söndag 11 september 2022

 




Valtjafset är i full gång och nu ska det väljas. Vem i hela världen kan man lita på...sjöng Hoola Bandoola band en gång i tiden och svaret då som nu är förstås - Ingen.

Åtminstone inte inom den moderna politiken. Valtjafset har dessutom brutit helt ny mark. Idag är det helt OK att kalla riksdagspolitiker nazister eller femtekolonnare utan minsta lilla uns av sanning. Vad näst? Pedofil, knarkare?

Det är då tyvärr den så kallade vänstern som står för de värsta påhoppen med S och Mp i spetsen. 

De ska nog vara glada  att de har SD att skapa sig själva rubriker när det annars skulle ställts frågor om energipolitik, pensioner och migrationsträsket.

SD å andra sidan verkar bara växa och växa. Jag har sagt det länge. Rätt som det är så tröttnar svenska folket på skitsnacket ungefär som när amerikanska väljare valde bort Hilary C framför den största politiska katastrofen de kunde hitta. Nu är det stor skillnad på Trump och Åkesson.

Jag har röstat blankt sedan 1979 med undantag för ett år då jag röstade på miljöpartiet i Stockholm och V i regionvalet. Det gick åt helvete direkt. Idag hoppas jag Helldén inte kommer in i riksdagen och inte finns kvar i Stockholm. Rita egna vägmärken?!!!

Åkessons politik omfattas nu av de flesta partier utom C, V och Mp. Det är nu bara Märta Stenevi som tror på att gängkriminalitet beror på för få ungdomsgårdar.  

När jag hörde partiledardebatten i fredags och Åkessons slutkläm på 45 sekunder  blev jag lite sugen.

Plötsligt när det är femton sekunder kvar säger han det som kan leda hela vägen till statsministertronen. Alla de andra hade pladdrar om att det skull bli finfint och fred på jorden om man bara röstade på dom den 11 september. Men Åkesson sa:

"-Tänder!"

Det ska införas ett högkostnadsskydd för att laga sina tänder om han får bestämma. Det var hans budskap de sista femton sekunderna. Den killen är ett geni tänkte jag. Tänder. De övrigas valstrateger måste ha dunkat huvudet i väggen. Varför kom inte vi på det? Varför?

Hur blev det då?

Nej, till sist blev det ändå tre blanka. Jag har redan varit uppe och lagt dom. Det var redan kö eftersom valsedlarna ligger inne i vallokalen detta val. Frågan är om alla ens kommer att hinna röstat till åtta ikväll.

Jag råkade i en diskussion härom veckan med en SD:are på lokala vattenhålet(kunde lika gärna varit en sosse)som på fullt allvar menade att en blank röst var en röst på sossarna.

Ärligt talat. Sverige kommer inte att förändras särskilt mycket oavsett vem som vinner valet. 

Guillou ska emigrera tillsammans med Snurre Sprätt(Jonas Gardell). Kanada verkade bra. Gärna för mig. Eller så kan ju Guillou ta upp sina gamla rysskontakter, Dom verkar behöva all hjälp de kan få. Fast då får nog Gardell stanna hemma.

Där jag bor är de flesta miljöpartister. Men många såg lite stela ut i blicken när jag mötte dom på Hornsgatan på väg till vallokalen i morse. De såg inte lika kaxiga ut som för fyra år sedan om man säger så. Firma Helldén, Bolund och Stenevi har kanske inte varit den bästa drinkmixen.

Nej, nu tänker jag diska, simma 1000 meter på Eriksdalsbadet, ta en bastu och gå hem och kolla när Bajen tvålar dit Lillskansen på Tele2.

Det ska bli kul!

















Inga kommentarer: