fredag 6 januari 2023

Trettondagen

 



Det är röd dag. 

På måndag börjar skolan och på tisdag eleverna. Den närmaste månaden ska jag vara musiklärare.

Det ska nog gå bra. ÅK 3 upp till ÅK 9. Jag sjunger inte och spelar inget instrument med någon större briljans. Så vad kan gå fel?

Det blir mycket teori och faktum är att musik innehåller en massa teoretiska delar. 

De senaste åren har jag snubblat in på mer udda delar av lärarvärlden. Först vad jag lärare för grundsärskola i sju år. Sedan var jag textillärare på två olika skolor. Jag har också hunnit med korta sejourer som idrottslärare. Så nu kan jag säga att jag arbetat med alla ämnen utom träslöjd och hemkunskap. 

Men det kanske blir tid för det också.

Det snöar lite ute. Igår blåste det rejält. Flashiga krogen på hörnet som fantasifullt heter Hornsgatan har något slags "riddarmarkiser" med små halvmånar i rad. En sådan hade slitit sig i blåsten så jag tog upp den när vi passerade Skruven och jag på tidiga morgonrundan. Annars kunde nog Skruven tänka sig att pissa på den också. Det visade sig att den måste blåst ut ur sin ränna och runt hörnet. Faktum är att det kan bralla på ordentligt just den där delen av Ringvägen - Hornsgatan. 

I morgon är det Färjestad. Tror att Carina redan filar på en liten rad. Alldeles nyss var hon förbi med en GT.  Det märkliga med GT är att de smakar lika bra sommar som vinter. Drottning Elisabeth lär har tagit tre om dagen. Det säger lite om det brittiska kungahuset.  Hennes morsa spottade inte heller i glaset.  När vi firade jul i London efter att vår kära högt älskade Spiken gått bort 2014  då bodde vi vid S:t James’s court hotell vid Buckingham Palace. Underbart hotell. Av någon anledning hamnade vi på en superskön pub mittemot Försvarsdepartementet alldeles intill. Vad hängde på väggen. Jo bilden ovan. Kan ni tänka er Kristersson, Magda eller för den delen Silvia dra upp en bitter ur kranarna.  Vi har liksom ingen stil i det här landet. 

Trevlig helg på er.








Inga kommentarer: