söndag 9 januari 2011

Whisperers

Goodbye…Please don´t be mad at me…


Sista meddelandet från 22-åringen som några timmar senare sköt ihjäl sex och skadade ett tiotal igår i Tucson, Arizona.

Eller gjorde han det.

Det slår mig flera saker när jag läser dagens mediabevakningen av den tragiska händelsen.

Först och främst vilken genomslagskraft internet har. Det går bra minuter mellan nyheten och en rad mer eller mindre detaljerade hänvisningar till den person som vi idag inte har en aning om ifall han är skyldig.

Idag blir man dömd ett par minuter efter man gripits.

Jag ägnade några minuter igår åt att läsa igenom killens förvirrade utlägg på YouTube.

Återigen har vi en möjlig förövare som ingen riktigt förstår varför han begått ett brott som det vi nyss bevittnat.

Likheterna med Anna Lindh mordet är faktiskt så här långt rätt slående.

Jag läste lite om den här MM som nu sitter inne för det mordet. Han har erkänt mordet och det är väl ingen som tvekar om att MM begick mordet. Den eftersmak som MM:s tilltag väckte då och nu är ifall han planerat mordet eller inte, ifall han kom på det hela alldeles själv eller hade hjälp.

Jag har aldrig riktigt svalt spontaniteten i MM: framställning.

De jugoslaviska rösterna som talade om för honom att attackera. Var de i hans huvud och rumsterade om eller hade de talat med honom personligen.Varför skriver den här killen Loughner; Goodbye om han är en spontandåre och vilka politiska frågor kan Gabrielle Giffords tänkas ha profilerat sig i som kan ha väckts omgivningens delikata intresse.

Om man tittar på hennes hemsida på kongressen så slår det mig att gränsfrågorna varit en av hennes skötebarn där hon föreslagit mer resurser till övervakningen av gränsen mellan USA och Mexiko.

Jag gissar att några måste förlora på en förbättrad gränsövervakning. Några som inte nödvändigtvis är illegala mexikanska fruktplockare utan lika gärna kan vara knarksmugglare, människosmugglare eller rentav de som fått pengar för att titta åt ett annat håll.

För sådana krafter är en killar som MM och JL perfekta redskap. Jag ska inte gå in på CP, LHO, påvejägaren AA eller Robert Kennedys mördare SS.

Sex punkter bildar en linje och då hamnar man ofelbart i konspirationsteoretikernas exklusiva krets där allt kan antas för att vara grund för misstanke.

Istället borde man kanske ställa sig frågan om någon av de uppräknade skulle kunna bli lite påverkade av ett eller två ord i rätt riktning. Ja, med tanke på deras allmäntillstånd.

Någon kan ju ha stött på JL och upptäckt viss potensial.

Eller var det bara en snäll farbror som skjutsade JL till det där torgmötet i Tucson igår.

Precis som jugoslaviska röster och en kniv kan få en på tårna ifall man råkar stöta ihop Sveriges utrikesminister på NK.

Var det någon som frågade vilken typ av ”jugoslaviska” som viskade i MM:s öra. Jugoslaviska är nämligen inget språk.

Tyvärr var jag i Irak när MM affären pågick 2004. Hela huvudet var fyllt av kurdiska röster som viskade än det en och än det andra i mina med tiden ganska sårkantade öron.

Oftast handlade det om att de som viskade behövde en och annan snabb fördel för att fortsätta sina mestadels tragiska liv.

Hemma i Skåne brukade vi säga att det som viskar, den ljuger. Ett ordspråk som är av äldre datum är både f d Jugoslavien och gränsen mellan Arizona och Mexiko.

Fast egentligen vet vi ingenting. Speciellt inte om Jared Lee Loughner eller varför han eller någon annan klev fram och skör en kongresskvinna, en domare och en nioåring.

Vad hade nioåringen med saken att göra.

Då är vi tillbaka till 22-åringens myntsystem som han redovisar på tuben.

I det kan jag tyvärr inte bringa någon som helst klarhet i själva systemet och det tror jag ärligt talat få om någon av de 1157 000 som sett klippet sedan igår heller kan.

Inga kommentarer: