söndag 23 november 2008

Gratis-Lisa

Häftiga Lisa!

Lisa Magnusson är krönikör på Aftonbladet och skriver 23/11 som följer:


”Jag tror att vi kan vara rätt överens om att de enda som INTE fildelar i dessa tider är idioter och gamlingar? ”


Vidare:


Jag kan inte minnas när jag köpte en cd senast. Det är ju så ovärt. Ljudet är sämre än på vinyl (inte för att jag köper vinyl, jag bara säger) och det blir jättelätt repor, och repor = för alltid sönder. Cd:n tål inte tidens tand, eller solljus. Eller att någon så mycket som tittar på den. En av mina skivor fick t o m svamp! Ändå tycker Industrin (tm) att vi skall fortsätta köpa de där snuskyra små plastbitarna, eftersom... ööhm. Ja.

Lisa Magnusson är 27 år och ett utmärkt exempel från den generation som ska ta över den här jorden efter oss idioter som fortfarande vet att det finns någon som äger saker och ting.
Men om jag skulle ta något av Lisa små alster, sätta mitt namn under och sälja det vidare så skulle garanterat Lisa bli jättesur.

Så ligger det några ädla altruistiska funderingar bakom Lisa ställningstagande. Knappast. Lisa är bara snål och försöker skapa lite teori runt detta faktum. Hon tillhör ME-ME-generationen. Hon vill inte lägga ner 149 spänn på musik när hon kan ladda ner det från en piratsajt. Hon kan ju gå på ”Hörnet” och fika latte med någon av sina likasinnade svamphjärnor för pengarna, tömma sockerskålen i sin lilla väska och sen åka hem och lyssna på tjuvgodset.

Hon har till och med mage att klaga på kvalitén. Så dumlisa vet inte ett skvatt om musik och det stör henne inte heller. Hon blarrar om vinyl men ångrar sig eftersom hennes stora problem inte egentligen är kvalité utan lilla snåltarmen.

Lisa tillhör generationen som vill ha allt men inte vänta på det och ännu mindre betala för det.
Lisas generation öppnar inte dörrarna för folk, reser sig upp på tunnelbanan när det kommer någon "gammal".

De är likställda med idioter och får skylla sig själva om de gett sig ut på stan.
Lisas generation har fått höra av sina föräldrar att de kan allt om de bara vill och de ska göra sådant som de vill och inget annat. Respekt för andra kallar Lisas generation för rövslickeri.
Frihet för Lisa och hennes kompisar är att sno åt sig vad de kan innan någon annan gör det.
Nu har de här människorna förstått att ifall de skriver någon riktigt dramatiskt "typ; jag brukar sparka på hundar. Det känns så skönt när skon träffar den lilla hundkroppen med full kraft" så har det ett marknadsvärde som sammanfaller med Aftonbladet i det här fallet men det kunde lika gärna vara Expressen. Det gäller att ta sig fram till köttgrytorna till varje pris. Härom månaden vill någon ur Lisas generation ha en baby med Downs syndrom. Vad blir nästa?

Krönikör Lisa Magnusson ska ha för att hon är Lisa. Lagar och regler som skyddar Lisa från att andra stjäl från henne är toppen men när Lisa stjäl så behövs inte lagarna. Gud har nämligen givit Lisa rätten att avgöra saker och ting här i tillvaron.

Så här tycker Lisa att musikvärlden ska fungera:

”Men OM jag hade ett skivbolag så skulle jag omedelbart fixa en jävligt grym sajt där det skulle finnas mängder med gratismaterial, typ nyheter och intervjuer, och streamade låtar och musikvideor som alla registrerade medlemmar kunde lyssna på och lägga ut på sina bloggar.

Man skulle kunna betygsätta låtar, skapa egna playlists, det skulle finnas diskussionsgrupper och en gillar du det här så kanske du även gillar-funktion.Alla låtar skulle säljas styckvis och man skulle ha möjlighet att donera pengar direkt till artister och band som man gillade. Kanske kunde man få typ en banner till sin medlemssida/blogg/Facebookprofil - typ just nu stöttar jag X, Y och Z? Medlemmar som köpte musik skulle också ha möjlighet att vara med i utlottningar av konsertbiljetter, träffa ditt älsklingsband för en dag och liknande. Dessutom skulle alla kunna ladda upp låtar de gjort själva och få dem betygsatta, det skulle ju gå att göra tävlingar av det också: Vinn lektioner med den och den trummisen, vinn en gitarr, vinn en dag i studion för att spela in din egen skiva.Jag tror inte att skivbolagen fattar hur mycket folk älskar musik, hur hängivna de faktiskt är, hur pass intimt musiken är förknippad med ens identitet. Det är SÅ Industrin (tm) kan dra in pengar. Inte genom att försöka tvinga folk tillbaka till cd-tiden.”

Så Lisa är kreativ. Att ITunes med flera redan har hälften av alla tjänster som Lisa efterlyser verkar har passerat piratfröken förbi spårlöst. ITunes har en häftig sajt men häftiga sajter byggs inte gratis utan med pengar som i detta fall förväntas komma tillbaka genom försäljning av något och i det här fallet är det inte knark. Nu blir det riktigt rörigt i pirathjärnan. Låtar ska både säljas och läggas ut på egna sajter. Det som ska säljas ska man kunna donera till musiker man gillar. Så om jag köper en låt från häftiga sajter av Coldplay så ska jag kunna skänka pengarna till Jay Z. Så måste man tolka saken.

Alla ska göra en massa häftiga saker så häftiga Lisa kan var ännu häftigare. Budskapet är glasklart.

Men vad händer om skivbolaget skapar en massa häftiga sajter och en person köper en låt av Coldplay och skänker nio kronor till ”ME-ME and MY MIRROR” då kanske inte noll kronor i förtjänst räcker att både spela in en massa ”häftiga” band och ens uppdatera sajten. Resten laddas ju ner gratis från Lisas sajt. Där någonstans tar det slut och blir helt svart i Lisas värld.

Men Lisa tycker om gratis.

Karl Marx som anses var en av världens främsta på att analysera egendom sa om sådana som Lisa: Det finns de som hävdat att vissa stammar levde av att röva från varandra. Men för att kunna röva så måste man också producera något alltemellanåt. Det är ändå hundra år sedan och man hade kanske förväntat sig fler om än få framsteg.

Lisa Magnussons Blogg; http://blogg.aftonbladet.se/19586

PS Lisa jag hittade ett nästan helt ny mobil med 3G i snön igår. Jag har ingen mobil. Vad tycker du jag ska göra. Har man råd med 3G så har man råd med en ny mobil menar jag. Vad tycker du? Till sist. Jag snodde din bild. Varför ska jag köpa den för 1500 spänn av Aftonbladet. DS

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet. Det här ska jag tvinga min systerson 19 år att läsa. Han har gått med i någon av de grupper som vill sno musik. Jag tycker också Guillios inlägg i aftonbladet var bra. Men det här med att göra rätt för sig och vara ärlig verkar ha blivit omodernt. Och Gratis-Lisa gör skäl för namnet korkad bimbo enl. mig