Jag bläddrar runt på olika webbplatser med anknytning till Mellan Östern.
För tre år sedan var jag inblandad som delägare, vd och styrelseordförande i ett företag som skulle sprida Internets ljus över Irak. En del av företaget ägdes av ett företag Kurdistan NET som i sin tur har rötter i den regionala kurdiska regeringens parti KDP.
Jag minns att jag i slutet av 2004 initierade en diskussion om internetstrategi för Kurdistan men också för Irak och ställde frågan om det fanns en sådan. Jag blev då uppmanad att skriva en sådan av chefen för Kurdistan NET vilket jag på stående fot avböjde. Efter att ha jobbat med kurdiska politiker i nästan tjugo års tid så var jag mycket försiktig med att sätta igång saker.
Istället erbjöd jag mig att skriva en plattform för en så kallad Masterplan som omfattade vilka områden som man borde koncentrera sig på.
Så i början av 2005 överlämnade jag en tiopunktslista till chefen för Kurdistan NET som alltså var vår samarbetspartner i ett bredbandsprojekt.
För ett halv års sedan meddelade KRG glatt på sin hemsida att man utsett Pricewaterhousecoopers att upprätta en IT-strategi för Kurdistan(inte Irak).
Jag är helt övertygad om att PWC kan leverera en sådan för 20 miljoner eller vad summan nu var. Hade KRG följt vårt förslag så hade de förmodligen varit klara nu. Om två år ska PWC komma med sitt förslag. Fem år i IT världen är oerhört lång tid.
Vem som helst som följt utvecklingen i Irak vet att den varit komplicerad. Från trettio års diktatur har landet på bara några år förvandlats till en konstitutionell demokrati. Med brister och fel men det finns trots allt ett fundament.
Alla vet också vilken kraft det ligger i att ha en funktionell och genomtänkt plan för IT-användande.
Att ha en väl fungerade struktur över olika myndigheter och ministeriers aktiviteter samt utbildningsväsendet är A och O i ett modernt samhälle. Något sådant finns överhuvudtaget inte i Irak.
Att överhuvudtaget kunna följa fattade beslut, lagar, lagändringar, debatter i parlamenten med mera borde varit en av det nya Iraks första åtgärder. Parlamentets hemsida ser förskräcklig ut och verkar ha slutat att uppdateras för två år sedan. Låt mig gissa. Någon stack med pengarna eller också var de slut.
Något samlat grepp över vilka myndigheter som finns existerar inte och i den mån att man som på Utrikesministeriet under Hoshiyar Zebari listat andra delar av förvaltningen så fungerar en del överhuvudtaget inte och andras domäner har gått ut, har .com adresser eller ser allmänt sorgliga ut.
De enda ministerier som någorlunda verkar fungera är Utrikesdepartementet, Handelsdepartementet och Oljedepartementet. Men det finns ingen enhetlig layout eller funktionalitet. Nivån på produkterna är anno 1997 om man undantar Utrikesdepartementet.
Om man förflyttar sig till den regionala kurdiska regeringen och parlamentet samt presidentens kansli så finns det en skillnad. Kurderna tog ett krafttag för några år sedan och skapade en riktigt snygg och trevlig hemsida för KRG där man nu också har samma layout för president kansliet.
Kurdistans Parlament har en för irakiska mått mätt oerhört radikal och omfattande hemsida.
Dessutom finns det en engelsk sektion. Här finns ett embryo till vad som skull kunna varit riktlinjen för samtliga ministerier och myndigheter.
Här finns te x snabbprotokoll från parlamentsessioner och en del lagförslag och beslutade lagar.
Jag antar att den kurdiska versionen är mera omfattande än den engelska men som på så många andra webbplatser så verkar aktiviteterna ha avstannat kring 2005 t.ex. när det gäller protokoll från sessionerna.
Går man till de kurdiska ministerierna så är det efter två år fortfarande bara två som har hemsidor och de är minst sagt undermåliga. Idrotts- och Ungdomsministeriet har dessutom under tiden bytt gränssnitt till ett helt eget. För övrigt verkar detta viktiga ministerium kemiskt befriat från väsentligheter. Sidorna fylls i stort sett av en massa galor ute i världen som ansvarige ministern Taha Barwary besökt. En aktuell kampanj mot kvinnovåld består på samma sida av en scannad affisch. Under ”Dokument” och ”Projekt” hittar man ingenting och detta är ändå ett av två departement som överhuvudtaget har sidor.
Generellt är dock KRG:s webbplats en god källa till kunskaper om vad KRG vill poängtera, viktiga möten, uttalanden och intervjuer med beslutsfattare om aktuella frågor.
Så för att återknyta till frågan om IT strategi och Irak så är det idag i mindre utsträckning kunnande och tillgänglighet bland ungdomar som är ett hinder för att använda IT som en hörnsten i ett demokratiskt välfärdsbygge. Det är inte heller vetskapen om vad som krävs bland politiker och beslutsfattare. Knappast ekonomiska resurser. Så vad är det då?
I utvecklingssammanhang är idag begreppet ”transparency” ett nyckelbegrepp. Det förutsätter att makthavarna tycker att de har något att vinna på att dela med sig av kunskap och information och att de själva inser vikten av detta. Det är osäkert i Irak om de nuvarande makthavarna som grupp har en sådan vilja eller insikt.
Det finns inget formellt beslut som hindrar beslutsfattarna att dela med sig av utredningar, diskussioner, fattade beslut, lagar med mera.
Det finns också en kontraproduktiv tradition i landet som innebär att det någon inte vet kan de inte använda emot dig eller till sin egen fördel. Det innebär att man inte informerar någon som kan påverka en fråga mer än man tycker att den personen behöver veta. Ger man en annan människa all information så har man släppt kontrollen över frågan eftersom man aldrig vet exakt hur mycket den andra människan egentligen delat med sig själv. En öppenhet innebär också att alla kan se vad man gjort… eller inte gjort och ger en jämförande möjlighet som alla inte önskar.
tisdag 18 november 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar