söndag 7 augusti 2022

Bilder man minns

 

"Juli hemma" från Tim Cook

Sitter och tittar på mina bilder i mobilen.

2012 använde man fortfarande kamera. Vi har en massa kameror som ligger hemma. Några har vi redan gett bort.

Idag är det nästan ingen som använder kamera om de inte är fotografer eller vetenskapsmän. Varför skulle man. Jag kan tänka mig att skaffa en kamera till. Men då ska den var liten, bekväm och väldigt bra. Annars klarar jag mig finfint med min mobil. Kamerorna är idag så bra att man häpnar. 

Jag har massor med bilder i min mobil eftersom det är så enkelt att ta bilder. säkert 10 000 om det räcker. Ja, en del ligger väl i något av alla dessa moln som syns på min datorskärm. Men jag ser alla i mobilen om vi säger så. 

8000 är väl på Spiken, Skruven och Bulten i olika sammanhang.

Hundbilder saknas alltså inte.

Om jag ska klaga på något så är det väl ett enkelt sätt att sortera och rensa. 

Nu behöver man tydligen inte det längre. Tim Cook och Apple ordnar det nuförtiden. Man får olika bildserier med musik och allt.

"Djur som vänner" med sång av Joe Cocker. Inte dumt alls.

AI kallas det.

Ibland blir det lite fel eller konstigt. Under rubriken "Juli hemma" har Apple petat ihop lite bilder på mat och ja hundbilder och sedan bilden ovan med en vit Toyota och en sopsäck. AI har säkert haft en idé med valet av bild. Kanske att vi kommit hem med bilen och håller på att lasta ur. Eller att vi är på väg. Eller att vi bara är hemma och städar.

AI kan ju se att de flesta bilder är tagna på Södermalm, därav titeln på collaget: "Juli hemma". att det är hemma har AI förmodligen listat ut genom mängden av bilder av oss och hundarna från samma geografiska position. Förmodligen behöver AI vissa "utlösare" för att dra sina slutsatser typ; geografisk position, tid, mängd och form.

Form kan vara "bokhylla" men hellre "säng", "äta i hemmiljö" o s v.

Så AI kan alltså bedra.

Eller så är inte AI helt utvecklad ännu. Det finns mycket mer att hämta. Det är min bestämda uppfattning.

Man kan tänk sig att AI kommer att detektera bilen som en vit Toyota årsmodell och där varken Carina jag eller hundarna är registrerade som ägare. Alltså inte vår bil. Syns registreringsnumret så kan man kanske också härleda bilen till en kille som har en pizzeria här intill. Alltså inte någon person som kan antas besöka oss. Ingen släkting och därmed borde AI få problem med bilen och säcken. 

Varför finns bilden i min kamera?

Syns inte registreringsnumret som i detta fall så får vi vänta på nästa generation kameror med röntgen. Det skulle glädja alla som sökt efter röntgenglasögon som funkar sedan 60-talet då annonserna företrädesvis förekom i FiB Aktuellt och Lektyr. Där var marknaden stort vilket inte behövdes någon AI för att reda ut.

Nåväl med röntgenmobil kunde man se att innehållet i säcken på bilden kom från pizzerian intill.

Så varför togs den. Faktum är att jag har flera bilder med den svarta säcken. 




Jo, så här är det. Ali som äger pizzerian intill parkerar alltid på Hornsgatan. Han får så klart parkeringsböter. Många böter. Det kan man ju bli sur på. Så Ali har uppfunnit en lösning som innebär att han parkerar utanför som han brukar och sedan öppnar han bakluckan och tar ut sin säck med gamla pizzakartonger(eller nya) och sedan får de stå där hela dagen. En dag regnade det rätt rejält.

Hur det går? Har inte sett varken bil eller Ali på ett tag. Han kanske firar "Juli hemma"?


"Vad gäller vid lastning och avlastning?

Vidare innebär lastning och avlastning att man bär föremål mellan fordon och fastighet. Man får i princip stå den tid som krävs för lasten, men det får inte ske något avbrott i lastning/lossning. Det finns dock en praxis hos parkeringsbolag som säger att man får stå 10 minuter, men det måste komma någon till fordonet med ett par minuters intervall. Lastningen ska ske utan pauser och får inte fördröjas."(Lawline)



Inga kommentarer: