måndag 3 november 2008

Söder

Judendomen namn på skapelseberättelsen heter Bereisheet och betyder helt enkelt I begynnelsen, vilket är exakt som vår bibel börjar. Vi kallar den skapelseberättelsen.

Jerusalem Post är en av få större dagstidningar i världen som ganska regelbundet publicerar teologiska artiklar eller artiklar som handlar om religiösa spörsmål och inte sällan judendomens olika aspekter och problem.

Helt nyligen kunde man läsa en artikel som rörde frågan om intelligent design. Judar om några har studerat skrifterna i detalj. Så vad gällde saken. Egentligen det faktum som vår kristendomslärarinna glömde att berätta.

Det finns vissa glapp i skapelseberättelsen.

Det finns två frågor som kan ha bekymrat fler än en skriftlärd inom både islam, judendomen och kristendomen.

Om ni slår upp bibelns första sida så står det redan i vers två att Guds ande svävar över vattnet. Redan här finns en del kronologiska problem jämfört med vad Gud tog sig för dag två. Men det verkliga problemet dyker upp den tredje dagen så Gud av allt att döma tog sig för att skapa sol och måne.

Backar man till dag två så har gud redan skapat ”jordens grönska” vilket alla vet som har genomlidit enklare lektioner i fotosyntes och kan stava till klorofyll, innebär att de gröna växterna kom före solen.

Dessutom undrar vän av ordning vilken typ av ljus som fanns på den första dagen och vad som skiljde det ljuset från solens ljus. Var det möjligen Guds godhets ljus som behagade vägleda honom när han spikade upp himlafästet.

Frågor, frågor.

Det där att vi inte förstår Guds storhet blir ju liksom dag för dag mindre relevant ju flera galaxer och detaljer i universum som vi genomlyser med modern vetenskap. Så det är fullt möjligt att Gud till sist är en helt vanlig människa eller inte alls.

Sop Roffe påstår att Gud finns. Enligt honom har hans grannes gigantiska frys där Roffe förvarar både halal och haram gått på tre deciliter diesel i en vecka. Vi tror inte på honom men Roffe går numera i kyrkan och tror att avgörandet är nära. Han har sett ljuset.

För mer avancerade infallsvinklar i ämnet kolla rabbi Natan Slifkin:

http://www.zootorah.com

Inga kommentarer: