måndag 8 augusti 2022

 

Skruven 13 veckor när vi hämtade honom i Gävle 2016

Den här dagen började lite rörigt. Carina skulle ut med hundarna. Just nu så håller vi dom i var sitt rum. Den lille är tonåring och ska bestämma över pappa. När pappa säger ifrån ryker oftast lillen på pappa. 

Så nu får dom inte träffas hemma på ett tag. Annars går det fint. Ute på promenader är det inte några problem. Dom kan stå och sniffa på samma fläck. No problemas.  Hoppas den lille lugnar sig och att det är en fas. När dom inte bråkar hemma kan dom ligga ihop och sova bredvid  varandra eller leka och rejsa runt i lägenheten. 

Ja, vi får se. I värsta fall får vi kastrera den lille. Ingen av våra hundar har kastrerats. 

Det finns en rödhårig kärring på hundrundan som har en liten ständigt skällande trasselsudd. En gång kom jag med Skruven och Bulten när Bulten var valp då och drog åt alla håll samtidigt medan Skruven tittade på.

-Jag tycker alla hanhundar borde kastreras, sa hon och tittade lystet på mina hundars bollar.

-Hur tänkte du nu då, frågade jag syrligt.

Så medan hennes hund skällde och mina tittade på trasselsudden såg jag att hon försökte processa informationen utan att lyckas. Istället fnös hon och släpade iväg sin skällande hund.

"En kvinna utan man är som en fisk utan cykel. "

Fast jag kom ju inte på det förrän det var försent. Annars hade jag säkert fått ännu en vän för livet.

Alla hundar är ju olika. Spiken hade fiender men det var alltid sådana som gjort honom något. Det kunde vara en rollerblade åkare som kastar vattenflaska på honom som valp eller Cassius den stora svarta Schnauzern som attackerade honom bakifrån när Spiken och jag satt och kollade utsikten på Skinnarviksberget. Det glömde han aldrig. 

Spiken var en fruktansvärt klok hund som alltid var lyhörd för sinnesstämningar. Han var med oss i Irak och delade alla äventyr där med ormar och vildhundar. Han vakade över Carina när hon var jättesjuk. Han sa ifrån när valparna skulle födas i karantänen på Åland. Han var en krigare för det goda. Jag blev väldigt uppiggad när jag läste Dr Eben Alexanders bok "Himlen och tillbaka". En självupplevt bok som handlar om döden, skriven av en hjärnkirurg kan skapa förväntningar. Om nu Alexander upplevde det som kommer sedan(för vissa) låter jag vara osagt MEN... DET FANNS HUNDAR DÄR!

Jag har varit lite orolig för det där. Tänkte kanske att hundarna hade ett eget ställe. Nu verkar det mer(Eben) och mer(Alexander) peka på att Spiken kommer att dyka upp glatt viftandes på svansen. Om nu Skruven och Bulten dör före oss så kommer Spiken att älska Skruven och kunna berätta ett och annat för Bulten om livet och vad det går ut på.

Skruven kom till oss från Ockelbo. Vi hade två hundfria år efter Spiken.  Då passade vi på att sprida honom över halva världen. Så han finns  i bergen i Kurdistan, på krogen där vi brukar äta och dricka, i olika parker han tyckte om, ute på landet i samma backe där lite aska från svärfar också ligger(Dom brukade kolla boxning tillsammans) och en del andra ställen t ex utanför Buckingham Palace under ett trevlig träd. 

Vi köpte Spiken på Blocket och vi köpte Skruven på Blocket. Så det går att göra fynd där. Skruven var sist i kullen och de hade tänkt behålla honom om ingen köpte honom innan jul 2016. Vi tog tåget till Gävle och sedan var det kört.

Skruven är världens snällaste hund. Han är klok men framför allt snäll. Han gillar att hämta bollar. 

Bulten, hans son är en helt annan typ. Han är en smart och listig gangster. Han har alltid en egen agenda och älskar att titta på tv. Han kan sitta och titta på ett djupsinnigt relationsdrama i en timme medan han följer dialogen fram och tillbaka. Han hatar den gröna YES-mannen och tror fortfarande att det finns hundar inuti tv:n i någon form. Här första dagen i vår lägenhet:

What´s in it for me. Dag 1. Bulten 8 veckor

Spiken gick fram och tittade bakom tv:n en gång sedan var det klart och Skruven har slutat titta efter att ha dragit en liknande slutsats. Här är det dock ugnen som hägrar eller kanske hans egen spegelbild snarare.


Å så Grandmaster Flash(Spiken) med sin bästis Folke typ 2001:

Spiken 1 år och Folke nästan 1 år. R.I.P











Inga kommentarer: