och en kanelbulle.

App ro på mat!

 Igår fick jag ett mail från en Christine Chu. Hon skulle släppa en app för sådana som vill gå ner i vikt. Hon hade läst min blogg(säkert!!!) och ville nu veta vad jag tyckte om hennes idé. Bussigt. Jag blev extra förbannad eftersom hennes brev var riktigt fiffigt utformat. Så jag skrev till Chu att jag antog att hennes app inte vara av det friappa slaget och önskade henne lycka till. Om hon nu läst min app så undrar man varför hon skrev på engelska. Det är väl så att någon, Apple, Google, Blogger m fl mot betalning sköter slammandet efter folk som skriver om mat och möjligen appar på olika språk. Om man dessutom tar reda på ungefärlig ålder så kan man gissa att det är mera sannolikt än inte att personer som är 50 + funderar på hur de ska gå ner några kilo och SPLAT!!! Där satt den.
”I was reading your blog today and wonder if I could get your opinion on a diet/fitness app I am working on.”
Absolut Ms Chu. Speciellt din geniala idé att belöna folk med ”points” är helt unik i sitt slag. Jag förstår inte att ingen annan tänkt på det förut. Att sedan koppla uppnådda resultat till olika belöningar i form av både förmånliga hälsokosterbjudanden och lite ohälsosam choklad påminner inte alls om B F Skinners råttlåda som vi fick läsa om på psykologilektionerna 1973. Det är istället återigen något helt unikt du kommit på. Grattis och visst, skicka mig gärna ett erbjudande om din nya app som jag genast kommer att grensla iväg och skaffa mig en sådan.
Men tänk nu om Ms Chu är en liten spröd, finlemmad och hälsoinriktad kinesisk kvinna som står i sitt lilla skjul med jordgolv i Manchuriet och försöker försörja sina två faderlösa barn genom att sälja en hälsoapp. På sina få lediga timmar läser hon engelska… och svenska för att kunna marknadsföra sin  som hon tycker unika hälsoprodukt och nu är jag liksom oförskämd och nedlåtande mot denna kvinnliga entreprenör.
Vi lämnar Ms Chu för alltid och konstaterar att ibland kan skenet bedra å det grövsta.
Som det här med Sherlock Holmes. Jag förlorade mig i cyberrymden härom kvällen Det händer från och till. Ni vet man ska leta rätt på något som leder till ett stickspår och ännu ett och till sist kommer man inte ens ihåg var man började. Så plötsligt befann jag mig på ABE Books och letade efter Sherlock Holmes samlade verk om man säger så. De var en hel del och rätt tröstlöst att samla ihop så jag gick vidare till Wikipedia där jag fick upp en underflik som verkligen gjorde mig ledsen och bestört.
Det var ungefär lika uppskakande som om Donatella Versace avslöjat och bevisat att hon  aldrig använt botox.
Det visade sig att den där rutiga hatten(En s k "Deerstalker") aldrig beskrivit i Arthur Conan Doyle's böcker om Holmes. Den finns tecknad av Sidney Paget i en illustrerad upplaga av "Baskervilles hund". Vidare att det var något vaj med pipmodellen. Det står aldrig att han rökte en så kallas "calabashpipa" med krökt skaft och stort trattformat huvud och till sist det allvarligaste av allt: Holmes sa aldrig; ”Elementary, my dear Watson”. Det ska först ha återgetts felaktigt i P. G. Wodehouse’s roman "Psmith, Journalist"(1915).

Skit också, eller hur?
Holmes teknik inom kriminalteknik låg dock i den allra främsta kanten för sin tid och är ett utmärkt exempel på hur litteratur och verklighet kan korsbefrukta varandra.
Ett annat sådant exempel är Harry Söderman fast på ett helt annat sätt. Harry Söderman var svensk och jag förstår inte varför ingen kommit på idén att göra en spelfilm om denne otroligt intressante man och hjälte. Han var på sin tid en av världens främsta kriminologer som utvecklade banbrytande tekniska metoder att lösa kriminalfall. I sina yngre dagar reste han runt i världen och samlade kriminalteknisk kunskap och var bl a elev för den legendariske professor Edmond Locard i Lyon. Söderman skrev senare en 600 sidors kriminalteknisk bibel om saken och mycket, mycket mer som jag inte tänker gå in på. Han byggde upp dagens SKL(då SKA).

Han hade också under en period på 40-talet en sekreterare som hette Astrid Lindgren och som senare skulle återge den tiden i modifierad form i böckerna om mästerdetektiven Blomqvist, vilket myntats i uttrycket ”Blomqvistare"!

En film om Söderman alltså. Han kallades ”Revolver Harry”, så ni behöver inte fundera över vad den ska heta.
Varför han var en hjälte får ni fundera på själva. Googla lite om ni har tid och intresse.
Jo, när jag snubblade över det här om Holmes så fladdrade det till ett ögonblick. Tänk om det finns en massa annat i historien som är annorlunda än vad vi inbillar oss. Som den om Pat Garrett och Billy the Kid. För att ta ett exempel.
Avslutningsvis. Glöm inte bort Citron i V75 4 eller Zapdos Håjt i V75 6. Musiktips: På måndag är det dags för en efterlängtad premiär. Superheavy's album(A R Rahman, Joss Stone, Mick Jagger, Dave Stewart, Damian Marley). Om ni tyckte att Sly Stone var lite seg på sin nya så lyssna på en gammal inspelning från 70-talet eller varför inte en av de som influerades av honom. Lyssna i så fall gärna på Betty Davis album ”Betty Davis”. Där är det funk och 70-tal så det räcker och musikerna på plattan går inte av för hackor. Betty Davis gjorde bara tre album. Inget av dem blev någon stor komersiell framgång. Betty Davis var gift med en annan Davis med förnamnet Miles och anses ha haft stort musikaliskt inflytande på honom under denna period. Hon introducerade Miles Davis  bl a för Jimi Hendrix och de hade planer på att göra musik tillsammans. Det blev tyvärr inte så, vilket nog många beklagar. Det är kanske inte så många som vet att Jimi Hendrix började sin karriär som jazzmusiker. Raphael Sadiqs nya album Stone Rollin och en gammal...Tupac + Sadiqs gamla band Tony Toni, Tone...Compilation heter den låten och det är väl vad det är men bra, rätt rakt om man säger så. Nick Lowe's nya platta är rätt skojig. Sensitive man och I Read a Lot kan man gärna lyssna på, men han läspar värre än vanlig. Håller han på att tappa gaddarna? Ja, ja vi ska alla trilla sönder.
Annars är väl dagens stora fråga ifall det finns svamp i skogen. Nu ska jag plugga lite hästar och sedan bär det iväg till Masmo.

Inga kommentarer: